ישראל גייסה אג"ח בהיקף 1.5 מיליארד אירו בריבית אפסית

דירוג האשראי הגבוה של ישראל, סביבת הריביות הנמוכה בעולם והעובדה שמדובר בגיוסים במח"מ קצר מסבירים את גובה הריבית האפסי

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

ישראל גייסה בשבוע האחרון אג"ח בהיקף 1.5 מיליארד אירו לתקופות קצרות בריביות אפסיות. מדובר בחוב לשנתיים בהיקף 600 מיליון אירו שגוייס בריבית אפס ובשני גיוסים לארבע שנים, בהיקף של 500 ו-400 מיליון אירו, שגוייסו בריביות שנתיות של ארבע נקודות בסיס (0.04%) ונקודת בסיס אחת (0.01%). דירוג האשראי הגבוה של ישראל, סביבת הריביות הנמוכה בעולם והעובדה שמדובר בגיוסים במח"מ קצר מסבירים את גובה הריבית האפסי. 

בעבר נהגה ישראל לגייס בחו"ל אחת לשנה בחודש ינואר. היקף הגיוסים הורחב מתחילת המשבר הנוכחי, אך האוצר אינו מפרט את כל הגיוסים שהוא מבצע. נציין כי על גיוסים שבוצעו בתחילת המשבר נמתחה ביקורת כי נעשו בריביות גבוהות מדי. מדובר בין היתר בגיוס אג"ח ל-100 שנה בריבית שנתית של יותר מ-4%. עד סוף השנה צפוי היקף הגיוסים שיבצע החשב הכללי (בישראל ובחו"ל) להגיע לכ-250 מיליארד שקל לעומת כ-120 מיליארד ב-2019.  

את   ההנפקות   הוביל   סגן   החשב   הכללי גיל   כהן והחתמים בהנפקות היו בנק אוף   אמריקה, ברקליס, גולדמן זקס, וסיטי בנק, המשמשים כעושי שוק ראשיים באג"ח ממשלתיות.

החשב הכללי רוני חזקיהו אמר כי "יכולת המדינה לגייס חוב בריביות אפסיות תוך כדי   משבר הקורונה מעידה על האמון שרוכשים המשקיעים הגלובליים למדינת ישראל, והינה תוצאה, בין היתר, של עבודת מטה סדורה וארוכת טווח של האגף בשנים האחרונות".

כהן אמר כי "אגף החשב הכללי משתמש במגוון כלים על מנת לממן את הגירעון הגבוה כתוצאה ממשבר הקורונה ואת הירידה החדה בגיוס אג"ח מיועדות מקרנות הפנסיה. השוק הגלובלי מהווה כלי חשוב ומשלים לכלי המימון המרכזי שהוא הנפקות בשוק הישראלי".