בעיצומו של משבר הקורונה: הושלם גיוס האג"ח הגדול ביותר אי-פעם

מהאוצר נמסר כי עיתוי ההנפקה והיקפה נקבעו בעקבות ההחלטה על תוכנית סיוע ממשלתית נרחבת בהיקף 80 מיליארד שקל • בהנפקה לקחו חלק למעלה מ-400 משקיעים שונים מכ-40 מדינות

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

האוצר, בהובלת החשב הכללי רוני חזקיהו, השלים אתמול (ג') גיוס בינלאומי של 5 מיליארד דולר בשלוש סדרות של אגרות חוב. הגיוס הושלם בהצלחה למרות שבוצע בעיצומו של משבר כלכלי עמוק, ולאחר שלפני כשבועיים מכרו משקיעים זרים אג"ח של ממשלת ישראל בהיקפים גדולים מאד. במוקד הגיוס עמדה סדרה ראשונה מסוגה של אג"ח ל-100 שנה שעליה תשלם ממשלת ישראל ריבית שנתית של 4.5%.

באוצר מסרו הלילה כי החוב גויס בעלויות נמוכות באופן יחסי להנפקות של המדינה במטבע דולר בשנים קודמות ומעט יותר גבוהות מאלו שהיו בחודש ינואר האחרון, אז נרשמו העלויות הנמוכות ביותר אי-פעם. האיגרות הונפקו לשלושה טווחים: 10 שנים בהיקף של 2 מיליארד דולר בקופון של 2.75%, 30 שנה בהיקף של 2 מיליארד דולר בקופון של 3.875% וטווח נוסף ל- 100 שנה בהיקף של 1 מיליארד דולר בקופון של 4.5%.

באוצר הסבירו כי עיתוי ההנפקה והיקפה נקבעו בעקבות ההחלטה על תוכנית סיוע ממשלתית נרחבת בהיקף 80 מיליארד שקל להתמודדות עם משבר הקורונה בישראל. מחצית מהיקף התוכנית, כ-40 מיליארד שקל, אמורים לבוא מגיוסי חוב של ממשלת ישראל בשוק המקומי ובשווקי ההון הבינ"ל.

את ההחלטה הסופית על ביצוע ההנפקה קיבל החשב הכללי לאחר התייעצויות נרחבות שהתקיימו בתקופה האחרונה, שהצביעו על ביקוש גובר לאג"ח של מדינת ישראל. הביקושים הסתכמו במעל 25 מיליארד דולר, פי 5 מהסכום שהונפק. בהנפקת האג"ח ל-100 שנים מצטרפת ישראל למועדון מצומצם של מדינות בעולם אשר הנפיקו לטווח זה, לצד מדינות כמו אוסטריה וארגנטינה.

באוצר מציינים כי בהנפקה לקחו חלק למעלה מ-400 משקיעים שונים מכ-40 מדינות, ביניהן ארה"ב, בריטניה, גרמניה.

הבנקים ששימשו כחתמים בהנפקה הינם: Barclays, BofA Securities, Citibank, Goldman Sachs.

חזקיהו אצר בעקבות השלמת ההנפקה כי "הנפקת האג"ח הגדולה בהיסטוריה של המדינה מעידה על אמון המשקיעים הגדולים והאיכותיים בעולם באיתנות כלכלת ישראל, במיוחד על רקע התמודדות המדינה עם משבר הקורונה.

"ההנפקה לטווח של 100 שנה הנה עדות לחוזקה הפיננסי של המדינה ולביסוס המדינה בשווקים הבינלאומיים. ההנפקה תהווה נדבך חשוב במימון פעילות הממשלה בתקופה הקרובה".

סגנו של חזקיהו ומנהל יחידת החוב בחשב הכללי, גיל כהן, אמר כי "היכולת של מדינת ישראל לבצע את ההנפקה המוצלחת בתולדותיה במהירות שיא ועל רקע התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים הינה תוצאה ישירה של עוצמת הכלכלה והקשר השוטף עם המשקיעים ברחבי העולם בשנים האחרונות. ההנפקה מצביעה על אפשרויות המימון המגוונות של המדינה ועל יכולתה התמידית לממן את פעילותה".