צ'ופר לימי קורונה? "הטבת" הפנסיה לעצמאים של האוצר חיכתה על המדף כבר 3 שנים

שר האוצר כ"ץ והממונה על רשות שוק ההון ברקת הודיעו כי על רקע משבר הקורונה הם מתקינים תקנות לחוק שיצא לדרך כבר ב-2017 • חוק פנסיה חובה כלל מהתחלה רכיב דמי אבטלה, אך עד היום לא הותקנו התקנות שמאפשרות את השימוש בו • לשכת סוכני הביטוח יוצאת נגד המהלך

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

בעיכוב של שנים, משרד האוצר מאפשר לעצמאים למשוך מהחיסכון לפנסיה שלהם "דמי אבטלה" בגובה שליש מהחיסכון במסגרת הפנסיה חובה לעצמאים. משבר הקורונה והקושי האדיר שהוא השית על עצמאים רבים הוביל את שר האוצר ישראל כ"ץ והממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת להודיע היום (ד') כי תיקנו תקנות שיאפשרו לעצמאים שסגרו את העסקים שלהם למשוך של עד שליש מהחיסכון שלהם במסגרת הפנסיה חובה לעצמאים. על פי הודעת השר והממונה הם נקטו במהלך בשל משבר הקורונה והקושי האדיר שיצר לעצמאים רבים שעסקיהם נסגרו לתקופה ניכרת או שהכנסותיהם נחתכו בחדות.

עם זאת, על פניו נראה כי משבר הקורונה מהווה רק תירוץ. כך, רק לקראת סוף 2020 מועברות התקנות שמאפשרות את המשיכה - למרות שהן היו אמורות לעבור עוד ב-2017 כחלק מכללי חוק פנסיה חובה לעצמאים, שכולל מהתחלה רכיב של מעין דמי אבטלה לעצמאים.

ב-2017 הוחלה בישראל חובה לחסוך לפנסיה גם לעצמאים, בדומה לפנסיה חובה לשכירים. המהלך קבע מינימום הפרשה לקרנות פנסיה או לקופות גמל לתגמולים או לביטוח מנהלים על ידי עצמאים, תוך שהמדינה ייעדה חלק מכספי החיסכון כמעין דמי אבטלה לעצמאים.

היכולת למשוך דמי אבטלה לעצמאים נקבעה בחוק כבר מהתחלה, אך היכולת להשתמש בה תלויה הייתה בהתקנת תקנות על ידי האוצר - דבר שלא קרה מאז שהפנסיה חובה לעצמאים הפכה למחייבת ועד היום, כולל בגל הראשון של משבר הקורונה. כך, רק בעיצומו של הגל השני של משבר הקורונה ועדיין בעיצומו, האוצר ורשות שוק ההון מתקינים את התקנות שמאפשרות את ביצוע משיכת דמי האבטלה שנקבעו בחוק ממזמן.

החיסכון המינימלי לפנסיה של העצמאים עומד על הפרשה של לפחות 4.45% מהכנסת העצמאי עד לגובה מחצית מהשכר הממוצע במשק, כאשר על ההכנסה שמעל מחצית השכר הממוצע במשק ועד גובה השכר הממוצע במשק יש חובה להפריש לפחות 12.55%. שני שליש מהכספים שהעצמאי מפריש עבור הפנסיה שלו נחשבים כרכיב תגמולים​​ והשליש הנותר הינו "רכיב סיוע במצב ​​אבטלה - חלק ייעודי מהחיסכון הפנסיוני אותו ניתן למשוך במצבי אבטלה ולא רק בגיל הפרישה", כפי שמצוין באתר האוצר שלי, כאשר מפורט שם בנוסף כי "דמי האבטלה יינתנו כקצבה חודשית במשך שלושה חודשים", וש"על מנת להיות זכאים לדמי האבטלה יש להפקיד 24 חודשים לפחות מתוך 36 החודשים האחרונים".​

עד כה יכלו העצמאים למשוך את החיסכון שצברו כקצבה במועד פרישה, או לפדות אותו קודם לכן, בנסיבות אחרות, תחת קנס מס (שחותך שיעור ניכר מהכספים שנצברו). כעת, הודות לתקנות, ניתן לפדות חלק מההון ללא מס ולא בדרך של קיצבה חודשית.

החוק עצמו ממשיך וקובע כי כספי האבטלה בפנסיה חובה לעצמאים היו ניתנים עד כה למשיכה רק אם וכאשר העצמאי סגר את העסק שלו או שהוא חדל מלעסוק במשלח ידו ואין לו הכנסות בגינן הוא נדרש להפקיד לקופת גמל (כאשר מצב זמני שבו אין לעצמאי הכנסות אינו מאפשר מימוש הכסף שנצבר במרכיב "חסכון למצב אבטלה").

ואולם, כאמור, המשיכה של דמי האבטלה לא התאפשרה עד להתקנת התקנות עליהן הודיעו היום האוצר ורשות שוק ההון, כשמדברי שר האוצר עולה כי לא מדובר בהוראת שעה אלא בתקנות קבועות שילוו את העצמאים גם בעתיד, וזאת בהתאם למה שנקבע בחוק הרלוונטי כבר לפני כמה שנים.

כך, שר האוצר כ"ץ מסר היום כי "בנוסף לרשת הביטחון הכלכלית שפרשנו, קיימת חשיבות רבה למתן סיוע מיידי לציבור העצמאיים במטרה להעניק להם כלים להתמודדות עם המשבר עד להתאוששות המשק. התקנות החדשות יאפשרו משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני בפטור ממס הן בעתות משבר והן בעת הפסקת עבודה בשגרה, בדומה לציבור השכירים".

הממונה על רשות שוק ההון ברקת הוסיף כי "התקנות יאפשרו, בפעם הראשונה מנגנון דומה לדמי האבטלה של שכירים, לעצמאים שהופסקה פעילותם העסקית, ועומדים בתנאים שנקבעו בחוק, להשתמש בחלק מכספי החיסכון הפנסיוני שחסכו במטרה לשמור על נזילות משק הבית בתקופה מאתגרת זו".

מטעם לשכת סוכני הביטוח נמסר בעקבות פרסום כוונות האוצר ורשות שוק ההון כי היא יוצאת נגד ההחלטה. "בלתי מתקבל על הדעת שהמדינה תמליץ לחוסכים לפגוע בפנסיה שלהם ובחסכונות העתידיים שלהם בכך שהיא מעודדת פדיון על-ידי פטור ממס של פיצויים שחסכו. מדובר בבעלי עסקים קטנים, שהחיסכון הפנסיוני הוא ההכנסה היחידה שתהיה להם לעת זקנה בגיל הפנסיה. המדינה מעודדת אותם לפדות את הכספים בגלל שנקלעה למצוקה תקציבית בעקבות משבר הקורונה. לכנות את זה " דמי אבטלה'' למעסיק זו פשוט בושה וחרפה. למה דמי האבטלה לעצמאים לא יוצאים מהכיס של המדינה?".

מטעם ליאור רוזנפלד, נשיא הלשכה, נמסר עוד כי הוא "קורא לממשלה לחזור בה מהחלטתה ולהחיל דמי אבטחה לעצמאים בדומה לשכירים שפוטרו בעקבות הקורונה".