מכונת הדיבידנדים של דודי עזרא ממשיכה להדפיס עבורו כסף גדול

קבוצת המזון נטו תחלק כ-100 מיליון שקל לבעליה - עיקרם באמצעות מכירת צ'קים דחויים שקיבלה בעסקת ביכורי השדה • היקף הדיבידנד המצרפי של נטו כבר מגיע  לכ-740 מיליון שקל בפחות משנתיים

דודי עזרא   / צילום: נטו
דודי עזרא / צילום: נטו

מכונת הדיבידנדים של קבוצת המזון נטו אחזקות  ממשיכה לעבוד, וכעת הודיעה החברה על חלוקה של כ-100 מיליון שקל לבעלי המניות, ובראשם בעל השליטה, היו"ר דודי עזרא, המחזיק כ-47% מהונה. בנטו ציינו כי המקורות הכספיים לדיבידנד, שיחולק בחודש הבא, "מתבססים במלואם על מקורותיה העצמיים של החברה".

מעדכון החברה בנושא עולה כי מקור עיקר הסכום, 67 מיליון שקל, יגיע "ממכירת צ'קים דחויים בסכום זהה שניתנו לחברה תמורת מכירת מניות ביכורי השדה וגרין ארק לתאגיד בנקאי ללא זכות חזרה (נון ריקורס, א' ל') למוכר (החברה)".

נטו סיכמה כבר לפני שנה כמעט על מכירת החזקותיה במשווקת הירקות והפירות ביכורי השדה לשותפיה בחברה, האחים ששון ואילן שבע. אולם משבר הקורונה, שגנז את תוכניות האחים שבע להנפיק את ביכורי שדה בבורסה, הוביל גם לביטול העסקה מול נטו ולסיכומה מחדש בתנאים אחרים, המבטיחים לנטו תמורה של כ-215 מיליון שקל, שעיקרה (200 מיליון שקל) ישולם ב-36 תשלומים חודשיים שווים, באמצעות הלוואת מוכר.

את יתרת סכום הדיבידנד תשלם נטו באמצעות הכסף שקיבלה עבור מכירת נתח של כ-3.5% ממניות החברה הבת נטו מלינדה בחודש אוגוסט, תמורת כ-44 מיליון שקל. בדירקטוריון נטו, שאישר את החלוקה, ציינו בין היתר כי היא "אינה משפיעה באופן מהותי על המשך פעילותה של החברה", וכי היא "תשתף את בעלי המניות של החברה ברווחיה ותניב עבורם פירות בגין השקעתם בחברה".

450 מיליון שקל לעזרא מתחילת 2019

עם חלוקה זו מגיע היקף הדיבידנד המצרפי שחילקה נטו לבעלי מניותיה לסכום של כ-740 מיליון שקל תוך פחות משנתיים, כך שהתמורה המצרפית שייצרה החברה למשפחת עזרא מתחילתה של 2019 מתקרבת לכ-450 מיליון שקל - עיקר הסכום כדיבידנדים ויתרתו במכירת מניות על-ידיה. כיום מחזיקה משפחת עזרא בכ-47% מהונה של נטו אחזקות, לאחר שבספטמבר 2019 מכרה כ-6% ממניות החברה תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל.

החלוקה הנמרצת של דיבידנדים על-ידי נטו התחילה לאחר שלפני כשנתיים התפרסמו בתקשורת דיווחים על רצונו של דודי עזרא, בעל השליטה ביצרנית ומשווקת מוצרי המזון, לממש את החזקותיו בחברה.

לפרסומים אלה לא ניתן ביסוס מצד החברה, וככל הידוע לא נרשמה מאז התקדמות בעניין. בינתיים נהנית משפחת עזרא מתמורה אלטרנטיבית שמייצרת לה נטו - עיקרה בדמות חלקה באותם דיבידנדים שמנים.

נטו אחזקות עוסקת בייצור, ביבוא, בשיווק ובהפצה של מוצרי מזון, ובהם בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד, וכן מייבאת ומשווקת מוצרי צריכה ביתיים ובהם מוצרי אלומיניום ונייר, כלים חד-פעמיים מפלסטיק, מגבונים ונרות.

הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ומוצרי קצפת של המותג ריץ'.

מנכ"ל החברה הוא עמי גולדין, ואסיפת בעלי מניות שנדרשה בין היתר לאשר את עדכון תנאי כהונתו בתפקיד, נדחתה בפעם השנייה, לשבוע הבא, לצורך "מו"מ עם בעלי המניות".

נטו מבקשת לאשר לגולדין תגמולים בעלות שנתית של כ-3 מיליון שקל, על בסיס שכר חודשי ברוטו של 95 אלף שקל והקצאת מניות ואופציות.

היקף המניות החסומות שמבקשת נטו להעניק לגולדין צומצם, כך שיחד עם מימושן המלא של האופציות הן יהוו קצת יותר מ-1% מהונה של נטו - בשווי שוק נוכחי המתקרב ל-7 מיליון שקל.

בתמיכת רכישת פעילויות חדשות, בעיקר בתחום הבשר, וכן משבר הקורונה שהוביל מוקדם יותר השנה לצריכה מוגברת בתחום המזון, סיכמה נטו אחזקות את המחצית הראשונה של השנה עם טיפוס של 18% בהכנסות, שהגיעו ל-1.6 מיליארד שקל, ועם הכפלת הרווח הנקי שלה, שהצטבר לכ-91 מיליון שקל.

מניית נטו אחזקות לא רשמה שינויים משמעותיים מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-570 מיליון שקל.