כחול לבן נגד חיימוביץ': "לא נפרק את השותפות עם הליכוד"

חיימוביץ' אמרה היום כי "יש בימים האחרונים קבוצה הולכת וגדלה בכחול לבן שחושבת בהחלט על אופציה של פירוק אחראי של השותפות עם הליכוד" • בכירים במפלגה הגיבו הערב ואמרו:"אינה מייצגת עמדה רשמית של המפלגה" • בליכוד מיהרו לתקוף את השותפה לממשלה וטענו כי הם מעוניינים בהובלה לבחירות

מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בכחול לבן התנערו הערב מדבריה של ח"כ מיקי חיימוביץ', לפיהם ישנו רצון במפלגה לפרק את השותפות עם הליכוד. חיימוביץ' אמרה את הדברים בראיון לרשת ב', וציינה כי "יש בימים האחרונים קבוצה הולכת וגדלה בכחול לבן שחושבת בהחלט על אופציה של פירוק אחראי של השותפות עם הליכוד, לא לוותר עם מוקדי הכוח, אבל לפעול להחלפת נתניהו".

גורמים בכירים במפלגה טענו כי חיימוביץ' אומרת את הדברים בשמה בלבד ואינה מייצגת עמדה רשמית של המפלגה. ככל הנראה מדובר באפקט נוסף של השפעת ההפגנות על חלק מאנשי המפלגה ובהמשך ישיר להתפטרותו של השר אסף זמיר.

בעוד בכחול לבן ניסו למזער את ההתייחסות להתבטאותה של חברת מפלגתם, בליכוד מיהרו לתקוף את השותפה לממשלה וטענו כי הם מעוניינים בהובלה לבחירות. "ח"כ מיקי חיימוביץ׳ מכחול לבן חשפה את האמת: רבים במפלגתה שמתפרקת וקורסת בסקרים החליטו ללכת לבחירות נגד רצון הציבור ובשיא משבר הקורונה. אנו קוראים לבני גנץ להשליט סדר בבלגן שבמפלגתו ולפעול למען אחדות הממשלה למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל, אחרת ההחלטה של כחול לבן היא לעסוק בפוליטיקה קטנה בזמן שהמדינה מצויה בשעת חירום".

חלופת המהלומות בין הליכוד לכחול לבן החלה מוקדם יותר הערב בטוויטר, שם האשימו המפלגות האחת את השנייה בהובלה הבלתי נמנעת לבחירות. תחילה בציוץ של הליכוד על כתבה של "הארץ" נכתב "כחול לבן שוברים את ממשלת האחדות וזורעים תוהו ובוהו בזמן מצב חירום לאומי רק כדי לקושש קולות משמאל עבור מפלגתם שקורסת בסקרים. אנחנו קוראים לכחול לבן להפסיק עם פוליטיקה קטנה ולחזור לאחריות לאומית כדי להציל את חייהם של אזרחי ישראל ולסייע במאבק בקורונה".

בכחול לבן הזדרזו להשיב ולתקוף את הליכוד על ההתמהמהות המתמשכת בהכנת תקציב 2021 שבפועל אכן תוביל להקדמת הבחירות. "תוהו ובוהו זורעים מי שלא מעבירים תקציב ל-2021 ממניעים לא ענייניים. כל עוד זה לא נעשה - הליכוד לא מעוניין בשום דבר מלבד הישרדות פוליטית ששוכחת את טובת האזרחים מאחור", צוייץ מהחשבון הרשמי של המפלגה.

תחילת המשבר הנוכחי נזכיר במאבק סביב הגבלת ההפגנות בסגר, התפטרות השר אסף זמיר ולבסוף הכרזת כחול לבן שתתחיל לפעול למינוי פרקליט מדינה בניגוד להסכמים הקואליציוניים לפיהם מינוי כזה יידרש להיעשות בהסכמה. שרי הליכוד נמנעו מלהגיב להכרזה הזו של כחול לבן כדי שלא להיתפס כמי שמובילים לבחירות על ענייניו המשפטיים של נתניהו. על כן נראה שהמשבר הנוכחי הוא תחליף בלבד למאבק האמיתי המתחולל מאחורי הקלעים על מינוי הפרקליט.

באשר ליכולת של כחול לבן להעמיד ממשלה חלופית עוד בכנסת הנוכחית כדבריה של חיימוביץ' מוקדם יותר - במפלגתה טוענים כי תרחיש כזה אינו אפשרי וכי אינו נבדק. בפועל חברי דרך ארץ הצהירו לא פעם שלא יתנו ידם למהלך כזה, כמו כן חישוב השתתפות ימינה על חלקיה בממשלה כזו בתמיכת המשותפת מבחוץ - היא לא יותר ממשאלת לב של חלקים באופוזיציה, טוענים גורמים במערכת הפוליטית.