באילו מצבים סגן הנשיא ייקח פיקוד והאם הקורונה של טראמפ תביא לדחיית הבחירות?

בעקבות "הפצצה" שהוטלה מהבית הלבן בוושינגטון על כך שנשיא המעצמה הגדולה בעולם נדבק בקורונה, עלו שורה של שאלות לגבי איך יראו השבועות הקרובים • "גלובס" עם המדריך המלא

הנשיא דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
הנשיא דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

בעקבות "הפצצה" שהוטלה מהבית הלבן בוושינגטון על כך שנשיא המעצמה הגדולה בעולם נדבק בקורונה, עלו שורה של שאלות לגבי איך יראו השבועות הקרובים.  "גלובס" עם המדריך המלא:

מה יהיה עם אירועי הקמפיין של הנשיא?
הנשיא טראמפ לא יוכל לצאת לאירועי קמפיין בזמן הקרוב, עד להודעה חדשה. היום (שישי) הוא תכנן אירוע בחירות גדול בפלורידה, אך בעקבות החדשות האירוע בוטל.

בשבועות האחרונים הגיע הנשיא באמצעות מטוסו להאנגרים בשדות תעופה שם ערך אירועי קמפיין באוויר הפתוח, אך ללא ריחוק וללא מסיכות. בנוסף, הוא קיים אירועים נוספים באולמות סגורים ללא ריחוק וללא מסיכות. על אחד מאותם האירועים הוא נשאל על ידי עיתונאי, מדוע אינו מקפיד על ריחוק וטראמפ השיב "אני נמצא על הבמה ואני בריחוק מן הקהל, כך שאין סיכוי".

מה יהיה עם העימות הנשיאותי השני בין טראמפ לביידן?
בעוד שעימות סגני הנשיא בין פנס להאריס יתקיים השבוע ביוטה, בלילה שבין רביעי לחמישי הקרוב (8 באוקטובר), עימות טראמפ-ביידן הבא אמור להיערך בעוד כשבועיים בפנסילבניה בלילה שבין חמישי לשישי (16 באוקטובר, שעון ישראל).

אם הנשיא ירגיש טוב, ייתכן שהעימות יישאר בתוקף. יחד עם זאת, לאור התנהלות הנשיא בעימות הנשיאותי הראשון שנערך השבוע, הוועדה המתאמת את העימותים הודיעה שתשנה את כללי העימותים.

האם ניתן לדחות את מועד הבחירות?
לא. דחיית בחירות מעבר ל-3 בנובמבר אינה אפשרית. חקיקה לדחיית בחירות חייבת להתחיל בבית הנבחרים שם יש שליטה פוליטית של הדמוקרטים. בנוסף, אם מנסים לדחות את הבחירות מעבר למועד של 20 בינואר 2021, לפי החוקה ננסי פלוסי הופכת לנשיאה באופן אוטומטי. יצוין ששינוי חוקה בארה"ב מחייב הצבעה של 34 בתי מחוקקים של מדינות, תהליך שיימשך שנים. זאת ועוד, הקורונה לא אמורה לסגת במהלך חודשי החורף, כך שדחייה קצרה אינה רלוונטית.

מי הם גורמי הממשל שיכנסו לבידוד בשל מחלת טראמפ?
צוותים בכירים בבית הלבן, אשר שהו לצד הנשיא טראמפ, רעייתו מלניה והדוברת הופ היקס: מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל, סגן הנשיא מייק פנס, השופטת איימי קוני בארט, ראש הסגל מארק מדו, והיועץ המשפטי של הבית הלבן פט ספלוני.

באם יתדרדר מצבו של הנשיא, מה יהיו ההשלכות?
סגן הנשיא מייק פנס הוא המועמד להיות נשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית, באם הנשיא דונלד טראמפ יפגע באופן בלתי הפיך. אולם, הנשיא מוקף בצוותים רפואיים מן הטובים ביותר, וסביר להניח שהטיפול הרפואי בו יהיה מעולה ויביא להחלמה. יצוין שהנשיא נמצא בקבוצת סיכון בשל הגיל והמשקל.

לפי התיקון ה-25 לחוקה, אם הנשיא נפטר ו/או חותם בידו שנבצר ממנו למלא את תפקידו, סגן הנשיא נכנס לתפקיד הנשיא. לפיכך, אם זה יקרה לפני מערכת הבחירות, פנס יהפוך לנשיא ארה"ב למשך השבועות הקרובים ומבחינת המפלגה הרפובליקנית, גם למועמד לנשיאות.

האם יש חובת דיווח רפואי בארה"ב?
אין חובת דיווח על פי חוק, אולם הנשיא טראמפ ונשיאים קודמים נהגו לפרסם דוח רפואי כללי, עם מידע שאינו פוגע בפרטיות בנוגע למצבו הרפואי של הנשיא וזאת כדי להשפיע על דעת הקהל ועל כלי התקשורת המדווחים 24/7 בנוגע לכל היבט של חיי הנשיא.