נגיף הקורונה | סיקור שוטף

נתניהו בדיון הקבינט: לא יהיה דיון בהקלות בסגר עד ליום שני

הדיון בקבינט הקורונה היום לגבי השפעות הסגר נערך בצל הגילויים החדשים על הפרת הכללים על ידי השרה גילה גמליאל • הקבינט ידון היום בשלילת סיוע כספי לעסקים שהפרו את הסגר • נתניהו על פרשת גילה גמליאל: "מציע לחכות עם המסקנות"

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול
בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

19:05

עוד במהלך הדיון הסביר נתניהו שלא יהיה דיון בהקלות על הסגר לפני יום ב', אחרי שמחת תורה: "אני יותר זהיר מהנזהרים, אני חושב שלמדנו שכדאי לעבוד בצורה מאוד מדודה ומסודרת. אנחנו כרגע אוגרים את הנתונים הללו כל יממה. יהיו לנו נתונים רק לאחר סוף השבוע הבא, אחרי יום ראשון. שר הבריאות ביקש לאסוף את הנתונים עד ליום שני, אחרי שמחת תורה, כדי לקבל החלטה מושכלת. לכן, אני לא מתכוון להביא לא הקלות וגם לא החמרות לסגר עד ליום שני". עוד ציין נתניהו בנוגע למדדים ויעדי היציאה מן הסגר כי "מדובר בהחלטה לא פשוטה".

"אנחנו צריכים להיות אחראים ולא מושפעים מלחצים או דרישה של סקטורים ודברים אחרים, וככל שנעמוד ביחד נוכל לעשות את זה. אם יש דבר אחד שאפיין את הגל הראשון זה שעמדנו יחד כממשלה אחודה. אם אנחנו רוצים להשיג את אותן תוצאות מבורכות שהיו בגל הראשון עלינו לעמוד יחד גם עכשיו", אמר נתניהו כשהוא רומז לעמדות השונות של כחול לבן.

בתוך כך, זמן קצר לאחר שנתניהו התייחס לצורך להמתין בנוגע לגמליאל עד לבדיקת החקירה האפידמיולוגית בעניינה, הוציא משרד הבריאות הבהרה שהחקירה שלה הסתיימה.

17:45

ועדת השרים לענייני קורונה מתכנסת בשעות אלו כדי לדון במצב התחלואה ובהמשך הסגר, בצל פרשית גילה גמליאל. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "כולנו מחויבים לקיום הכללים, גם לגבי התקהלויות וגם לגבי שאר הכללים הקשורים בשגרת הקורונה, זה כולל שרים ושרות חברות וחברי כנסת, כל נציגי הציבור. בעניינה של השרה גמליאל אני מציע לחכות עם המסקנות עד שתסתיים הבדיקה שמתקיימת עכשיו במשרד הבריאות. אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות, כדאי לפעול לפי נתונים ובדיקות ולא לפי דיווחים ראשוניים ואני מציע כאן להמתין, בקרוב מאוד נקבל את התמונה המלאה".

לפני הישיבה משרד האוצר הפיץ טבלה עם הנזקים הצפויים למשק מהמשך הסגר. שר האוצר ישראל כ"ץ אמר בדיונים הפנימיים באוצר כי "אני הולך להיאבק בכל כוחי למען פתיחה של כל העסקים שאינם מקבלים קהל מיד אחרי החג, שפועלים תחת הנחיות משרד הבריאות ואינם מהווים מקור להדבקה. הנזק שנגרם למשק בכל יום שהעסקים האלה סגורים הוא עצום ובלתי הפיך. יש לבצע את האכיפה מול ההתקהלויות הבלתי חוקיות ולא מול מי שמקפידים וחיוניים למשק".

17:10

השר שטייניץ זומן שוב לקבינט הקורונה. הוא קורא לסגר הדוק יותר, עם מקומות עבודה פתוחים עם תו סגול, יציאה לעד 200 מטרים מהבית, בלי התקהלויות גדולות - הפגנות בקפסולות של עד 20 איש או בתי כנסת, אך שטייניץ לא מציין מה היא המגבלה שתושת על בתי הכנסת.

לפי עמדת שטייניץ, יש להכין תכנית יציאה מן הסגר רק כאשר יגיעו ל-100-200 חולים.

16:40

לקראת ישיבת קבינט הקורונה אומר שר הביטחון בני גנץ, כי הנחה את שרי מפלגתו לפעול לצמצום המגבלות ולפתוח עסקים שאינם מקבלים קהל וכן להפעיל את החינוך לגיל הרך לאחר חג הסוכות.

לפי הודעת המפלגה, צוות השרים מטעם כחול לבן נפגש הבוקר והם קיבלו את ההחלטות הבאות:

1. קבלת אסטרטגיית יציאה מדורגת ושקופה, בהתאם למתווה שגובש בשיתוף צוות מומחים מטעם כחול לבן. במסגרת זו יוצבו יעדי תחלואה ברורים למעבר ממדרגה למדרגה: מספר הנדבקים היומי, מקדם ההדבקה, אחוז המאומתים בבדיקות ותחזית החולים הקשים. היעדים ייקבעו מראש, והעמידה בהם תיקבע על ידי צוות מומחים המלווה את עבודת הקבינט.

3. השלב הראשון בצמצום המגבלות יכלול את פתיחת העסקים שאינם מקבלים קהל במתווה התו הסגול והפעלת החינוך לגיל הרך, והוא יחל מיד לאחר חג הסוכות, במידה ומגמת הירידה בתחלואה תימשך.

14:00

ועדת השרים לענייני קורונה תתכנס היום בשעה 17:00. על סדר היום של הוועדה נמצא דיון בממדי התחלואה, השפעת הסגר והיענות הציבור. הדיון יערך לאור הגילויים החדשים על הפרת כללי הסגר על ידי השרה גילה גמליאל שנסעה מרחק של 150 ק"מ מביתה לטבריה, השתתפה בתפילה בתוך בית כנסת ביום כיפור ונדבקה בקורונה תוך שהיא מתמחקת ממענה לחקירות האפידימיולוגיות של משרד הבריאות ומציינת שהיא נדבקה מן הנהג שלה.

בנוסף המל"ל יניחו הצעה בפני קבינט הקורונה להחמיר את הקנסות ולשלול סיוע של המדינה לעסקים שנתפסו כמפרים את כללי הסגר. כזכור, מאז ראש השנה סגורים כל העסקים בישראל, למעט עסקים חיוניים, תעשיה והייטק. הסגר הוחל על מסעדות, צימרים, מלונות, אולמי אירועים, חנויות וכל מגזר נותני השירותים. כולם יושבים בבתים ולא עובדים מאז 18 בספטמבר. עוד ידונו במהלך ישיבת הקבינט במדדים ויעדים להגדרת מדרגות הקורונה.

אתמול אמר שר האוצר ישראל כ"ץ כי יעלה בקבינט הקורונה דרישה להתחלה של הקלה על בעלי עסקים כדי לאפשר למשק לחזור לעבודה. הסגר הכולל קבוע כרגע עד 14 באוקטובר, ותצטרך החלטת קבינט וממשלה להארכתו.