בתוך יממה: זום, פייסבוק ויוטיוב סירבו לשדר הרצאה של ליילה ח'אלד

שלוש ענקיות האינטרנט סירבו לשדר הרצאה של ח'אלד שהתקיימה באוניברסיטת סן פרנסיסקו • ח'אלד הייתה פעילה בארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין"  והשתתפה בחטיפות מטוסים בשנים 1969-1970

ליילה ח'אלד / צילום: רויטרס
ליילה ח'אלד / צילום: רויטרס

בזו אחר זו סרבו זום, ולאחר מכן פייסבוק ויוטיוב לשדר אתמול הרצאה של המחבלת ליילה ח'אלד שהתקיימה במסגרת וובינר שנערך באוניברסיטת סן פרנסיסקו בארה"ב. ליילה ח'אלד השתתפה בחטיפת מטוסים בשנים בשנים 1969 ו-1970 בעת שהייתה פעילה בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין (PFLP), וכיום היא חברת המועצה הלאומית הפלסטינית.

החברות נענו בכך לפניות של ארגונים פרו יהודים וישראלים שטענו כי ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין מוגדר בארה"ב ארגון טרור, ולכן יש לאסור את קיום השידור משום שיש בו משום "תמיכה חומרית, או במשאבים" בארגון טרור.

בין הארגונים שפנו לאוניברסיטה, אשר אישרה את האירוע בנימוק של חופש הביטוי, נמצא הארגון "פרויקט הלוחמה המשפטית" (Lawfare Project), מושג שמשמעותו בין היתר שימוש בהליכים משפטיים ככלי נשק במסגרת מאבק רחב יותר.

ראשונה לחסום את השידור היתה אפליקציית שיחות הווידאו "זום", שדובר מטעמה מסר לאתר "The Verge" כי חרף תמיכתה של זום בחופש הביטוי, יש בקיום ההרצאה הפרה של כללי השימוש בפלטפורמה. דובר החברה מסר כי "לאור חברותה או זיקתה לארגון המוגדר בארה"ב ארגון טרור, וחוסר יכולתה של אוניברסיטת סן פרנסיסקו להוכיח אחרת, קבענו כי יש במפגש משום הפרה של תנאי השימוש של זום והודענו לאוניברסיטה כי עליהם לא להשתמש בה לצורך אירוע ספציפי זה".

במכתב פתוח שפרסמה נשיאת האוניברסיטה לין מאהוני בתגובה לצעד שנקטה זום, היא הכחישה כי המפגש המתוכנן, אותו הגדירה "פאנל דיונים כיתתי", אכן "מפר את תנאיי השימוש של זום או עומד בניגוד לחוק".

זמן קצר לאחר מכן חסמה חברת פייסבוק את האפשרות לשדר את האירוע כשהסירה את עמוד האירוע של המפגש. מדוברות פייסבוק נמסר בתגובה כי "הסרנו את התוכן בגין הפרה של המדיניות שלנו האוסרת לבטא דברי שבח, תמיכה או ייצוג של ארגונים ויחידים מסוכנים, אשר נוגעת גם לדפים, גם לתוכן וגם לאירועים".

לאחר ששתי הפלטפורמות, זום ופייסבוק, נחסמו בפניהם, ניסו מארגנני האירוע לשדרו ביוטיוב, אך גם זו מיהרה וסגרה אותו לאחר כ-23 דקות. על פי יוטיוב, "הווידאו הוסר בשל הפרת מדיניותה באשר לארגוני פשיעה אלימים".

באתר דה ורג' נכתב כי השידור הופסק בעת שח'אלד החלה לדבר על זכותם של עמים כבושים להילחם בכובשיהם "בכל אמצעי אפשרי, כולל נשק".

השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש-הכהן מסרה בתגובה למהלך: "כשנלחמים נגד שנאה מנצחים. אני מחזקת את ענקיות האינטרנט שהציבו קו ברור נגד שיח שנאה אלים, ואכפו בצורה ברורה את מדיניות השימוש שלהן. המרחב הדיגיטלי הוא זירה מרכזית במלחמה על התודעה, המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשותי, ימשיך לעמוד בחזית ולנהל שיח מקצועי עם כלל הרשתות, על מנת לנקות את השיח משנאה".