בשורה לענף התעופה? חברי ועדת הכלכלה סירבו לאשר את תקנות התעופה

האישור שלשמו התכנסה הוועדה הוא טכני לכאורה אלא שחברי ועדת הכלכלה החליטו שלא לחתום על התקנות כשהם מביעים התנגדות לנושא האיסור לטוס מהארץ • יו"ר הוועדה דחה את ההצבעה למחר בניסיון להשיג רוב לאישור התקנות וההצבעה נדחתה למחר

ועדת הכלכלה על תקנות הגבלות תעופה, היום / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה על תקנות הגבלות תעופה, היום / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה התכנסה לדיון טכני בעיקרו לאישור תקנות התעופה שנכנסו לתוקף ב-25.9 והאוסרות על מי שלא רכש כרטיס עד למועד הזה, לצאת מהארץ. התקנות אמורות להיות בתוקף עד ה-14.10. האישור שלשמו התכנסה הוועדה הוא טכני לכאורה אלא שחברי ועדת הכלכלה החליטו שלא לחתום על התקנות כשהם מביעים התנגדות לנושא האיסור לטוס מהארץ. ייו"ר הוועדה דחה את ההצבעה למחר בניסיון להשיג רוב לאישור התקנות.

את הישיבה פתח מרגי בנושא הכאוב של צרכנים שלא קיבלו החזר כספי על טיסות שבוטלו. המועד שקבעה הוועדה היה ה-1.10 ומרגי ציין כי "אני מקבל פניות ותלונות שחברות התעופה לא התחילו להשיב את הכספים שמגיעים להם" כשהוא שב ומבהיר "ארכה נוספת לא תהיה". מרגי שיתף כי ערב הדדליין הוא קיבל פניות מהממשלה לדחות את המועד "היו צעקות ואני אמרתי שלא יקום ולא יהיה. מספיק עם זה שלקוחות הפכו לחברות האשראי של המדינה. אם לא די בסעד שנתנו לחברות התעופה והן זקוקות לעוד חמצן, שהמדינה תעמיד אשראי מצידה. לאל על יש בעלים חדשים וההנפקה שהצליחה נותנת שוליים לחברה להתחיל לעבוד. אני לא מדבר על להתחיל להחזיר כספים אלא להחזיר במידי".

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס האיר בעיה נוספת שמחברת בין האיסור לטוס ובין ההחזרים ללקוחות. סירקיס שיתף כי ישראייר החזירה מיליוני דולרים עד כה אולם נקלעה לבעיה בחסות הכאוס בתקנות. ומדוע? בתחילה נקבע כי מועד פקיעת התקנות לאיסור לטוס יהיה ה-11.10, לאחר מכן המועד זז ל-14.10 בהחלטה שנראית שרירותית לגמרי. בטווח הזה, אומר סירקיס כי החברה מכרה אלפי כרטיסים "וכעת את מה שמכרתי אני נדרש להחזיר" אמר סירקיס והוסיף "אי אפשר לנהל עסק ככה. נוספו לנו 2 מיליון דולר להחזר כתוצאה מהאנדרלמוסיה הזו. אנחנו מוכרים ומחזירים את הכרטיסים שמכרנו, איך אפשר לנהל תזרים ככה? חייבים לתת ודאות כדי שנוכל לנהל עסקים. בישראייר הממוצע הוא של פחות מאדם אחד לכל 100 טיסות שנמצא חולה בישראייר, למה לא נותנים לנו טוס?". סירקיס ביקש שיעצרו את חובת ההחזרים ללקוחות עד לפתיחת השמיים.

מרגי ששמע את ההתנגדויות של חברי הכנסת השונים הבטיח שהוועדה לא תאשר עוד הגבלות על התעופה "אם הכאוס בענף התעופה יימשך". הכאוס הזה כולל את מה שפרסמנו הבוקר, נתונים עגומים לפיהם216 טיסות בוטלו בשבוע אחד בצל האיסור לטוס וטיסות שממריאות מנתב"ג עם נוסעים בודדים.

חה"כ יבגני סובה אמר כי "אני לא זוכר בהיסטוריה של הקומוניזם שאנשים היו צריכים להסביר למה הם נוסעים לחוץ לארץ. הפכנו לאי בודד. באף מדינה שמתמודדת עם קורונה אין דבר כזה שמתחקרים אותך מה מטרת הנסיעה שלך. אנשים רוצים לצאת להתאוורר לכמה ימים ביוון והם צריכים עבור תשאול. תתעוררו, אפשר להתמודד עם הקורונה בכלים הגיוניים". גם חה"כ מיקי לוי ובועז טופורובסקי קראו להתנגד לתקנות ולפתוח מהר את השמיים. הוועדה יצאה להפסקה. השאלה היא האם ממנה תבוא הבשורה שתשחרר את הלחץ על הענף ועל הנוסעים שכלואים בישראל.