בתי החולים ייבנו מחלקות קורונה ללא היתרי בנייה?

בהודעה שפרסם שר הפנים אריה דרעי, נטען כי לאור העלייה במספר החולים במדינה, יש לזרז הקמת מחלקות חדשות בבתי החולים • יועץ בכיר למנכ"לית מינהל התכנון ל"גלובס" התכנון: "אין כוונה להקים קומפלקסים של מאות אלפי מ"ר"

מחלקת קורונה בחניון בית החולים רמב"ם בחיפה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מחלקת קורונה בחניון בית החולים רמב"ם בחיפה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

האם בקרוב ייבנו מחלקות חדשות בבתי החולים ללא היתרי בנייה? שר הפנים אריה דרעי, פרסם הודעה לפיה הוא הנחה את מינהל התכנון שבמשרדו לקדם צו, שתוקפו שנתיים, שיאפשר בנייה של מבנים לאישפוז חולי קורונה, או מבנים אחרים שיקלו על מצוקת חולי הקורונה וחולים בכלל, ללא היתר בנייה.

ע"פ טיוטת הצו, המופיעה באתר החקיקה הממשלתי, מדינת ישראל נערכת לגידול משמעותי בהיקף החולים בקורונה: "לפי הערכות המצב והתחזיות השונות, הדרישה של מערכת הבריאות היא לתוספת של כ-3,600 מיטות אשפוז נוספות, זאת במטרה להגיע ליעד של 10 אלף מיטות אשפוז במוסדות הרפואיים במדינה עד לתחילת החורף (ממשלתיים ושאינם ממשלתיים)".

על מנת לאפשר את הקמת המחלקות באופן מיידי, הודיע משרד הפנים כי בכוונתו ליישם את סעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה, אשר מסמיך את שר הפנים לאשר בנייה ללא היתר בניה במקומות שייקבעו על ידו בצו. בנוסף, מוצע לתת פטור דומה להקמת מתקני תשתית אשר נועדו לתת מענה לתפקוד המוסדות הרפואיים בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

"לאפשר לבתי חולים להיערך כמה שיותר מהר"

האדריכל ארז בן אליעזר, שמשמש כיועץ בכיר למנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, הסביר בשיחה עם "גלובס" כי השינוי הוא זמני ונועד להקל על רישוי הבנייה: "הרעיון של הצו הזה הוא לאפשר לבתי חולים להיערך כמה שיותר מהר לבנייה זמנית, או לבניית קבע. יהיו כמובן התניות שיחייבו את בתי החולים להשלים את כל הפרוצדורות יותר מאוחר".

האם אתם לא חוששים מיצירת אדריכלות סלאמס. גם כך בתי החולים בישראל לא מצטיינים בתיכנון שלהם?
"אנחנו לא מדברים על בנייה ללא תוכנית. לבתי החולים יש בדרך כלל תוכניות בינוי מאושרות. אין הכוונה להקים קומפלקסים של מאות אלפי מ"ר. אם אנחנו מדברים על סולם הערכים, אז כרגע מה שחשוב לנו זה שאנשים שנמצאים בפנימית לא ילכו הביתה וזה יותר גבוה מהדיזיין של בית החולים".

מה הכוונה במתקני תשתית?
"לדוגמה, בשבוע בעבר היו צריכים בביתה חולים רמב"ם להקים צובר חמצן כדי לשרת את המחלקה החדשה. בעזרת מהנדס העיר חיפה הצלחנו להוציא היתר בנייה בתוך 24 שעות".

שר הפנים, אריה דרעי, מסר כי "כולי תקווה כי צעד זה יסייע לבתי החולים להציל נפשות תוך שמירה על רמת שירות נאותה לחולים במחלקות השונות ולבינוי של מחלקות ככל שיידרש".