התביעה נגד הנפקת הקריפטו של Kik מסתיימת בקנס של 5 מיליון דולר

תשלום הקנס נקבע במסגרת הסכם עם ה-SEC, שתבעה את חברת התוכנה הקנדית בגין הפרת חוקי ניירות ערך של ארה"ב ב-ICO שבו גייסה 100 מיליון דולר • ההסכם כפוף לאישורו של בית המשפט הפדרלי בניו יורק

טד ליווינגסטון / צילום: רויטרס
טד ליווינגסטון / צילום: רויטרס

חברת התוכנה הקנדית Kik Interactive, בעלת אפליקציית המסרונים Kik Messenger, ורשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעו אתמול (ג') לבית המשפט הפדרלי בניו יורק כי הגיעו להסכם שיפתור את המחלוקת ביניהן בנוגע להנפקת המטבע הדיגיטלי של קיק. במסגרת ההסכם תשלם החברה הנתבעת קנס בסך 5 מיליון דולר.

על פי דיווח של אתר חדשות המשפט האמריקאי "Law360", ההסכם המוצע בין הרשות לחברה, שנמסר לשופט אלווין הלרסטיין בבית המשפט בניו יורק אתמול, התקבל בעקבות החלטה שקיבל השופט בסוף ספטמבר. בהחלטת השופט, שעליה דווח ב"גלובס", נקבע כי ההנפקה הראשונית (ICO) של מטבע הקריפטו Kin שבוצעה על ידי קיק ב-2017, ושבה גויס ממשקיעים סכום של 100 מיליון דולר, הפרה את חוקי ניירות הערך של ארה"ב, מכיוון שמעולם לא נרשמה אצל ה-SEC כפי שנדרש בחוק. ההסכם בין קיק ל-SEC נחתם 16 חודשים לאחר שהרשות הגישה תביעה נגד החברה.

בהחלטתו קיבל השופט הלרסטיין את בקשתה של רשות ני"ע האמריקאית לתת פסק דין בהליך מקוצר (summary judgment) נגד קיק בגין ה-ICO שלה. במערכת המשפט האמריקאית, פסק דין בהליך מקוצר הוא הכרעה היוצאת מתחת ידו של בית משפט לטובת בעל דין, על יסוד ראיות וכתבי טענות שהוגשו - ובלי שיתקיים בתיק משפט מלא.

מעבר לקנס של 5 מיליון דולר שתידרש החברה לשלם, על פי ההסכם מול הרשות, בשלוש השנים הבאות תידרש קיק ליידע את ה-SEC בכל פעולה מתוכננת עם מטבעות Kin שנמצאים בהחזקתה או בכל הנפקה אחרת של מטבע דיגיטלי שתבוצע על ידה.

התביעה הובילה לחיסול פרויקט הבלוקצ'יין

אם יאושר ההסכם על ידי בית המשפט, הוא יביא לסיומו את ההליך המשפטי השני שנוהל עד כה ביוזמת רשות ניירות ערך האמריקאית, שבו לטענתה, הנפקה של מטבעות קריפטו הפרה את חוקי ניירות ערך של ארה"ב. בהליך קודם, שעליו דווח ב"גלובס" ביוני, סוכם כי קבוצת טלגרם, בעלת אפליקציית המסרים המיידיים Telegram, תשלם קנס של 18.5 מיליון דולר ותחזיר סכום של 1.2 מיליארד דולר למשקיעים שהשתתפו ב-ICO של מטבע הקריפטו Gram שביצעה ב-2018, ובו גויס סכום עתק של 1.7 מיליארד דולר. גם במקרה של טלגרם, החברה נתבעה על ידי SEC בטענה כי הפרה חוקי ניירות ערך בהנפקה.

התביעה של רשות ני"ע האמריקאית נגד טלגרם למעשה חיסלה את פרויקט הבלוקצ'יין של החברה, שנקרא TON. חברת קיק אינטראקטיב, המנוהלת על ידי מייסדה הקנדי טד ליווינגסטון, גם היא סגרה את פרויקט הבלוקצ'יין שלה, Kin, בעקבות תביעת ה-SEC. בעבר היה ל-Kin מרכז פיתוח גדול בתל אביב, שנוהל על ידי אלכס פרנקל הישראלי. מרכז הפיתוח הזה, שהוקם ב-2017, סגר את פעילותו בספטמבר 2019, כפי שדווח ב"גלובס", כשקיק החליטה על מהלך ארגון מחדש ופיטרה את רוב עובדיה.

להנפקת המטבע Kin ב-2017, שבה גויס סכום של 100 מיליון דולר, סיפקו ייעוץ האחים דניאל ואוריאל פלד, מייסדי חברת הבלוקצ'יין הישראלית Orbs. ב-ICO של קיק השתתפו גם כמה משקיעים ישראלים מוכרים, ובהם משה חוגג, מייסד קבוצת סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. גם חברת iAngels הישראלית, המנוהלת על ידי מור אסיא ושלי הוד-מויאל, גייסה משקיעים לאותו ICO.

רבות מהתביעות שהגישה רשות ניירות ערך האמריקאית נגד גיוסי ICO נשענו על מבחן האווי, שלפיו עסקה מסוימת תיחשב למכירה של נייר ערך, אם היא כוללת השקעה של כסף במיזם משותף, עם ציפייה לרווח - בעיקר רווח המופק ממאמץ של אחרים.