רכישות | פרשנות

אלי רוזנברג צפוי לקבל את היתר השליטה באל על מרשות החברות

את ההיתר תעניק לרוזנברג רשות החברות בכפוף לחתימת שרי הביטחון, התחבורה והדיגיטל • רק לפני שבוע שלחה אל על מכתב לשרים שאמורה לאשר את העברת הבעלות, בטענה כי רוזנברג הבן לא כשיר לנהל את החברה

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

קרב השליטה באל על : אלי רוזנברג וחברת "כנפי נשרים תעופה" צפויים לקבל את היתר השליטה מרשות החברות בימים הקרובים, כך נודע ל"גלובס". את ההיתר תעניק לרוזנברג רשות החברות בכפוף לחתימת שרי הביטחון, התחבורה והדיגיטל אחרי שרוזנברג רכש בהנפקה הציבורית של אל על מניות שמקנות לו שליטה בשיעור של 43% בחברה.

לפני כשבוע, קיבלו השרים האחראיים מבחינת המדינה בתוקף אחזקתה במניית הזהב באל על, מכתב חריף מאל על ובו נטען כי אלי רוזנברג הוא איש קש של אביו, קני רוזנברג שהוא עצמו תושב זר שאינו רשאי לקבל את השליטה בחברה ועל כן "נבקשכם לשקול בקשתו להיתר שליטה באל על", נכתב.

רוזנברג בן ה-26 הוא תושב ירושלים שעלה לפני כמה שנים לישראל. רוזנברג האב, קנת', הוא תושב ארצות הברית הפועל בתחום השירותים הרפואיים. את רוזנברג מקיף צוות יועצים בהובלת תא"ל במיל' ראם עמינח שהופקד על ביצוע ההשתלטות על החברה. רוזנברג עצמו לא נחשף עדיין לתקשורת ובכלל, למעט בתמונה יחידה ומטושטשת שפורסמה לפני יותר מחודש. חלק מיועציו לא פגשו אותו בעצמם.

כך או כך, אל על הטיחה האשמות ב"צעיר חסר אמצעים עצמיים וחסר ניסיון עסקי וזאת על מנת לייצר מצג שווא כאילו בעל השליטה בחברה הוא כביכול תושב ישראל". כשהיא סבורה כי המדובר למעשה בשליטה של האב שאינו תושב ישראל ועל כן אינו רשאי לפי תנאי מניית הזהב לקבל את השליטה באל על. במכתב נטען כי האב פעל באמצעות "פרקטיקות אסורות ובלתי חוקיות להוצאת כספים מהמדינה (ארה"ב)". עוד נטען כי חברתו של רוזנברג שילמה לממשלת ארה"ב פיצוי בגובה של 1.65 מיליון דולר על מנת לסלק את הטענות נגדה. טענות דומות נטענו במכתב כנגד חברה נוספת שבבעלות רוזנברג.

רוזנברג הגיב באמצעות באי כוחו כשהוא שולח רמיזות עבות לחברי הדירקטוריון של אל על שמעקבים את העברת השליטה ומסכנים את עתיד החברה "נראה כי קבוצת בורוביץ' עושה שימוש שלא כדין בשמה של אל על למטרותיה שלה שאינן עולות בקנה אחד עם מטרות אל על". את המכתב כינו כ"שקרי וכוונתו השקופה והיחידה לחבל, לשבש ולעכב את העברת השליטה באל על ל׳כנפי נשרים תעופה’... המכתב נועד אך ורק להפעיל לחץ, שלא כדין ובניגוד להוראות החוק, להשאיר את השליטה בידי כנפיים אחזקות". טענת כנפי נשרים היא כי ב-16 בספטמבר "פקע היתר השליטה שניתן לקבוצת בורוביץ' ומאותו יום אל על מתנהלת ללא מחזיק כדין בהיתר שליטה". חברי הדירקטוריון שאליהם ממוען המכתב מוזהרים כי הם עשויים להיות נמצאים "כאחראים לכלל הנזקים שייגרמו לאל על".

מבחינת רשות החברות שהעניקה לרוזנברג זה מכבר אישור "פרה-רולינג" כי הוא עומד בתנאים לקבלת היתר, ההליך נמשך. יתרה מזאת, הטענות שנשמעו במכתב של אל על מוכרות לרשות וכפי שנטען - הן אף נבדקו מראש. במסגרת הליך קבלת ההיתר ובהינתן תקופת החגים, הליך מתן ההיתר צפוי להסתיים בימים הקרובים.

היום (ג') הופיעה על לוח הטיסות בנתב"ג טיסת נוסעים ראשונה של אל על אחרי חודשים של הדממה - הטיסה ללונדון יוצאת בתזמון אומלל בכפוף להנחיות הסגר אשר אוסרות יציאה מהארץ על מי שרכש את כרטיס הטיסה שלו אחרי ה-25.9 בשעה 14:00. אל על צפויה לצרף בהמשך השבוע טיסות לרודוס, לאתונה ולכרתים. בתוך כך, עד יום ה' אמורה אל על להשיב ללקוחותיה כמיליארד שקל על טיסות שבוטלו. אל על כבר הציעה לנוסעים לקבל שובר למימוש עתידי בהיקף של 125% מהסכום ששילמו - הבחירה האם לקבל החזר או שובר נתונה בידי הנוסעים.