חברת סיקלו ומרכז ערים חכמות בבר אילן בפרויקט לכיסוי האוניברסיטה

הקמפוס רושת במספר אתרים קטנים שמאפשרים קצבי גלישה של 1 גיגה וזאת במסגרת הניסויים שעורכים במרכז שמרכז שורה של ניסויים טכנולוגיים ברחבי הארץ

אוניברסיטת בר אילן/ צילום:Shutterstock   א.ס.א.פ קרייטיב
אוניברסיטת בר אילן/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מרכז ערים חכמות של אוניברסיטת בר אילן יצא בשיתוף פעולה עם חברת סיקלו הישראלית ביישום שירותי רשת דור חמישי לאינטרנט מהיר ברחבי הקמפוס, וזאת כחלק מחזון המרכז, המשתמש בקמפוס האוניברסיטה כמעבדה חיה, לפתרונות חדשניים בתחום הערים החכמות.

הפתרון התאפשר כפועל יוצא של החלטת משרד התקשורת להתיר יישום חופשי של טכנולוגיית גלים מילימטרים בתחום ה-60 גיגה הרץ, לגישור הפערים הדיגיטליים עבור מאות אלפי בתי אב, עסקים ועוד, נעדרי תשתית פס רחב ברת-יישום.

מרכז בר-אילן לערים חכמות, שמשתף פעולה עם חברות טכנולוגיה, ב-20 רשויות מרחבי ישראל ועוד כתריסר ערים בעולם, אירח לאחרונה את שר התקשורת, יועז הנדל שביקש לבחון מקרוב את הדרכים ליישום רשת חדשנית בקמפוס, רשת שתהווה מודל יישום לערים חכמות בארץ ובעולם.

בביקור השר נדון גם צורך השעה לספק פתרונות תקשורת מהירים להקמת כיתות ירוקות בקפסולות לימוד שיפוזרו בשטחים פתוחים בקמפוס. הצורך הזה התברר מכיוון שרשת ה-WIFI הקיימת באוניברסיטה לא מסוגלת לספק את המהירות והאיכות הנדרשות, ופריסת קווי תקשורת פיזיים הכרוכים בחפירה, הייתה כרוכה בפגיעה אפשרית בתשתיות תת-קרקעיות ולא עמדה בלוחות הזמנים ליישום. הפתרון המודגם במסגרת הפרויקט הינו אלחוטי, והוא מאפשר התקנה מהירה, מבלי להתפשר על מהירות ואמינות, המאפיינים חיבורי סיבים אופטיים.

הרשת האלחוטית החדשה אשר תוכננה והוקמה על ידי סיקלו בתוך שבוע בלבד, מורכבת מ-9 אתרים זעירים שמספקים קישוריות MESH בין בנייני האוניברסיטה וכן כיסוי אלחוטי המאפשר למידה בשטחים פתוחים ב"כיתות ירוקות". התוצאה היא יישום להלכה של המגמה הירוקה שמובילה האוניברסיטה, תוך מענה למגבלות מגפת קורונה. הרשת מספקת לקמפוס בר-אילן חווית חיבור עם גמישות של אלחוט ואיכות של סיב אופטי בקצב של 1 גיגה ביט ויותר, ומהווה נדבך נוסף בדרך להפיכתו לקמפוס לחכם.