הרכבת הקלה בגוש דן: מכרז המיליארדים, הערבות שנעלמה והטעות המביכה

הקבוצה בראשות שיכון ובינוי הגישה הצעה למכרז הענק של הרכבת הקלה בגוש דן, אך שכחה לצרף פרט מהותי: כתב ערבות תקף למכרז הקו הסגול • למרות הפגם החמור, נת"ע החליטה שלא לפסול אותה

עבודות הרכבת הקלה, תחנת שאול המלך בת"א / צילום: עמירם ברקת
עבודות הרכבת הקלה, תחנת שאול המלך בת"א / צילום: עמירם ברקת

הקבוצה הישראלית-סינית בראשות שיכון ובינוי לא תיפסל מהשתתפות במכרז הענק של קווי הרכבת הקלה בגוש דן למרות פגם חמור שנפל בהצעה שהגישה, כך נודע ל"גלובס". חברת נת"ע המנהלת את המכרז הענקי, שהיקפו מעל 15 מיליארד שקל, הודיעה בימים האחרונים, כי החליטה שלא לפסול את הקבוצה המדוברת, למרות העובדה שלא צרפה כתב ערבות תקף להצעה שהגישה למימון, תכנון, בנייה, תחזוקה והעברה של הקו הסגול של הרכבת הקלה.

גורמים בנת"ע הסבירו כי השיקול המרכזי שעמד לעיני נת"ע היה שלא לפגוע בתחרות במכרז, שבו משתתפות חמש קבוצות.

קבוצת שיכון ובינוי, אגד ושתי חברות סיניות (CRCC ו-CRRC) הגישו ב-12 לחודש הצעה למימון, תכנון, בנייה, תחזוקה והעברה לבעלות המדינה של הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה. לאחר שעברה בחינה ראשונית התברר, כי בהצעה נפלו שני ליקויים מהותיים: הראשון והקל יחסית היה טעות בשמה של חברת נת"ע (השמטת התואר בע"מ). השני והחמור יותר, היה שהקבוצה מילאה את כתב הערבות עבור הקו הירוק בלבד. מדובר בערבות בנקאית בהיקף של 55 מיליון שקל שכל מציע נדרש לצרף להצעתו.

מאחר שנת"ע אפשרה לקבוצות לפצל את כתב הערבות בין השותפים, הגישו כל אחד מהשותפים בקבוצה ערבות על חלקו בסכום מצטבר של 55 מיליון שקל - אך אותה הטעות חזרה על עצמה בכל כתבי הערבות. הטעות התגלתה בבדיקה ראשונית של מסמכי המכרז, אולם לפני מספר ימים עדכנה נת"ע כי החליטה לאפשר לשותפים בקבוצה לתקן את הפגם בדיעבד באמצעות מכתב הבהרה, כך שיוכלו להמשיך במכרז כרגיל.
בעבר נטו בתי המשפט לפסול הצעות בשל פגמים בכתב הערבות, למשל באיות שמו של המזמין. לדברי גורמים הבקיאים במכרזים מסוג זה, "הערבות היא הדבר הרגיש ביותר בכל מכרז. זה בא למשל לידי ביטוי בכך שיש הסדר ייחודי שמאפשר למציע לעשות פרה-רולינג של כתב הערבות מול המזמין כדי לוודא שאין טעויות".

חיים גליק. מנכ"ל נת"ע / צילום: איל יצהר, גלובס
 חיים גליק. מנכ"ל נת"ע / צילום: איל יצהר, גלובס

פעילותה של נת"ע מפוקחת על-ידי ועדה בין-משרדית בראשות סגן החשב הכללי באוצר, אך במקרה זה הבהירו באוצר בתגובה לפניית "גלובס" כי ההחלטה היא של נת"ע בלבד. גורמים המעורים בפרטי המכרז לא הוציאו מכלל אפשרות פנייה של משתתפים אחרים לבתי המשפט כדי לערער על החלטת ועדת המכרזים של נת"ע, אך העריכו כי הסיכוי לכך נמוך בשל השלב המקדמי שבו נמצא המכרז.

"ועדת המכרזים של נת"ע הלכה מרחק מאוד גדול כדי להכשיר את ההצעה הזו", אמרו ל"גלובס" אותם גורמים, "רואים בפרוטוקולים שהם מתאמצים למצוא נימוקים בניסיון להגן על ההחלטה הזו. יש פה חמישה מציעים, כך שגם במקרה של פסילה יש עדיין מספיק מתמודדים. מצד שני, בנת"ע יודעים שבשלב הזה המתמודדים לא יעזו לתקוף את ההחלטה שלהם בבתי משפט".

בדיקת ההצעות שהוגשו למכרז צפויה להימשך עוד מספר חודשים. במכרז משתתפות חמש קבוצות כאשר בקבוצה אחת הסכימה וועדת המכרזים לאשר החלפת של אחת המתמודדות ברגע האחרון לפני הגשת ההצעות - מדובר בסימנס הגרמנית שהוחלפה ברגע באחרון על-ידי צ’יינה הרבור, בקבוצה הכוללת גם את אלייד ומנרב. בנוסף מתמודדות במכרז גם קבוצה הכוללת את שפיר ו-CAF הספרדית, CRTG בומברדייה וקרן נוי ואלסטום, אלקטרה ג’ון לאנג ודן.

מנת"ע נמסר בתגובה כי "ועדת המכרזים של נת"ע פועלת על פי דין ובהתאם לחוק. כלל החלטותיה מתקבלות על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד, ומקרה זה אינו יוצא מן הכלל".

מקבוצת אורבניקס, המשותפת לסינים ולשיכון ובינוי, נמסר כי: "הקבוצה הגישה ערבויות בהתאם לדרישות המכרז בנוסח כפי שאושר מראש על ידי ועדת המכרזים. הבהרות שנדרשו ע"י נת"ע לאחר הגשת המכרז ניתנו בהתאם להליך המכרזי, ולשביעות רצונה המלא של ועדת המכרזים. אנו תקווה שקבוצתנו המורכבת מ-4 חברות מהמובילות בתחומן תזכה במכרז חשוב זה ואנו נחושים להיות שותפים למהפכה התחבורתית הצפויה בגוש דן".