תם עידן אלשטיין באי.די.בי: נושי האג"ח מקווים למכור את השליטה בדסק"ש בכפול ממחיר השוק

לאחר פחות משבע שנים איבד אדוארדו אלשטיין את השליטה בחברת ההחזקות שבה השקיע כ-3 מיליארד שקל, לאחר שבסוף השבוע החליט ביהמ"ש להוציא צווים לפתיחת הליכים נגד אי.די.בי פתוח ולפירוקה לאחר שנקבע כי היא חדלת פירעון • מחזיקי האג"ח יפעלו לממש את הנכסים כדי לנסות ולמקסם את ההחזר על חוב של כ-2 מיליארד שקל

אדוארדו אלשטיין   / צילום: כפיר זיו
אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו

איש העסקים אדוארדו אלשטיין איבד בסוף השבוע את השליטה בחברת ההחזקות אי.די.בי פתוח - לאחר שהחזיק בה פחות משבע שנים. זאת, לאחר שהשקיע סכום עתק של כ-3 מיליארד שקל, באמצעות החברות דולפין ואירסה, בניסיון לייצב את פירמידת אי.די.בי ודיסקונט השקעות (דסק"ש), שדולפין ואירסה מחזיקות בכ-84% ממניותיה.

ביום שישי האחרון החליט ביהמ"ש המחוזי בת"א להוציא צו לפתיחת הליכים נגד אי.די.בי פתוח, וכן צו לפירוקה, לאחר שנקבע כי החברה היא חדלת פירעון. במקביל, מינה השופט חגי ברנר את עו"ד אופיר נאור כנאמן לחברה. בנוסף, השופט נענה לבקשת נאמני איגרות החוב המובטחות מסדרות י"ד ו-ט"ו, להחליט למנות כונסי נכסים זמניים ל-70% ממניות דסק"ש ול-5% ממניות כלל ביטוח, המשועבדות לטובתם, בהתאמה. לחברה יש גם סדרת אג"ח (ט') שאינה מגובה בשעבודים מדרגה ראשונה.

לאי.די.בי עוד שלושה נכסים המיועדים למימוש (100% ממניות חברת התעופה ישראייר, 25.8% מחברת הנדל"ן IDBG והחזקה בשותפות הנפט מודיעין). דסק"ש, הנכס המרכזי של הקבוצה, מחזיקה במניות השליטה בחברות נכסים ובניין, סלקום, מהדרין, אלרון, ובית ההשקעות אפסילון.

אי.די.בי היקפי חוב מול שעבודים
 אי.די.בי היקפי חוב מול שעבודים

אי.די.בי פתוח, נזכיר, גוררת על גבה הערת "עסק חי" מרואי החשבון שלה, מה שהקשה מאוד על אלשטיין לשכנע את ביהמ"ש שהחברה היא סולבנטית.

אלשטיין פוטר מתפקיד היו"ר

בעקבות החלטת ביהמ"ש פוטר אלשטיין מכהונתו כיו"ר אי.די.בי. יחד איתו פוטרו עוד חברי דירקטוריון ונושאי משרה בכירים בחברה, ביניהם המנכ"ל אהרון קאופמן, סמנכ"ל הכספים והחשבות חיים טבוך, מזכירת החברה לאריסה כהן והדירקטורים מריו בלכר, שמואל קנטרביץ, גיורא ענבר (דח"צ) וסאול זאנג.

לתפקיד כונסי הנכסים של 70% ממניות דסק"ש מונו עורכי הדין אלון בנימיני ורענן קליר, באי כוחו של נאמן אג"ח י"ד, ולתפקיד הכונס של 5% ממניות כלל ביטוח מונה עו"ד עדי פיגל, בא כוחו של נאמן אג"ח ט"ו. אלשטיין, אגב, עשוי להערכת גורמים בשוק לנסות ולרכוש מחדש את השליטה בדסק"ש, אם יתקיים בעתיד מכרז על מניות השליטה בה, כדי לצמצם את ההפסדים שספג.

מניית דסק"ש רשמה זינוק של כ-15% במהלך יום המסחר ושוויה עלה לכ-760 מיליון שקל. במקביל למציאת רוכשים למניות דסק"ש וכלל ביטוח יצטרך הנאמן לפעול למציאת רוכשים גם לנכסים הלא משועבדים של אי.די.בי, ובראשם 12% ממניות דסק"ש, 100% ממניות ישראייר, 25.8% ממניות חברת הנדל"ן IDBG, וכן ההחזקה בשותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין.

גורמים בשוק ההון העריכו כי מניות דסק"ש (המשועבדות והלא משועבדות) יימכרו לכל המרבה במחיר במסגרת מכרז פתוח. אותם גורמים טוענים כי מכיוון שלחברה יש נכסים טובים בסך הכול, ובראשם 74% ממניות נכסים ובניין וכ-45% ממניות סלקום, צפויות מניות דסק"ש להימכר לפי שווי חברה של 1.3-1.5 מיליארד שקל - כפול ויותר משווי השוק הנוכחי שלה.

פעיל בכיר נוסף בשוק אמר ל"גלובס" כי באי.די.בי ניתן לצמצם בצורה דרמטית את הוצאות ההנהלה וכלליות שעומדות על כ-30 מיליון שקל בשנה. זאת, במקביל למימוש הנכסים המרכזיים של החברה. "כעת אפשר לבחון כל עסקה לגופה תוך מקסום התועלות וההחזרים למחזיקי האג"ח".

לדבריו, "אלשטיין חתר כל הדרך לשריין סוג של בלעדיות על ההצעות למניות דסק"ש ומנגד מחזיקי האג"ח פעילו לחלץ את דסק"ש מהאחיזה של אי.די.בי, מכיוון שהם מעריכים שיוכלו לקבל עבור מניות דסק"ש סכום הרבה יותר גבוה ממה שאלשטיין יכול או רוצה להציע להם. זה ברור שיש לדסק"ש ערך גבוה בהרבה לעומת הערך שלה בשוק כיום".

חוב עתק של כ-2 מיליארד שקל למרות ההזרמות

אלשטיין הפך לבעל השליטה באי.די.בי פיתוח במאי 2014, כאשר רכש את השליטה בה יחד עם שותפו לשעבר מוטי בן משה, במסגרת הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר. עם זאת, מתחילת הדרך נתגלעו חיכוכים בין אלשטיין לבן משה, ובהמשך רכש אלשטיין את חלקו של בן משה והפך לבעלים יחיד של החברה. בן משה עצמו יצא מההרפתקה בהפסד של של כ-530 מיליון שקל, אולם אצל אלשטיין מדובר כאמור בסכום גבוה בהרבה, של כ-3 מיליארד שקל שהוזרמו לאורך השנים לאי.די.בי לצורך פירעון חובותיה למחזיקי האג"ח.

אלא שלמרות הכספים הגדולים שהזרים, נותרה אי.די.בי עם חוב עתק של כ-2.04 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה מסדרות ט', י"ד ו-ט"ו, ובמקביל צנח שווי נכסיה. מצב זה יצר לאי.די.בי גירעון של כ-1 מיליארד שקל בהון העצמי, והיא נדרשה להזרמות ההון השוטפות של אלשטיין כדי להמשיך ולהתקיים.

באוגוסט אשתקד התחייב אלשטיין להזרים לאי.די.בי סכום של 210 מיליון שקל בשלושה תשלומים שנתיים שווים. עם זאת, את התשלום שהיה קבוע לתחילת החודש הנוכחי החליט אלשטיין שלא להעביר, ובמקום זאת הציע למחזיקי האג"ח הסדר חוב, שכלל תספורת משמעותית. מחזיקי האג"ח דחו את הצעותיו של אלשטיין ברוב גדול, ובחרו לפנות לביהמ"ש בבקשה למנות לאי.די.בי נאמן, לאחר שהחברה הפכה לחדלת פירעון ללא המזומנים שהתחייב אלשטיין להעביר לה.

את ההתנגדות העיקרית להצעת ההסדר של אלשטיין הביעו מחזיקי סדרה ט' הלא מובטחת, שלהם חייבת אי.די.בי כ-909 מיליון שקל. למחזיקי אג"ח ט', שאותם מייצג עו"ד עמית פינס, הציע אלשטיין פירעון מלא של הסדרה תמורת 240 מיליון שקל בלבד, כלומר תספורת עתק של כ-670 מיליון שקל (כ-74%) על החוב. המחזיקים דחו את הצעת ההסדר לפני כשבועיים ברוב של 99%, ואליהם הצטרפו בהמשך גם המחזיקים של סדרות י"ד ו-ט"ו, מה שסלל את הדרך להגעה לבית המשפט.