עליית מדרגה במאבק בין ברקת לאליהו: רשות שוק ההון מבצעת חקירה מינהלית במשרדי מגדל

הרשות מתשאלת ובוחנת מסמכים ותכתובות כדי לבדוק את אופן העבודה והקשר בינם לבין דירקטורים בקבוצה • המהלך נעשה על רקע מתיחות בין בעל השליטה, שלמה אליהו, לבין הרגולטור משה ברקת על רקע הכוונה להזיז מתפקידו את יו"ר מגדל ביטוח

משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

ד"ר משה ברקת הממונה על רשות שוק ההון עולה מדרגה בעימות שלו מול בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל והתנהלותו בקבוצת הביטוח הגדולה. בימים האחרונים בודקים אנשי רשות שוק ההון את התנהלות החברה ובכיריה מול דירקטורים, בדגש על האם ובאיזה אופן עבדו הבכירים מול דירקטורים בקבוצה.

עיקר הבדיקה של הרשות נוגע להתנהלות בכירי החברה מול הדירקטור שלמה אליהו, שהינו בעל השליטה ושנמצא במאבק חזיתי עם הרגולטור. מדובר בחקירה מנהלית, שעדיין מתבצעת ובמסגרתה הרשות אוספת מסמכים, תכתובות ומתשאלת עובדים ומנהלים בקבוצה.

לרשות שוק ההון אין פעילות חקירות פליליות בדומה לזו שיש ברשות ניירות ערך. בכל אופן, מה שקורה במגדל בימים אלה הינו יוצא דופן, ולא זכור שקרה כמותו תחת ברקת. "זוהי פעילות אכיפה חריפה יותר מבדיקה, שנועדה לבחון התנהלות של שלמה אליהו ודירקטורים בקבוצה", והיא נעשית אגב רצונו של דירקטוריון מגדל החזקות הציבורית להדיח את מנכ"ל החברה הציבורית ניר גלעד, שבתפקידו המרכזי בקבוצה מכהן במקביל כיו"ר מגדל חברה לביטוח. ברקת מתנגד לכוונה להדיח את גלעד ומעוניין להרחיק את אליהו מדרגי הניהול של הקבוצה שבה הוא שולט (אליהו מחזיק בכ-68.5% ממניות מגדל).

מגדל דיווחה לבורסה כי רשות שוק ההון פנתה למגדל ביטוח "במסגרת סמכויות הרשות מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), לרבות סמכויותיה לביצוע בירור מנהלי ביחס לאפשרות קיומה של הפרה של הוראות החוק. במסגרת זו נמסרו לרשות מסמכים ידיעות שהתבקשו וכן הוזמנו לתשאול נושאי משרה שונים במגדל ביטוח".

המהלך שהתברר היום אינו הראשון, כי אם חוליה נוספת בשרשרת האסקלציה ביחסים בין אליהו לבין ברקת. כך, כבר ביולי האחרון דרש ברקת להכריע בין תפקידיו הנוכחיים בקבוצה: יו"ר החברה האם מגדל אחזקות או דירקטור בחברה הבת הפרטית מגדל ביטוח. כמו כן, הממונה קרא לאליהו להפסיק ולעבוד מתוך משרדי קבוצת הביטוח שיושבת בפתח תקווה.

גורם בשוק העריך היום כי "זה נראה כמו ונדטה אישית של ברקת נגד אליהו. באיזו עוד חברה עם בעלי שליטה נעשתה בדיקה שכזו?", כשגורם אחר הוסיף כי "מגדל מנוהלת באופן תקין, וברקת מחפש מידע כי עד עכשיו לא מצא מספיק ואין לו סמכויות לבצע את מה שהוא דורש. למגדל אחזקות יש זכויות קניין על מגדל ביטוח ולא נעשה דבר לא תקין במגדל". מנגד, מבחינת הרשות רואים במהלך כמהלך חריג מאוד שנובע אך ורק מהנסיבות הייחודיות במגדל, ובשל הצורך לבחון את מהלכיו והשפעתו של אליהו בקבוצת הביטוח. זאת, לאחר שרשות שוק ההון וברקת בראשה כבר התערבו השנה באופן חריג מאוד בעימות שנוצר בקבוצת כלל ביטוח, בין היו"ר לשעבר דני נוה לבין מנכ"ל הקבוצה יורם נוה. בכלל ביטוח ברקת לא נקט בפעולות אכיפה מנהליות חריפות כפי שקורה במגדל, אך הוביל הליך בדיקה חיצוני, אותו הובילו השופט בדימוס פרופ' יורם דנציגר וד"ר אייל גבע.

לאחרונה הבהיר ברקת כי מבחינתו יש לשפר את הממשל התאגידי במגדל, כשבין היתר מדובר בכך שבעל השליטה לא ישלוט בחברה בפעילותה היומיומית וישלוט בדירקטוריון מעבר לסוגיית מינוי הנציגים מטעמו, או מעבר לתפקידו הרשמי בחברה. כך, לאחרונה אמר ברקת בכנס של לשכת רואי חשבון כי "בעל שליטה בחברת ביטוח, כמו בבנקים, לא יכול להתערב גם אם הוא בעל מניות הרוב, אלא על פי תפקידיו האחרים".

כך או כך, מבחינת דירקטוריון מגדל אחזקות ישנו רצון להדיח את ניר גלעד מתפקידו בשל התנהלותו מול חברי הדירקטוריון, לדבריהם, מתוך כוונה למנות במקומו של מוטי רוזן, איש ביטוח ותיק ומנוסה מאוד שכיהן בהצלחה כמנכ"ל של שתי קבוצות ביטוח גדולות (הראל ומנורה מבטחים). ברקת הבהיר כי לא יאפשר פגיעה במעמדו של גלעד לפני תום השנה הנוכחית, מבלי שגילה כיצד יפעל לאחר תחילת 2021. בינתיים דירקטור בקבוצת מגדל - הן בחברה האם הציבורית והן בחברת הביטוח שלה - המקורב לאליהו כבר התפטר מדירקטוריון מגדל ביטוח, ופינה מקום לרוזן. מינויו של רוזן בפועל יתאפשר רק לאחר שרשו שוק ההון לא תתנגד למינויו.

אליהו רכש את השליטה בקבוצת מגדל בשלהי 2012 מידי קבוצת ג’נרלי האיטלקית, ולפי שווי חברה של כ-5.1 מיליארד שקל. מאז ועד היום ירד השווי של מגדל, כשכיום הוא עומד על רמה של 2.42 מיליארד שקל - כשהדיבידנדים שחילקה החברה אינם מקזזים את רוב הפער שנפתח במחיר המניה.