גרמניה מעלה הילוך: הגבלות חדשות ואזהרה מ"התפשטות מהירה" של הקורונה

הממשלה המקומית בברלין הודיעה כי החל מהלילה יתקיים עוצר בין השעות 23:00 ל-06:00, הכולל סגירת בארים ופאבים, איסור מכירת אלכוהול ואיסור על התקהלות של יותר מחמישה בני אדם • ביממה האחרונה נרשמו בגרמניה כ-4,500 מקרי קורונה חדשים, לעומת ממוצע של כ-2,000 בשבוע האחרון כאשר עיקר מקרי התחלואה הם בברלין

שער ברנדנבורג בברלין שומם. עוצר ליילי בעיר החל מהלילה / צילום: Paul Zinken, AP
שער ברנדנבורג בברלין שומם. עוצר ליילי בעיר החל מהלילה / צילום: Paul Zinken, AP

אחרי זינוק חד שנרשם במספר מקרי הקורונה בגרמניה בשבוע האחרון, הודיעה היום (ו') הקאנצלרית אנגלה מרקל על הגברת ההגבלות כחלק מהמאבק במגפה, בתום התייעצות שקיימה עם ראשי הערים הגדולות במדינה. ביממה האחרונה נרשמו בגרמניה כ-4,500 מקרי קורונה חדשים, לעומת ממוצע של כ-2,000 בשבוע האחרון. אחד ממוקדי ההתפרצות המרכזיים היא הבירה ברלין, שבה כבר הודיעה הממשלה המקומית על עוצר החל מהיום בלילה (שישי) בין השעות 23:00 ל-06:00, הכולל סגירת בארים ופאבים, איסור מכירת אלכוהול ואיסור על התקהלות של יותר מחמישה בני אדם. העוצר יהיה תקף לפחות עד סוף אוקטובר.

בין הצעדים החדשים שהוסכמו ברמה הפדרלית תהיה היכולת לשלוח כוחות צבא ומומחים של מכון רוברט קוך לכל אזור שבו מספר המקרים יעלה על 35 ל-100 אלף תושבים בתוך שבוע, כדי להתמודד עם הצורך לקטוע שרשראות הדבקה. זה הגבול, אמרה מרקל, שעד אליו ניתן לבצע תחקור וקטיעת שרשראות הדבקה, אולם מעבר לו, יכולת זו אובדת "ונמצא את עצמנו מהר במצב של מגפה שיוצאת משליטה", הזהירה. שיעור המקרים בברלין עומד על 52 ל-100 אלף בשבוע האחרון, בפעם הראשונה מאז האביב.

אחד הצעדים החדשים שהוסכמו הוא הטלת חובת עטיית מסכה גם באזורים פתוחים בכל הערים והאזורים שיוגדרו כ"אזורי סיכון" (מעל 35 מקרים ל-100 תושבים בשבוע) - אך רק במקרה שלא ניתן לשמור על מרחק בין אדם לאדם. לא ברור מה תהיה המשמעות בשטח של ההחלטה הזו. עד כה, הייתה חובת לבישת מסכה רק בחללים סגורים, כמו גם בתחבורה הציבורית. הממשלה הפדרלית גם אימצה את המודל של העיר ברלין, וקבעה כי אם מספר המקרים יעלה על 50 ל-100 אלף תושבים, יש לנקוט צעדים כמו עוצר לילי, איסור על מכירת אלכוהול והגבלת מספר המשתתפים באירועים פרטיים בחללים סגורים ופתוחים. אם צעדים אלה לא יעזרו בתוך עשרה ימים, יש לשקול צעדים מחמירים יותר.

ראש מדינת העיר ברלין, מיכאל מילר, רמז היום כי ייתכן שאחד הצעדים הללו יהיה חלוקת הלימודים בעיר ל"משמרות" בוקר וערב, על מנת להקטין את החיכוך ואת פוטנציאל ההדבקה בין הילדים. מרקל הבהירה כי שמירת מערכת החינוך פתוחה היא העדיפות העליונה בשבילה. "אנו לא רוצים לשוב ולסגור את החיים הציבוריים והכלכליים כפי שהיה נחוץ לעשות באביב", אמרה, "בשבילי היכולת של ילדים ותלמידים לקבל חינוך נמצאת בראש סדר העדיפויות".

מילר פנה לצעירים בברלין ואמר "הבקשה הדחופה שלי, במיוחד למי שנמצא בין הגילאים 20 ל-40, היא להבין שזה לא הזמן לחגיגות ומסיבות". הוא הפציר בהם להימנע ממסיבות חשאיות, בשם הצורך להגן על הקשישים. חלק ממדינות המחוז האחרות של גרמניה אוסרות כעת על תיירים מברלין ללון בשטחן, בשל שיעור התחלואה הגבוה יחסית בעיר.