לא רק ביג: מסתמן כי גם עזריאלי ומליסרון יוותרו על דמי שכירות בימי הסגר

מסתמן כי ענקיות הנדל"ן המניב עזריאלי ומליסרון יוותרו על דמי שכירות ודמי ניהול בימי הסגר עבור חנויות שיידרשו לסגור את פעילותן – כך עולה ממסרים שהעבירו בשעות האחרונות לשוכרים ששוחחו עם "גלובס"

קניון עופר גרנד קניון - להב מליסרון באר שבע / צילום: איל יצהר
קניון עופר גרנד קניון - להב מליסרון באר שבע / צילום: איל יצהר

מסתמן כי ענקיות הנדל"ן המניב עזריאלי ומליסרון יוותרו על דמי שכירות ודמי ניהול בימי הסגר עבור חנויות שיידרשו לסגור את פעילותן - כך עולה ממסרים שהעבירו בשעות האחרונות לשוכרים ששוחחו עם "גלובס". גם בקבוצת מרכזי הקניות צים הצהירו היום (ב') כי יסייעו לעסקים שאינם חיוניים ויעניקו פטור מלא משכר דירה ודמי ניהול על ימי הסגר.

הצעדים הללו מצטרפים למסמך שפרסמה הבוקר ביג לשוכריה ופורסם לראשונה ב"גלובס", בו היא מצהירה כי תוותר גם היא על דמי השכירות בספטמבר ובאוקטובר לעסקים שיידרשו לסגור את פעילותם בעקבות הנחיות הממשלה. בקבוצת מליסרון בחרו שלא להגיב לפניית "גלובס" בנושא, מעזריאלי טרם נמסרה תגובה.

בימים אלה מרכזי הקניות וקמעונאיות האופנה והמסחר נערכים לחגים תחת סגר נוסף תחת חוסר וודאות. הקמעונאיות עוקבות אחרי חבילת הסיוע שהובטחה, כשעדיין לא ברור באיזה מתכונת תינתן, ונערכות להוציא את מאות אלפי העובדים שלהן לחל"ת, ובמקביל הן ממתינות למתן הקלות מצד השוכרים בנוגע לדמי השכירות, ומצד הרשויות בנוגע לארנונה. זאת, לאחר שאתמול אישרה הממשלה הטלת סגר החל מיום שישי הקרוב לכל תקופת החגים ובמשך כשלושה שבועות כך שחנויות ומרכזי קניות רבים ייאלצו להשבית את פעילותם.

דדי ריזל, יו"ר רשתות האופנה והמסחר, בירך על ההקלות מצד ענקיות הנדל"ן המניב, כשהוא טוען שהכאוס וההנחיות הסותרות בנוגע למגבלת מציב קושי אדיר לשחקנים בענף. "אנו שוב מוצאים את עצמנו נכנסים לסגר בחוסר ודאות ובלי מידע קריטי ובסיסי באמצעותו נוכל לקבל את ההחלטות להיערכות נכונה. עושה רושם שהקורונה נחתה על הממשלה בהפתעה. אנחנו בתחושת דה ז׳וו למרץ האחרון. ניקח לדוגמא את ענף ההסעדה; בהצעת המחליטים שהונחה בפני הממשלה נכתב במפורש שעסקי מזון יוכלו לעבוד בטייק אווי. בהודעה לתקשורת שפורסמה לאחר ישיבת הממשלה הושמטה האפשרות לטייק אווי. זו רק דוגמה אחת לשאלות רבות שנותרו פתוחות. אנו בתחושה קשה שלא סופרים אותנו".

הוא גורס כי על הממשלה להכין מתווה מהיר מיידי ופשוט של פיצוי לרשתות המסחר ולכל המגזר העסקי, גדולות כקטנות. לדבריו, למרות התוצאות החיוביות שהציגו קמעונאיות האופנה הציבריות במחצית השנייה של 2020 כי "יש רשתות שפשוט לא ישרדו את הסגר הנוכחי. אנו מורידים את הכובע ומפרגנים לכל רשת שעל אף כל הקשיים מצליחה גם להרוויח בתקופה זו אבל במישור הלאומי המצב הפוך. מקבלי ההחלטות חייבים להבין שמדובר ברשתות בודדות. יוצאים מן הכלל שלצערי אינם מעידים על הכלל".

במכתב ששלח מנכ"ל ביג חי גאליס הוא גם התייחס גם לביקורת שנשמעה בתקשורת בנוגע לתוצאות החיוביות של קמעונאיות האופנה הציבוריות וכתב: "אנו מכירים בעובדה שהם אינם לוקחים בחשבון השפעות שליליות מהותיות שעדיין לא באו לידי ביטוי", כהוא הבהיר - "לנו בביג, כמי שחיים את המסחר היומיומי, הקשיים הרבים שעמם הנכם מתמודדים בתקופה זו ברורים - יחד עם זאת בכוונתנו לפעול בכל הכלים ובנחישות, על מנת שהפעם ממשלת ישראל תכניס את ידה לכיס וגם היא תיתן כתף לנשיאת המשא הכבד בו אנו נושאים לבדנו מאז תחילת המשבר". ואולם, הפעם הוא גם מדגיש מראש כי שוכרים שיבטלו את הוראת הקבע באופן חד צדדי, או לא יחדשו פעילות עם החזרה לשגרה לא יזכה בהטבות.