ביהמ"ש בקליפורניה קבע: פורטנייט תישאר מחוץ לחנות האפליקציות של אפל

אפל וגוגל הוציאו את פורטנייט מהחנויות לאחר שאפיק גיימס, שעומדת מאחורי המשחק הפופולרי, הפרה במודע את הכללים שלהן • באפיק גיימס הגישו תביעות נגד שתי הענקיות

טורניר פורטנייט/ צילום: Gettyimages
טורניר פורטנייט/ צילום: Gettyimages

בית המשפט בקליפורניה קבע כי חברת אפל לא מחויבת להחזיר את המשחק פורטנייט לחנות האפליקציות שלה. אפל הוציאה את פורטנייט לאחר שחברת אפיק גיימס, שעומדת מאחורי המשחק הפופולרי, החליטה לאתגר את השליטה של אפל וגוגל. באפיק גיימס מוחים נגד התשלום ששתי הענקיות גובות - 30% מהמחיר של הורדת האפליקציה (פורטנייט עצמו הוא משחק חינמי) וכן מהרכישות שמבצעים השחקנים במשחק עצמו.

באפיק גיימס החליטו לאפשר לשחקנים לעקוף את מערך התשלומים של אפל וגוגל, מהלך שהמשמעות שלו היא הפרת כללי חנויות האפליקציות. שתי הענקיות הוציאו את פורטנייט מחנויות האפליקציות, ואפיק גיימס הגישה נגדן תביעה באופן מיידי על שימוש מופרז בכוחן.

בינתיים דן בית המשפט בבקשת התביעה של אפיק גיימס, ולאחר ששתי החברות לא הגיעו לפשרה, הוחלט כי המשפט יחל במאי הבא. השופטת גונזלס רוג'רס קבעה כי מכיוון שזהו נושא שנוי במחלוקת בקהילה האקדמית ובחברה בכלל, היא לא רוצה לתפוס צד וליצור תקדימים.

בדיון שהתקדם בסוף ספטמבר מתחה השופטת ביקורת על פורטנייט: "יש הרבה אנשים בציבור שרואים בכם גיבורים על מה שעשיתם, אבל זה עדיין לא אומר שהתנהלתם בצורה ישרה", אמרה השופטת על ההחלטה של אפיק להפר את ההסכם עם אפל בכך שהחליפה את מערכת התשלומים. היא קיבלה את טענת אפל כי החלפת מערך התשלומים יוצרת סיכוני אבטחה למשתמשי פורטנייט.

לפי דיווחים, פורטנייט סיפקה לאפל הכנסות של 360 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות. כלל המכירות בחנות האפליקציות של אפל הגיעו בשנה שעברה ל-54 מיליארד דולר, כך שבחישוב גס, החלק של אפל מכלל המכירות בחנות האפליקציות שלה הגיע ל-18 מיליארד דולר.

הדיונים בבית המשפט מעוררים עניין מכיוון שבמרכזם דיון בשאלה האם הכוח של אפל וגוגל מופרז והאם יש בעיות של הגבלים עסקיים בפעילותן. נושא כוחן של הענקיות נמצא במוקד של חקירות רבות של רגולטורים בארה"ב ובאירופה.

במקרה הספציפי של חנות האפליקציות, אפל נחשבת לבעייתית יותר בהשוואה לגוגל, שכן במכשירים שלה אין גישה לחנויות אפליקציות אחרות וניתן להוריד אפליקציות רק מהחנות שלה. גוגל כן מאפשרת לחנויות אפליקציות אחרות לפעול, אך על המכשיר מותקנת אפליקציה לחנות שלה והיא הדומיננטית ביותר.