ניהול | דעה

מנהל עסקים - OUT , יחי המלך החדש!

אין קשר בין התואר שתבחרו ללמוד למהירות שתגיעו לתפקידי ניהול, אם בכל

מעמד של מנהל תלוי יותר במוטיבציה
מעמד של מנהל תלוי יותר במוטיבציה

בעקבות טורים שכתבתי לאורך השנים על בחירת מקצוע ועל ערכם של תארים שונים בשוק העבודה, אני מקבלת כל הזמן פניות מצעירים המתלבטים לגבי דרכם המקצועית. הם רוצים לדעת איזה תואר הכי "כדאי" להם ללמוד, ובחודשים האחרונים פתאום שמתי לב להתעניינות גוברת והולכת בלימודי הנדסת תעשייה וניהול בעדיפות ראשונה.

רוצה להיות "ביג בוס"

די הופתעתי מהעדנה שקפצה על המקצוע. בתחילה חשבתי שהתואר כנראה מאוד מעניין את הפונים והם רוצים לוודא שהוא כרטיס כניסה מספיק טוב לחברות טכנולוגיות (רבים מהם כתבו כי הם רוצים לפתח קריירה במגזר ההייטק).

כשמספרם הלך וגדל, חיפשתי הסבר יותר הגיוני לפרץ ההתעניינות הגואה, ואז העליתי את ההשערה המתבקשת שהציונים שלהם אינם גבוהים מספיק עבור מדעי המחשב, הנדסת מחשבים או להנדסת ואלקטרוניקה, לכן הם "מתפשרים" על הנדסת תעשייה וניהול.

פה ושם היו לי השערות נוספות, עד שהגיע המייל הזה: "אני בת 22 , קראתי את הכתבה שלך על התארים ואני בתקופה מאוד מבלבלת...אני מאוד אוהבת את עולם התקשורת, יצירת התוכן, השיווק והפרסום אך אין בו כסף או עתיד.......יש לי שאיפות גבוהות, רוצה להיות עצמאית, ביג בוס, אשת עסקים...... לכן אני מאוד שוקלת ללכת ללמוד לאחרונה הנדסה תעשייה וניהול. השאלה אם כדאי להשקיע באמת בתואר כזה?".

בזכות הבחורה הזו, סגנון הכתיבה שלה, ובעיקר בזכות צמד המילים "ביג בוס" סוף סוף פתרתי את התעלומה. ובכן, מסתבר שמה שמעניין רבים מהפונים המתעניינים בהנדסת תעשייה וניהול זו לחלוטין לא ההנדסה (להפך, ההנדסה זו בעיה), בטח ובטח שלא התעשייה - הדבר היחיד שמעניין אותם בתואר הזה הוא הניהול.

ההארדקור של הניהול

עד כמה שזה נשמע הזוי, ותאמינו לי שעם נפילת האסימון כמעט ונפלה לי הלסת, בכל זאת החלטתי לנבור קצת במיילים קודמים כדי להיות בטוחה שאני לא הוזה. ואכן כולם ללא יוצא מהכלל רוצים להיות מנהלים, ומדבריהם לא עולה עניין מיוחד בהנדסה או בתעשייה, שאם לא כן סביר שהיו שוקלים גם תואר הנדסי אחר.

אחד סיפר על הניסיון הפיקודי שלו בצבא שגרם לו להבין שהוא מאד אוהב ורוצה לנהל, אחרת כתבה כי בעקבות התנסויות בניהול אנשים במסגרת פעילות התנדבותית היא הגיעה למסקנה שניהול זה מה שהכי מעניין אותה לעשות, שלישי כתב שהוא לא בדיוק יודע מה זה הנדסת תעשייה וניהול אבל הוא רואה עצמו בעתיד מנכ"ל, וכן הלאה.

אבל למה הנדסת תעשייה וניהול? מה רע במנהל עסקים הישן והטוב ככרטיס כניסה לקריירה ניהולית? להערכתי אנשים סופסוף מתחילים להפנים שמנהל עסקים זה לא מקצוע, סך הכל BA כללי בביזנס שאינו מבטיח קריירה בניהול, גם לא למי שלמד שני תארים במנהל עסקים, ולכן הם מחפשים "פתרון" חלופי.

רבים בטוחים שניהול זה מקצוע, בדיוק כמו מתכנת, כלכלן או עורך דין, אז אם תואר במדעי המחשב=מתכנת, תואר בכלכלה=כלכלן ותואר במשפטים=עורך דין, הרי שתואר בהנדסת תעשייה וניהול=מנהל, ולא סתם מנהל - ההארדקור של הניהול.

לכל הפונים אני מסבירה בהרחבה שניהול זה לא מקצוע (אחרת סמנכ"ל כספים יכול היה להחליף סמנכ"ל פיתוח, ומנכ"ל קונצרן מזון יכול היה להחליף רמטכ"ל), ששום תואר לא יכניס אותם ישירות לתפקיד ניהולי, שכדי להפוך מנהל צריך קודם כל להתמקצע במקצוע כלשהו ורק אחר כך להתקדם לתפקיד ניהולי באותו עולם מקצועי,  ובעיקר שאין שום קשר בין הנדסת תעשייה וניהול לתפקידי ניהול. 

המוטיבציה, הכישורים, העולם המקצועי

חשוב לי שיבינו שקודם צריך לבחור את המקצוע/ות האלטרנטיביים בהם רוצים לפתח קריירה (הרחבה בטור ככה לא בוחרים מקצוע), ורק אחר כך לזהות את התארים הרלוונטיים, ומתוכם לבחור את זה שהכי מתאים להם, שכן לאותו מקצוע ניתן להגיע מתארים שונים.

ומה באשר להנדסת תעשייה וניהול? הגם שאינו ממוצב בצמרת מקצועות ההנדסה, מדובר בתואר מאוד איכותי המשמש כרטיס כניסה מצוין לשורה של תפקידים בהייטק ומחוצה לו, רק שהפוטנציאל הניהולי של האוחזים בו, דומה לזה של רבים מבעלי התארים האחרים.

כלומר, לבוגרי הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת מחשבים, פסיכולוגיה, ואפילו מדע המדינה יש פחות או יותר את אותו הסיכוי להפוך מנהלים, תלוי במוטיבציה, באישיות, בכישורים, וכמובן בעולם המקצועי שבו יבחרו, שלבדו משפיע דרמטית על רמת הבכירות אליה ניתן להגיע (במקצועות שונים תקרת הבכירות שונה).

לסיכום, חשוב מאוד להפנים שאין קיצורי דרך. אף תואר לא מזרז את הכניסה לתפקידי ניהול, ומאידך - ויתור על תואר אקדמי עלול לחבל משמעותית בפוטנציאל הקריירה ובמיוחד בפוטנציאל הניהולי.

והערה קטנה לסיום, לצעירים ובכלל: כשאתם פונים למישהו בבקשת עצה והוא משיב לשאלתכם, במקום להיעלם מקובל להגיד "תודה". גמר חתימה טובה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה