אורקל צפויה להוציא את טיקטוק מהפלונטר בארה"ב

בטיקטוק החליטו לדחות את הצעת מיקרוסופט לטובת שיתוף פעולה עם חברת התוכנה אורקל • וולמארט, שהיתה מעורבת בניסיון הרכישה של מיקרוסופט, עדיין מנסה להצטרף אל העסקה

TikTok / צילום: שאטרסטוק
TikTok / צילום: שאטרסטוק

התפתחות מפתיעה בסאגת טיקטוק-ארה"ב: 48 שעות לפני שתם האולטימטום של הממשל האמריקאי לטיקטוק, הודיעה חברת בייטדאנס הסינית למיקרוסופט כי לא תמכור לה את הפעילות של טיקטוק בארה"ב, וככל הנראה לא תמכור אותה בכלל. מי שצפוי להוציא את טיקטוק מהפלונטר היא חברת אורקל, אך בעסקה במבנה שונה ממה שחשבו. חברת וולמארט שהייתה מעורבת בניסיון הרכישה של מיקרוסופט, הודיעה כי תמשיך לנהל מגעים עם הנהלת בייטדאנס במטרה להשתלב בעסקה עם אורקל.

אורקל ובייטאדנס לא פרסמו הודעה רשמית, אך לפי דיווחים באתרים "וול סטריט ג'ורנל", "בלומברג" ואחרים, שתי החברות סיכמו על שיתוף פעולה אסטרטגי, שפרטיו עדיין אינם ידועים. טיקטוק ככל הנראה תשמור על עצמאות יחסית בארה"ב, בטח ברמה גבוהה יותר מאשר בהשוואה לאפשרות של מכירת הפעילות.

הקשר של אורקל לטראמפ

אורקל היא חברה לתוכנות ארגוניות שנסחרת לפי שווי של 175 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-8% מתחילת השנה. החיבור בינה לבין טיקטוק הוא לא טריוויאלי, וקשה להאמין שאורקל תהיה מעורבת בניהול השוטף של האפליקציה. זאת בניגוד למיקרוסופט, שלה יש כבר רשת חברתית אחת, לינקדאין, וכן מוצרים לצרכנים פרטיים כמו קונסולת המשחקים Xbox, מחשבים וטאבלטים. ככל הנראה אורקל תנהל בעבור את טיקטוק את המידע בארה"ב, בין השאר באמצעות שירות הענן שלה. אורקל נמצאת הרחק מאחורי אמזון ומיקרוסופט בתחרות בשוק הענן, כך שבעבורה זאת הזדמנות לקפיצת מדרגה.

החששות של הממשל האמריקאי נגעו ליכולת של חברה סינית לשמור דאטה של אזרחי ארה"ב ולשתף אותו עם הממשל הסיני. בממשל יצרו במקרה הזאת מעין תקדים, שכן לא מדובר בטכנולוגיה פיזית או במידע מהותי, ובעצם סימנו סטנדרט גבוה של חשש לביטחון הלאומי. לכן לא בטוח שבממשל יסתפקו רק בניהול הנתונים על ידי אורקל. לפי "בלומברג", העסקה עשויה לכלול הקמת חברה אמריקאית חדשה, שבה אורקל תקבל מניות.

מי שדחף בשבועות האחרונים להסכם עם בייטדאנס היו בעלי המניות האמריקאיים של החברה הסינית, הקרנות סקויה וג'נרל אלקטריק, אך ניתן להניח כי תרם לכך גם הקשר הקרוב בין בכירים באורקל, המייסד לארי אליסון והמנכ"לית צפרא כץ, לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאף הביעה תמיכה בעסקה לפני כמה שבועות. אליסון וכץ הם תורמים ותיקים לרפובליקאים, וכץ אף הייתה מועמדת למשרה בכירה בממשל טראמפ. גם קנת גליק, הלוביסט הראשי של אורקל, היה חבר בעבר בצוות של טראמפ.

ניסיון בלימה של הממשל הסיני

טראמפ הודיע בתחילת אוגוסט כי יאסור את פעילות טיקטוק בארה"ב בשל חששות לביטחון הלאומי ולמעשה כפה עליה לבצע שינויים עסקיים. אולם בסין החזירו מלחמה ובסוף אוגוסט פרסם הממשל הסיני הגבלות על יצוא טכנולוגיה של בינה מלאכותית. לפי "וול סטריט ג'ורנל", ההגבלות פגעו במגעים שניהלה בייטדאנס עם החברות האמריקאיות. לפי דיווח ב"רויטרס" בסוף השבוע, בממשל הסיני אף היו מעדיפים שטיק טוק תסגור את פעילותה בארה"ב, ולא תעביר את הבעלות עליה לחברות אמריקאיות.

הפרשה ממחישה את התסבוכת הגיאו-פוליטית שבה נמצאת טיקטוק, אחת הרשתות החברתיות הפופולריות והצומחות בעולם, במיוחד בקרב צעירים. לאפליקציה יש 1.65 מיליארד הורדות, כ-700 מיליון משתמשים פעילים בעולם המערבי ו-400 מיליון נוספים בגרסה הסינית שלה. בני נוער וצעירים בגילאי 16-24 מהווים כ-40% ממשתמשי טיקטוק, לפי נתוני חברת המחקר Global Web Index ל-2019. לפי אתר סטטיסטה, בארה"ב היו לטיקטוק בשנה שעברה 37 מיליון משתמשים.