מתשעה ייצא היו"ר הבא: ישראכרט מגלה מיהם המועמדים לדירקטוריון

תשעה אנשים מתחרים על חמישה תפקידי דירקטור שאינו חיצוני ושמהם יצא היו"ר הבא של החברה: ארז יוסף, תמר יסעור, אמנון דיק, שי פלדמן, בני שיזף, אילן כהן, דני ימין ושני הדירקטורים המכהנים יורם ויסברם ומתי טל, כפי שנחשף אתמול ב"גלובס"

בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר
בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר

ב-29 בנובמבר יכריעו בעלי המניות בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט על זהות שבעת חברי הדירקטוריון שיצטרפו לשני הדח"צים שכבר מכהנים, ושירכיבו את הדירקטוריון ה"עצמאי" הראשון של החברה כחברה ללא גרעין שליטה.

היום פרסמה ישראכרט , שבניהול ד"ר רון וקסלר, את הזימון לאסיפה הכללית של בעלי המניות ושבה יבחרו 2 דח"צים ולצדם 5 חברי דירקטוריון שאינם דח"צים ושמהם יבוא היו"ר הבא או הבאה של החברה, ושבהם כמה דמויות שהיו בעבר בכירות בבנק הפועלים עוד כשהיה הבעלים של ישראכרט.

רשימה זו כוללת תת רשימה של 9 מועמדים לתפקיד דירקטור שאינו חיצוני ושמהם יגיע היו"ר הבא או הבאה ואשר נחשפה במלואה על ידי "גלובס" במהלך סוף השבוע. מדובר בארז יוסף, תמר יסעור, אמנון דיק, שי פלדמן, בני שיזף, אילן כהן, דני ימין ושני הדירקטורים המכהנים יורם ויסברם ומתי טל. מתוך התשעה ייבחרו 5 חברי דירקטוריון, כשלפחות שלושה יהיו חדשים ואפשר שאף כל החמישה יהיו חדשים בדירקטוריון החברה שנפרדה מבנק הפועלים בשני שלבים שהחלו באפריל אשתקד ושהסתיימו בחלוף כשנה.

את היו"ר יבחרו חברי דירקטוריון ישראכרט ולא בעלי המניות בחברה "שיסיימו את תפקידם עם הבחירה בדירקטורים". לפיכך, מי שמייעד את עצמו לתפקיד היו"ר יידרש בשלב ראשון לזכות באמון בעלי המניות כדי להיכנס לדירקטוריון ולאחר מכן לזכות ברוב בקרב חברי הדירקטוריון.

כבר בשלב זה נראה כי יש כמה מועמדים שמייעדים עצמם לתפקיד היו"ר ושנמצאים במאבק לזכייה בתפקיד, ושמאבק זה מעורר עניין גם מחוץ לישראכרט וגם בתוכה. כך, מוקדם יותר הבוקר חשפנו כי יו"ר ועד העובדים בישראכרט, אהוד מלך, שמכיר את ארז יוסף בנסיבות שליליות מצידו כשהשניים ניהלו מו"מ על תנאי העובדים בחברה עם ולקראת היפרדותה מבנק הפועלים, שלח מייל לעובדי החברה ושבו הבהיר כי יתנגד למינוי יוסף. מלך תקף את יוסף, תוך שהבהיר כי מבחינתו יש לשניים היכרות שלילית. בד בבד נעשות פניות לבעלי מניות גדולים, בעיקר הגופים המוסדיים, בניסיון להשפיע על הצבעתם.

לצד המועמדים לתפקידי דירקטור שאינו חיצוני יבחרו בעלי המניות באסיפה הכללית הקרובה גם שני דח"צים מתוך רשימה של ארבעה מועמדים: חנה פרי-זן, נעמה גת, צבי פורמן וצפריר הולצבלט. שני הדח"צים שיבחרו יתווספו לשני דח"צים שכבר מכהנים ושיוותרו בתפקידיהם, והם דליה נרקיס ואבי הוכמן.

נרקיס, הוכמן ודח"צית נוספת שעוזבת את החברה, ניצנה עדוי, הרכיבו את ועדת האיתור שבחרה את כל המועמדים שהאסיפה של בעלי המניות תדון בהם. בהקשר זה מצוין בזימון לאסיפה הכללית כי "סך הכל ערכה הוועדה מאז מינויה כ-20 ישיבות ועדה, בנוסף לכ-20 ראיונות מועמדים, וכן לשיחות והתייעצויות פנימיות נוספות".

ישראכרט הפכה לחברה ציבורית באפריל 2019, כששני שלישים ממניותיה הונפקו בבורסה על ידי בנק הפועלים ולפי שווי חברה של כ-2.7 מיליארד שקל. הפועלים נדרש לוותר על השליטה בישראכרט בעקבות הוראות חוק שטרום, בדומה לבנק לאומי שנפרד מלאומי קארד שנרכשה על ידי קרן ורבורג פינקוס ושותפי המיעוט שלה מנורה מבטחים, כלל ביטוח ואלייד, שגם שינו את שמה למקס. חברת כרטיסי האשראי השלישית היא כאל, שבבעלות דיסקונט (ששולט בה) והבינלאומי, כשסוגיית השייכות שלה לבנקים תיבחן שוב בעתיד. לפני מספר חודשים השלים הפועלים את מהלך ההיפרדות מישראכרט כשחילק את יתרת המניות שהחזיק בישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות בבנק.

ישראכרט, שבניהולו של ד"ר רון וקסלר, היא חברת כרטיסי האשראי הכי גדולה בשוק הישראלי. היא גם חברת כרטיסי האשראי היחידה שללא גרעין שליטה כשהליך בחירת הדירקטורים בה הציף מאבק על דומיננטיות מצד בעלי מניות, שחלקם הובילו אופוזיציה קולנית ליו"ר היוצא, ושקוראים לשינוי תפיסתי בחברה שבה הם מחזיקים. שווי החברה כיום עומד על 1.9 מיליארד שקל, כ-27% פחות מהשווי בו הונפקה (בשקלול דיבידנד של כ-73 מיליון שקל שחילקה מוקדם יותר השנה). מניית החברה לא הגיבה בצורה מיוחדת לרשימה של המועמדים שמהם ייצא היו"ר הבא או הבאה, שבהם בעלי המניות תולים תקוות לשינוי בתוצאות החברה, עם עליות של פחות מ-1%.