השורטיסטים מחברת המחקר סיטרון: "ננוקס היא פארסה, הונאה, תראנוס 2"

דוח חריף ביותר, עם המלצה של 0 דולר למניה, יצא היום לשוק • ננוקס ירדה היום ב-24% לשווי של 1.7 מיליארד דולר לאחר שנסחרה כבר לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר

רן פוליאקין / צילום: LUZ Corporate Photography
רן פוליאקין / צילום: LUZ Corporate Photography

"חברת ננוקס הפכה להיות יקירת השוק על רקע טענתם שהם מייצרים מכשיר רנטגן זול, נייד שישנה את תחום הדיאגנוסטיקה, אך אם נבחן את החברה בעיני הרנטגן התאגידי שלנו, נוכל לראות מיד דרך תחבולות הקידום שלהם, שהן מעליבות עבור כל מי שבילה אפילו עשר דקות בקריאת התשקיף שלהם". כך נפתח דוח חריף ביותר של חברת Citron האמריקאית. סיטרון מציגה את עצמה כשורטיסטית על מניית ננוקס, ולכן יש לה אינטרס להוריד את המניה - אך נראה כי השוק מקשיב לטענותיה. המניה ירדה היום ב-24%.

סיטרון לא מהססים לומר כי מדובר הפארסה ובהונאה, ומכנים את החברה "תראנוס 2", על שם חברת בדיקות דם ששיקרה לגבי יכולות הטכנולוגיה שלה ומנכ"ליתה הגיעה למשפט פלילי. "ננוקס מעולם לא פרסמה מידע מדעי אשר מראה את התמונות שלהם בהשוואה לתמונות מסורק רגיל. אין שום מאמר מדעי שיכול לתמוך בטענות הללו. למעשה לא ראינו את המוצר אלא רק סימולציה.

"תחום ההדמיה הרפואית הוא תחום מאוד תחרותי עם מובילים שהם חברות גדולות וחדשניות כמו GE, סימנס, פיליפס ופוג'י. הדרך היחידה ליצור מוצר טוב משלהם, היא באמצעות שנים של מו"פ. אך ננוקס טוענת שמאז הקמתה ב-2018 היא הצליחה ליצור מוצר שישנה את שוק הרנטגן בהשקעה של 7.5 מיליון דולר בלבד. GE משקיעה מיליארד דולר בשנה במו"פ".

יש לציין כי ננוקס טוענת כי הצליחה לרכוש טכנולוגיה שפותחה במקור בסוני עבור שוק הטלוויזיות, אך ננטשה על ידי הענקית, וכי הושקעו עד היום מאה מיליון דולר בפיתוח, רובם על ידי סוני וקרנות שהשקיעו במוצר כשפותח על ידה.

"לחברה 21 עובדים מהם רק 15 במו"פ", ממשיכים סיטרון. "המעבדה שלהן מחווירה לצד זו של GE. ננוקס הגישה ל-FDA בקשה מסוג 510(k) שלרוב מיועדת למוצרים לא חדשניים, אלא דומים למוצרים קיימים. למרות שהבקשה הזו נענית מיידית ב-85% מהמקרים, במקרה של ננוקס ה-FDA ביקש מידע נוסף, ולתקן חוסרים בהגשה".

סיטרון מציינים כי על פי דוחות החברה, נערכה הערכת שווי לחברה ב-2018 אשר קבעה את שווי הנכסים שנרכשו מסוני ב-6.1 מיליון דולר.

ומה לגבי ההזמנות שהחברה כבר קיבלה? בסיטרון טוענים כי אלה הסכמים מצוינים עבור חברה שיכולה לעמוד בהבטחות שמבטיחה ננוקס, אך חסרי ערך אם לא תוכל לעשות זאת. וגם כך, לקוחות המצוינים בדוחותיה כלל לא עובדים בתחומי המכשור הרפואי להדמיה. לקוח אחר שפועל לכאורה בשוק הברזילאי, בכלל מעסיק רק שלושה עובדים בישראל.

"החברה הזו היא רק פרויקט מדעי התחלתי עם השקעה מינימלית במו"פ ולקוחות פיקטיביים, ללא אישור FDA וטענות שהן מעבר לסף הסבירות. בדוח הבא שלנו, נדון ברקע של ההנהלה".

ננוקס מנוהלת על ידי רן פוליאקין, לשעבר מנכ"ל Powermat ויזם של מספר חברות מכשור רפואי וטכנולוגיה נוספות ביניהן Wellsense ו-illumigyn. לפני כמה שבועות השלימה החברה הנפקה בביקושי יתר, בה גייסה 165.2 מיליון דולר לפי שווי של כ-800 מיליון דולר אחרי הכסף, בהנפקה שהובילה חברת a-Labs, אשר מנוהלת על ידי יוצאי חברת אמבלייז, ואשר שמה נקשר בשמו של מנהל ומייסד אמבלייז לשעבר, אלי רייפמן, אשר על פי טענותיהם של גורמים בשוק ההון, הוא למעשה מנהל החברה. אל a-labs התלוו החתמים CIBC, קנטור פיצג'רלד, אופנהיימר, ברנברג, National Securities Corporation ורוסאריו שהיו היועצים הכלכליים של ההנפקה בישראל.

הנפקה זו הייתה ההנפקה הגדולה ביותר אי פעם של חברת ביומד ישראלית צעירה בנאסד"ק. מאז ההנפקה עלתה המניה 270% עד ה-11 בספטמבר, אז החלה בהדרגה לאבד גובה.

משתתפי ההנפקה ידעו כי ננוקס עדיין אינה רושמת הכנסות, מוצריה אינם מאושרים לשיווק והיא לא השלימה את כל הניסויים הדרושים לקבלת האישור. הצלחת ההנפקה התבססה כנראה גם על כך שמשקיעים קיימים בחברה הצהירו מראש כי בכוונתם להשקיע 80 מיליון דולר מתוך סכום ההנפקה. בין המשקיעים נמצאים קבוצת יוזמה קוריאה (קרן ישראלית קוריאנית משותפת, והגורם היחיד מבין המשקיעים המובילים בחברה שהוא בעל זיקה ישראלית), SK Telecom  Jin Ji Full Investment Holding Co , ו- iA Financial Group מקבוצת Industrial Alliance Investment Management . עוד לפני ההנפקה, ביצעה ננוקס מספר גיוסי גישור שהצטברו לסכום של 59 מיליון דולר, אם כי כאמור לא השקיעה את כל הסכום במו"פ. לדברי החברה, היא גייסה עד ההנפקה כ-300 מיליון דולר.

ננוקס לא הגיבה לידיעה אך הפנתה אותנו לדוחות של אנליסטים אחרים אשר תומכים בפוטנציאל של החברה. מדובר בדוחות של אנליסטים מבנקים שהיו חתמי ההנפקה. אופנהיימר נתן למניה המלצת "תשואת שוק" ב-15 בספטמבר, וחזה כי ב-2022 תחל החברה לרשום הכנסות משמעותית, כ-114 מיליון דולר לאותה שנה.

בדוח נאמר כי "הגישה הזו "יכולה" פוטנציאלית (המרכאות במקור) ליצור שינוי משמעותי בתחום הרנטגן. הטכנולוגיה מלהיבה אך יש להכיר בסיכון תפעולי בחברה בשלב מוקדם".

הבנק BMC העניק המלצת קניה, מתוך הנחה כי החברה תקבל אישור שיווק ב-2021. גם בנק זה רואה הכנסות ב-2022, של כ-128 מיליון דולר. גם בנק זה מציין כי מדובר בהימור של "סיכון גדול אך פוטנציאל גדול".

בנק קנטור פיצג'רלד ממליץ גם הוא תשואת יתר, עם הכנסות של 900 מיליון דולר ב-2026.