תחקיר של "ניו יורק טיימס": לפי רישומי מס, טראמפ מחזיק חשבון בנק בסין

העיתון חשף כי נשיא ארה"ב מחזיק בסין חשבון בנק שלא דווח בעבר, משום שהוא נרשם בשם אחת מהחברות שלו • נציגו של טראמפ טען כי חשבון הבנק שימש רק לחיפוש עסקאות מלונאות בסין, ואינו בשימוש מאז 2015

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

רישומי המס של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהגיעו לידי "ניו יורק טיימס", מראים שהוא התעניין במיזמי עסקים נרחבים בסין במשך שנים ואף מחזיק חשבון בנק סיני שלא נכלל בדיווחים הפומביים על עסקיו. הגילוי של העיתון מנחית מכה על מאמציו של טראמפ להציג את יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן, כנשיא שיהיה רך מדי כלפי סין אם ינצח בבחירות.

ניתוח רישומי המס של טראמפ שעשה "ניו יורק טיימס" הראה שהנשיא מחזיק בסין חשבון בנק שלא דווח בעבר, ולא נכלל בדיווחים הפומביים על הפיננסים הפרטיים שלו מפני שהוא הוחזק בשם חברה. טראמפ מחזיק גם חשבונות בנקאיים בבריטניה ובאירלנד.

לפי העיתון, החשבון בסין נשלט על ידי חברת ניהול בתי המלון הבינלאומית של טראמפ (Trump International Hotels Management) והוא שילם בסין מסים בסך 188,561 דולר בשנים 2013־2015. רישומי המס לא מראים כמה כסף עובר בחשבונות הזרים של טראמפ, אך רשות המס האמריקאית מחייבת נישומים לחשוף את הכנסתם ממדינות זרות. חברת ניהול בתי המלון של טראמפ דיווחה רק על כמה אלפי דולר של הכנסה מסין.

אלן גרטן, עורך דין של חברת האחזקות המשפחתית "טראמפ אורגניזיישן", שסירב לציין באיזה בנק סיני מוחזק החשבון, אמר לטיימס שהחברה "פתחה חשבון בבנק סיני עם סניפים בארה"ב כדי לשלם את המסים המקומיים" שקשורים למאמציה לעשות עסקים בסין. גרטן הוסיף שהחברה פתחה את החשבון כאשר היא פתחה משרד שלה בסין "במטרה לבחון את הפוטנציאל לעסקאות של מלונות באסיה".

"לא התממשו אי פעם עסקאות, העברות או פעולות עסקיות אחרות, ומאז 2015, המשרד בסין נשאר לא פעיל", הוא אמר לעיתון. "למרות שחשבון הבנק נשאר פתוח, הוא מעולם לא שימש לכל מטרה אחרת".

השקיע לפחות 192 אלף דולר בחמש חברות 

בעוד שטראמפ תיאר את ביידן לאורך הקמפיין שלו כחלש בכל הנוגע ליחסו לסין, קשריו הפיננסיים עם סין שמתגלים כעת הם ניגוד בולט לטענותיו כלפי המועמד הדמוקרטי, שרישומי המס והדיווחים הכספיים שלו לא מצביעים על עסקים או הכנסות בסין.

הרישומים של טראמפ שהוצגו בעיתון מראים שהוא השקיע לפחות 192 אלף דולר בחמש חברות, שהוקמו כדי לחפש פרויקטים בסין במשך כמה שנים. משנת 2010, החברות הללו טענו להוצאות בסך 97.4 אלף דולר לפחות.

הפרטים החדשים על רישומי המס של טראמפ מתפרסמים בהמשך לתחקיר מהחודש שעבר בעיתון, שפירט איך הנשיא לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי ב־10 מתוך 15 השנים האחרונות כי הוא דיווח על הפסדים משמעותיים יותר מהרווחים שלו. אחד הגילויים הסנסציוניים ביותר בתחקיר היה שבין השנים 2016 ו־2017 - השנה שקדמה לבחירות וכן שנת נשיאותו הראשונה - שילם טראמפ סך של 750 דולר במסים פדרליים מדי שנה - פחות ממורה או כבאי.