האיחוד האירופי יטיל עיצומים על רוסיה בשל הרעלה, ועל בלארוס על דיכוי המחאה

גוש האירו יטיל עונשים ממוקדים על פקידים רוסים שמעורבים לכאורה בהרעלת אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה הרוסית, ועל אלכסנדר לוקאשנקו, על דיכוי ההפגנות בבלארוס

שר החוץ הגרמני הייקו מאס / צילום: Michael Kappeler/DPA, AP
שר החוץ הגרמני הייקו מאס / צילום: Michael Kappeler/DPA, AP

האיחוד האירופי הסכים אתמול (ב') להטיל עונשים ממוקדים על פקידים רוסים וישויות שמעורבות לכאור בהרעלת מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני, אך באיחוד הדגישו שהמהלך לא אמור לפגוע בקשרים רמי הדרג של אירופה עם הנשיא ולדימיר פוטין.

שרי החוץ, שנועדו בלוקסמבורג, תמכו בהצעה הצרפתית-גרמנית לאיסורי כניסה והקפאת נכסים על המעורבים בפרשת נבלני, אם כי הרשימה הסופית עדיין לא אושרה. דיפלומטים מסר שצרפת וגרמניה הציגו בשבוע שעבר רשימה של בין שישה ושמונה בני אדם וגוף אחד ברוסיה כיעדים אפשריים לעיצומים.

בנפרד, האיחוד הסכים לסבב חדש של עיצומים על אישי ממשל בבלארוס, כולל הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, על דיכוי מחאות נגדו ומה שבירות אירופה מגדירות כבחירות מזויפות לנשיאות ב-9 באוגוסט. פוטין תומך בלוקשנקו.

ממונים אירופים מסרו שהראיות לכך שנבלני הורעל בחומר בשם נוביצ'וק מצביעות על מעורבות של גופי מדינה ברוסיה. הרעל הזה בשימוש הצבא פותח בברית המועצות לשעבר ואחר כך ברוסיה, והחומרים שנחוצים לפיתוח גז העצבים הזה מסווגים מאוד.

"הסכמנו להפעיל עיצומים נגד יחידים שאנחנו רואים בהם אחראים להפרה הזו של החוק הבינלאומי", אמר שר החוץ הגרמני הייקו מאס אחרי הפגישה. "חשוב שהאיחוד האירופי יפגין אחדות מול פשע כה רציני".

הקרמלין הכחיש כל תפקיד בגרימת נזק לנבלני, אך הקריאות במערב לחקירה רוסית רצינית של המקרה לא נענו. רוסיה טענה שהיא זקוקה ליותר עדויות מגרמניה, שבה החלים נבלני, כדי לפתוח בחקירה.

"הם מטילים עיצומים בעניין שאין לא כל בסיס משפטי, בלי ראיות ובלי מסמכים", אמר ולדימיר זברוב, סגן ראש הוועדה לנושאים בינלאומיים במועצת הפדרציה הרוסיה, לסוכנות הידיעות אינטרפקס. הוא הוסיף שמוסקבה תגיב לעיצומים.

נבלני חלה בסוף אוגוסט כשהוא סייר ברוסיה והובא לברלין לטיפול כעבור כמה ימים. הוא שוחרר מבית החולים הגרמני בסוף ספטמבר. רוסיה ערערה על ממצאי מעבדות באירופה לפיהם נבלני הורעל בנוביצ'וק.

העונשים הממוקדים של האיחוד האירופי צפויים להיקשר לעיצומים על כלי הנשק הכימיים של רוסיה שהאיחוד הטיל לפני שנתיים. האיחוד הטיל גם עיצומים כלכליים ועל אישים רוסים בגלל המעורבות הרוסית באוקראינה השכנה.

קירה ירמיש, דוברת של נבלני, לא הגיבה מיד לבקשת תגובה. נבלני אמר בעבר שאם מישהו רוצה להרכיב רשימת פקידים וגופי מדינה רוסים שאפשר להעניש, צריך רק להיכנס לחקירות באתר שלו, שבמשך שנים פירט האשמות בשחיתות ושימוש בכוח בחוגי הקרמלין.

בעוד שקשרי מוסקבה עם ארה"ב מתוחים זה כמה שנים, רוסיה קיוותה להדק את יחסיה עם כמה מדינות אירופיות.

המדיניות הזו נחלה הצלחה מסוימת, עם מחלוקות רציניות בין בירות אירופה בשאלת רוסיה. ההרעלה של נבלני חידשה את המתיחות עם גרמניה, אך ברלין נמנעה מעיצומים כלשהם על צינור הגז הרוסי נורד סטרים 2, חיבור אנרגיה חיוני לרוסיה שעליו מתחו ביקורת ארה"ב, פולין, אוקראינה ועוד בעלות ברית.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הרגיז את מנהיגי המדינות הבלטיות במאמציו לבנות מחדש קשר קבוע עם פוטין, בעוד שפרישת בריטניה מן האיחוד האירופי החלישה את המחנה שדורש להגביר את הלחץ על מוסקבה.

אחרי כנס שרי החוץ, הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, יוזף בורל, אמר שהאיחוד ישמור על קשר סלקטיבי עם הקרמלין, גם בגלל אתגרים כמו הלחימה בנגורנו-קרבאך ושיחות השלום באוקראינה. "אנחנו מטילים עיצומים באירוע ספציפי וקונקרטי אחד", אמר בורל. "אי אפשר לכופף את כל העולם לאירוע המצער הזה של הרעלת נבלני".

נסיון למניעת עימות נוסח רוסיה-אוקראינה

מאז שפרצו המחאות נגד לוקשנקו בבלארוס, מנהיגי האיחוד ניסו גם למנוע עימות בנוסח אוקראינה עם רוסיה על הרפובליקה הסובייטית לשעבר, למרות שהם קראו למוסקבה לאפשר לאזרחי בלארוס לקבוע את עתיד ארצם.

מוקדם יותר החודש, ממונים באיחוד האירופי הקפיאו נכסים על 40 פקידים בלארוסים. שרי החוץ הסכימו אתמול לאמץ בשבועות הקרובים חבילת עיצומים חדשים נגד לוקשנקו ואחרים שמעורבים בדיכוי המפגינים ובזיוף הבחירות.

ארה"ב, קנדה ובריטניה הטילו גם הן עיצומים על בלארוס בשבועות האחרונים. לוקשנקו ו-170 פקידים בבלארוס הוצאו מרשימת העיצומים של האיחוד האירוופי ב-2016, כאשר האיחוד קיווה להרחיק את בלארוס מההשפעה הרוסית.

האיחוד האירופי גם הודיע אתמול שהוא יעביר את הסיוע שלו לבלארוס ממוסדות ממשלתיים לארגונים אזרחיים ולמגזר הפרטי. שלוחת ההשקעות שלו, בנק ההשקעות האירופי, תבחן מחדש את קשריה עם בלארוס.