הלחץ גובר: מאיר גורביץ נחת בישראל לפגישת בזק לקידום רכישת אל על

גורביץ נחת היום בנתב"ג כדי לקיים פגישות "עם גורמים שונים המעורבים בעסקת אל על" • מקורביו טוענים כי "הפגישות יטרפו את הקלפים"

מאיר גורביץ / צילום: רוני שיצר
מאיר גורביץ / צילום: רוני שיצר

המרוץ על רכישת אל על מתחמם. מאיר גורביץ, איש הנדל"ן היהודי-בריטי שמתגורר בארה"ב, נחת היום שוב בישראל לפגישות בזק "עם גורמים שונים המעורבים בעסקת אל על". כך לפי הודעה שיצאה מטעמו. "הפגישות נערכות כדי לקדם את רכישות מניות חברת התעופה ולקבלת שליטה משותפת לצד חברת כנפיים". בסביבתו סבורים ש"הפגישות הללו יטרפו את הקלפים".

ככל הנראה שהלחץ בשל האיתות של דירקטוריון אל על לכיוונו של ד"ר דוד ספיר עושה את שלו. ספיר כבר נפגש עם העובדים וקיבל אור ירוק להתקדם עם ההצעה. במקביל, אלי רוזנברג, שגם מתעניין באל על, כבר פירסם לוגו לחברה שהוא מעייד כדי לשלוט באל על, זאת לפני שהוא קיבל את השליטה. 

גורביץ, להבדיל משני המתעניינים האחרים בחברה, לא חושף את מתווה העסקה שהוא הציע לשליטה משותפת, שאף הגדיר אותה כ"ידידותית". מדובר בביקור השני של גורביץ בישראל בעת האחרונה. לאחר הפגישות היום הוא ימריא חזרה למקום מגוריו בארה"ב. 

למי שתוהה כיצד גורביץ מגיח לפגישות בזק מארה"ב מבלי להידרש לבידוד, התשובה היא שגורביץ מגיע בטיסה, מקיים את פגישותיו בנתב"ג וטס מיד חזרה.

"בלי שבת אין עסקה"

 

בעת האחרונה העיתונות החרדית געשה ורחשה סביב כוונתו של גורביץ לרכוש את השליטה באל על. הכותרות זעקו כי "הוראת האדמו"ר למאיר גורביץ המתעניין באל על היא שבלי שבת אין עסקה". העיתונאי פישל רוזנפלד מ"בחזית" (באתר חרדים 10), שחשף את ההוראה האמורה, סיפר ל"גלובס" שגורביץ התייתם בגיל צעיר מהוריו, וגדל והתחנך אצל דודיו ש"הם רבנים בכירים". רוזנפלד אמר כי "במגזר החרדי מופעל לחץ שמגיע מגבוה. המסר שהוא קיבל הוא שאם לא יובטח לו שאל על תפסיק כל פעילות בשבת עדיף לרדת מהעסקה. אפילו נאמר שאם ירד מהעסקה יקבל ברכה לעסקים האחרים שלו. אלא שגורביץ הוא טייס בעצמו שחי את ענף התעופה והוא לא רוצה לסגת. הפגישות שהוא קיים עם אל על היו טובות, כך שמצד אחד הוא רוצה את העסקה ומצד שני הוא מבין את הבעיה של השבת ואת הלחץ מהרבנים שהוא מכבד".

בידיעה שפרסם רוזנפלד הוא חשף כי "בימים אלה מופעלים לחצים על גורביץ שלא להמשיך במגעים לרכישת השליטה בחברת התעופה מאחר והחברה פועלת בשבת. בין המתנגדים לעסקה נמנה גם אחד ממנהיגי הציבור החרדי, אדמו"ר המשמש חבר מועצת גדולי התורה של ‘אגודת ישראל’. בנוסף, כתב כי מופעלים על גורביץ לחצים מכיוונם של קרובי משפחתו, רבנים בכירים ש'לחציהם עשויים להשפיע באופן ניכר על תנאי העסקה, ככל וזו אכן תתקדם לחתימה'".

על הנייר אמנם אל על לא טסה בשבת, אבל הפוקוס הוא על פעילות החברה הבת סאן דור שטסה בשבת ועל הטסת מטען ופעילות תפעוליות שגם נעשות בשבת.

מטעם גורביץ נמסר: "במשא ומתן עד כה לא הותנו תנאים. גורביץ אכן קיבל חוות דעת מאנשים הקרובים אליו, לפיה, כדי לראות ברכה בפועלו, עניין שמירת השבת חשוב ביותר. הסוגיה מבחינת גורביץ היא מצפונית". 

באוצר מתעקשים שההנפקה תתבצע ב-15 בספטמבר

שעון החול מתקדם בינתיים לכיוון מועד ההנפקה: מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל שבה והבהירה כי האוצר לא משנה את עמדתו בנוגע למועד ההנפקה שנקבע לאל על לגיוס הון בהיקף של 150 מיליון דולר - 15 בספטמבר. לאחר מכן תקבל אל על אישור לערבות המדינה להלוואה או לגיוס חוב בהיקף של 250 מיליון דולר. דוד ספיר שהציע לאל על 51 מיליון דולר תמורת שליטה בשיעור שווה לזה של כנפיים מציע לחברה לקבל הלוואה בתנאים נוחים מדויטשה בנק (גרמניה) בהיקף של 400 מיליון דולר.

בעקבות הצעה זו, שמשקפת פרמיה של 20% על מחיר המניה של אל על, קיבל ספיר מכתב מדירקטוריון החברה שבו הוא מתבקש לקדם את נושא ההלוואה כאמור. ספיר ביקש להיפגש בדחיפות עם נציג משרד האוצר. פגישה שהתקיימה אמש בין נציגי האוצר ובין בעלת השליטה באל על תמי מוזס-בורוביץ' בניסיון לשנות את מועד ההנפקה ואת המתווה שלה לא הובילה להיענות לדרישות אל על. ספיר, ככל הידוע מקבל תמיכה גם מכיוון עובדי אל על שעם נציגיהם הוא נפגש. מנגד, בסביבת גורביץ משדרים כי "הוא רציני והוא מסתער על נושא הרכישה בכל הכוח".