הבורסה בת"א | סיקור שוטף

המסחר בת"א ננעל בעליות: דסק"ש זינקה בכ-8%, ישראל קנדה ב-6%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.5%, מדד ת"א 90 עלה ב-0.88% • קבוצת דלק סיכמה על מכירת 70% מחברת דלק ישראל ללהב אל אר תמורת 525 מיליון שקל במזומן • צחי נחמיאס מתקרב לרכישת השליטה בדיסקונט השקעות

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


"הורדת דירוג אשראי לישראל עשויה לגרום לנזק של 2% מהתוצר": איך נמנעים מסגר שלישי ומה קרה בבריטניה שאמור להדאיג את מקבלי ההחלטות | דוח השווקים עם גיא בן סימון

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה הירוקה. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א 90 הוסיף 0.88% לערכו ומדד הבנקים זינק ב-1%. 

דסק"ש קפצה בכ-8%, ישראל קנדה עלתה ב-6%, דלק זינקה ב-3.5 על רקע מכירת השליטה בדלק ישראל ללהב אל אר, שזינקה ב-2%. 

אנלייבקס בלטה בעלייה של 7%, וגילת קפצה ב-5%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-602 מיליון שקל.

בהמשך לחשש מהורדת דירוג לישראל, כלכלני בנק פועלים כתבו בסקירתם השבועית כי "אנו רואים כי חברות הדירוג משתדלות לא להפחית דירוגים למדינות מפותחות, זאת כל עוד ההרעה במצב הפיסקאלי היא תוצאה של משבר הקורונה. הותרת הדירוג מתבססת גם על הריביות הנמוכות שמקלות על שירות החוב, וכן הסיוע של הבנקים המרכזיים בגלגול החוב. בריטניה נפגעה באופן קשה מהקורונה, אך מעבר לכך עומד בפניה גם אתגר של הברקזיט שיתכן שיהיה ללא הסכם עם האיחוד האירופי.

"ברגע שהתווסף גורם סיכון שייחודי לבריטניה, דירוג האשראי שלה הופחת. אנו מעריכים כי זה צפוי להיות המצב גם בהקשר של ישראל, אם חברות הדירוג יסברו כי המצב הפוליטי לא יציב, לדוגמה בשל סבב נוסף של בחירות או בשל היעדר תקציב, זה יעלה את הסיכוי להפחתת דירוג גם בישראל. האוצר מתכנן לאשר בממשלה את תקציב המדינה ל- 2020 כבר השבוע, אך תקציב 2021 מתוכנן להגיע לכנסת רק בפברואר 2021. המחלוקת הפוליטית בדבר מועד אישור תקציב 2021 עדיין מאיימת על שלמות הקואליציה", כך כתבו בפועלים.

14:15

מניית אייסקיור מדיקל  מזנקת במחזור ער לאחר שהחברה דיווחה על כניסה לפעילות ברוסיה ובטאיוואן. החברה קיבלה אישורים רגולטוריים להשמדת גידולים שפירים וסרטניים במספר התוויות כולל שד, ריאות, כליות ועצמות. 

13:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות קלות, בהמשך לפרסום האומדן השלישי לנתוני הצמיחה של המשק ולפיו הפעילות הכלכלית במשק התכווצה ב-28.8% במהלך הרבעון השני של השנה - שינוי קל לעומת האומדן השני.

דיסקונט השקעות מזנקת ב-8% בהמשך לדיווח ב"גלובס" כי צחי נחמיאס מתקרב לרכישת השליטה בחברה.

11:10

עליות קלות בבורסה. ביולייט  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי נחתם הסכם סופי ומחייב להשקעה בחברה הבת דיאגנוסטיר, לפיו תשקיע אלכם מדיקל סכום של 2.85 מיליון דולר בדיאגנוסטיר, וביולייט תשקיע סכום נוסף של 1 מיליון דולר בדיאגנוסטיר.

קאנומד  דיווחה היום כי גייסה כ-410 אלף שקל בהנפקת מניות ואופציות. בהנחת מימוש מלא של 2 סדרות כתבי האופציה התמורה צפויה להסתכם בכ-6 מיליון שקל.

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. עליות חדות נרשמות במניות קבוצת דלק , לייבפרסון , רציו, אופקו, כלל ביטוח, פריגו וטבע. 

מנגד, ירידות בולטות רושמות קומפיוג'ן, סלקום, סאפיינס ופתאל החזקות . האחרונה ספגה ביום חמישי הורדת דירוג. 

דיסקונט השקעות  קופצת ב-10% לאחר שקבוצת המשקיעים בראשות מגה אור  הציעה ביום חמישי לרכוש את מניות השליטה (70%) בדסק"ש תמורת סכום של 950 מיליון שקל במזומן, המשקפת תוספת של כ-60 מיליון שקל ביחס להצעתה הקודמת. 

09:40

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק כותבים בסקירתם השבועית כי "מדד חודש ספטמבר שירד ב-0.1% (היה נמוך במעט מהתחזיות המקודמות) מבסס את ההערכה כי סביבת האינפלציה בישראל ממשיכה להיות שלילית. בחודשים הקרובים, ובעיקר אל תוך שנת 2021 צפויה סביבת האינפלציה לעלות במתינות אולם לא נראה שתגיע אף לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים".

"על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה ובתוספת להאטה במשק על רקע המגבלות והסגר של החודש האחרון לא בלתי נמנע כי בנק ישראל יכריז השבוע על שימוש בעוד כלים מוניטאריים כגון: הרחבת תכנית הרכישות של אג"ח ממשלתי, השקה אפשרית של הלוואות לבנקים בריבית אפסית ותיתכן אף הורדת ריבית נוספת של 0.1% לרמת האפס. האפשרות להרחבת הפעילות של בנק ישראל נתמכת גם בהמשך מגמת התחזקות השקל והעובדה כי השקל חזר להיסחר ברמות השיא מול סל המטבעות". 

חברת סאפיינס  דיווחה על הצלחה בהנפקת מניות בהיקף של כ-100 מיליון דולר (לפני הוצאות הנפקה). בנוסף, החברה העניקה לחתמים אופציה להנפקת מניות נוספת בסך של כ- 15 מיליון דולר הניתנת למימוש תוך 30 ימים ממועד השלמת ההנפקה הצפוי להיות ביום שלישי הקרוב.

08:00 

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. ישראל יוצאת מהסגר, המחלוקות נמשכות

היום מתחילה היציאה ההדרגתית מהסגר. גני הילדים נפתחים (ילדים עד גיל 6), מקומות עבודה ללא קבלת קהל, ומגבלת המרחק מבוטלת. 

בינתיים, המחלוקות בתוך הממשלה נמשכות. שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע אתמול בערב כי בכוונתו להגיש לממשלה השבוע את הצעת תקציב 2020 ובמקביל להאיץ את הליכי אישור תקציב 2021, כך שיקבל את אישור הכנסת בפברואר, חודש לפני המועד הקודם שהציע. בהודעה שפרסם הערב אמר כ"ץ כי ״בכוונתי להביא לישיבת הממשלה בשבוע הבא את אישור התקציב לשנת 20' ואת חוקי ההסדרים לקידום הרפורמות והצמיחה במשק. בתקופה זו נדרשת יציבות כלכלית, לצד רשת הבטחון ותוכניות הסיוע שפועלות היטב, ולכן אין צורך להמתין ל-23.12, כדי להעביר את תקציב 20, וניתן להעביר במהירות את התקציב המבוסס על התקציב ההמשכי בסך 411 מיליארד, אותו אשרו הממשלה והכנסת". כ"ץ הוסיף כי "במקביל הנחיתי את צמרת האוצר להאיץ את העבודה על תקציב 21 כדי להגישו לאישור הממשלה כבר בתחילת דצמבר ולאשרו בכנסת עוד במהלך חודש פברואר". 

מכחול לבן נמסר בתגובה: "הליכוד מנסה לצייר תמונת מצב שקרית שבה העברת תקציב של שנה שמסתיימת תיתן מענה אמיתי לאזרחים המשוועים ליציבות כלכלית.
לא נאפשר להמשיך את הפגיעה באזרחי ישראל. גרירת העברת תקציב המדינה לשנת 2021 תביא להורדת דירוג האשראי של ישראל ולקריסה של הכלכלה הישראלית".

2. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שהמסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי במגמה מעורבת. עונת הדוחות בניו יורק תיכנס לקצב גבוה יותר השבוע ובין השאר יפרסמו דוחות טסלה, אינטל וצ'ק פוינט הישראלית. 

המניות הדואליות חזרו עם פערים מעורבים: טבע , אופקו , פריגו  ולייבפרסון חזרו עם פערים חיוביים של 1.5%-4% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. מנגד, סאפיינס ונובה עם פערים שליליים של 1%-3% והן צפויות לרדת. 

3. המגפה ממשיכה להשתולל בעולם

בעולם, בניגוד למצב בישראל, נמשכת העלייה במספר הנדבקים והחולים בנגיף הקורונה. המשקיעים בארץ ובעולם, לכן, ימשיכו לעקוב מקרוב גם בימים הקרובים אחרי הדיווחים והעדכונים בנוגע להתפשטות המגפה, כך שהמסחר צפוי להמשיך להיות תנודתי. 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע ביום שישי כי על תושבי בריטניה להתכונן ל" ברקזיט קשה", והאשים את האיחוד האירופי בסיכול האפשרות לפרישה תחת הסכם סחר חופשי. עם זאת, ג'ונסון אמר כי פרישה מסודרת עדיין אפשרית, "אם האיחוד האירופי ישנה מהיסוד את גישתו". "הם רוצים שליטה בחוקים שלנו, במכסות הדגה שלנו, בצורה ששום מדינה עצמאית לא תהיה מוכנה לקבל", אמר ג'ונסון.

4. בנק ישראל "עשוי לנקוט צעדים משלימים"

ביום חמישי האחרון הודיעה הלמ"ס כי מדד המחירים  לצרכן ירד ב-0.1% בחודש ספטמבר 2020, בהתאם לתחזיות. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין בעקבות המדד כי "המדד מעיד זה זמן על סביבה נמוכה מאוד של אינפלציה , ונראה כי יעד האינפלציה רחוק מהשגה וספק אם הוא בכלל רלוונטי לעת הזו. כל האינדיקציות מעידות כי האינפלציה תישאר נמוכה זמן רב, בתוך כך לא מסתמנים לחצים כלשהם מצד ההיצע ואילו הדיור, המהווה רבע מהמדד, אף מושך אותו כלפי מעלה". 

ביום חמישי השבוע תימסר החלטת הריבית של בנק ישראל. "מאחר והמדד לא הפתיע כלפי מטה ובניכוי עונתיות אף עלה - סביר כי הריבית לא תרד ( בניגוד להערכות שרווחות לאחרונה). אפשר כי גם השיפור של הימים האחרונים במצב התחלואה בארץ יניח בינתיים את דעתו של בנק ישראל. עם זאת, היה ובנק ישראל ירצה לאותת על נכונות לנקוט מדיניות מוניטרית מרחיבה ככל שיידרש - הוא עשוי לנקוט צעדים משלימים, כולל הכרזה על הגדלת היקף הרכישות של אג"ח ממשלתיות - פרקטיקה מקובלת בבנקים מרכזיים רבים ברחבי העולם", אומר מנחם.

5. קבוצת דלק מוכרת 70% מדלק ישראל ב-525 מיליון שקל

בגזרת החברות הבורסאיות, קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, סיכמה ביום שישי על מכירת 70% מחברת תחנות הדלק לידי חברת הנדל"ן להב  ולאיש העסקים אורי מנצור תמורת 525 מיליון שקל במזומן. העסקה משקפת שווי של 750 מיליון שקל לדלק ישראל (לאחר שדלק ישראל חילקה לאחרונה דיבידנד של 150 מיליון שקל). להב אל.אר נמצאת בשליטת אבי לוי, ששימש בעבר כמנכ"ל ענקית הקניונים מליסרון. תמורת העסקה תאפשר לקבוצת דלק לפרוע את יתרת החוב שלה לבנקים ולשחרר משעבוד את החזקותיה (40%) בשותפות דלק קידוחים, שישועבדו לטובת מחזיקי האג"ח שלה (להם חייבת קבוצת דלק קרוב ל-6 מיליארד שקל).