ה-CDC: הפרסום כי נגיף הקורונה מדבק ממרחק של 6 מטרים - בטעות

במרכז האמריקאי למניעת מחלות טוענים כי המסמך, שפורסם בשבוע שעבר, עלה לאתר בטעות • במסמך נטען שהנגיף מדבק הרבה יותר ממה שחשבו החוקרים עד עכשיו

אדם עוטה מסיכת מגן במהלך התפרצות מגפת הקורונה במנהטן, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס
אדם עוטה מסיכת מגן במהלך התפרצות מגפת הקורונה במנהטן, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

המרכז האמריקאי למניעת מחלות (CDC) חוזר בו ממסמך שפרסם רק בשבוע שעבר. בעוד שלפי הידוע כיום נגיף הקורונה מתפשט באמצעות הדבקה טיפתית במגע הדוק ובמרחקים של פחות מ-2 מטרים, לפי המסמך שפורסם, ההדבקה מתרחשת גם במרחק של 6 מטרים, כך שצעדי הריחוק הפיזי הנהוגים בעולם הם בלתי מספקים, ולכך גם השלכות כבירות על המשק.

לפי המסמך, שבשלב זה הוסר מהאתר של ה-CDC, ההדבקה עלולה להתרחש לא רק בשיעול או התעטשות אלא גם בנשימה קלה בלבד, שירה ואפילו דיבור, כאשר הנגיף יכול לעבור בין אנשים במרחק של יותר מ-6 מטרים.

"טיוטת גרסה של הצעות לשינויים בהמלצות הועלתה בטעות לאתר הרשמי של הסוכנות", דיווחו במרכז למניעת מחלות. בעת הזו, מעדכן המרכז את המלצותיו בנוגע להימנעות מהדבקה בנגיף הקורונה, ולאחר סיום הבדיקה המקיפה בנושא, יפורסמו ההנחיות החדשות.

אם בסופו של דבר יעמוד ה-CDC מאחורי המסקנות שפורסמו, אך הוסרו לעת עתה מאתר המרכז, המשמעות היא שנגיף הקורונה מדבק יותר ממה שסברו החוקרים עד כה. לפי המחקר שלעת עתה הוסר, הנגיף מתפשט "דרך טיפות נשימה או חלקיקים קטנים", המיוצרים גם כאשר אדם נושם, ולא רק בעת דיבור או שיעול - כפי שנהוג היה לחשוב עד כה.

עד כה, מחקר אודות התפשטות טיפות ואירוסולים בחולי קורונה איננו רב. כשמדובר במחלות נשימתיות, למשל שפעת, ההתפשטות מתרחשת בהדבקה טיפתית, דרך חשיפה לטיפות שנפלטות ממערכת הנשימה של חולה. עיטוש מפזר טיפות למרחק של כ-6 מטרים. בשיעול, המרחק מצטמצם ל-2 מטרים ונשימה רגילה מפזרת חלקיקים למרחק של פחות ממטר. על כך מבוססת ההנחייה על שמירת מרחק של כ-2 מטרים מאדם לאדם. באם תשתנה הנחיית ה-CDC לכדי המלצה על שמירת מרחקים של 6 מטרים מאדם לאדם, תהיה לה משמעות רחבה לניהול החיים לצד המגפה עד אשר יימצא חיסון.