משלוחים | בלעדי

ענקית הטכנולוגיה יאנדקס מרוסיה מגייסת עובדים בישראל כדי להקים שירות משלוחי מזון

החברה הרוסית שהחלה להפעיל שירותי מוניות בישראל לפני כשנתיים, מתרחבת גם לתחום משלוחי המזון • הפיילוט צפוי לצאת לדרך כבר בימים הקרובים ויתמקד באזור תל אביב

שליחי יאנדקס ברוסיה. החברה החלה בימים האחרונים לגייס עובדים לפיילוט בישראל   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
שליחי יאנדקס ברוסיה. החברה החלה בימים האחרונים לגייס עובדים לפיילוט בישראל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס (Yandex) מגייסת עובדים כדי להקים שירות משלוחי מזון בישראל, כך נודע ל"גלובס". הענקית מרוסיה שנכנסה לישראל לפני כשנתיים עם שירות המוניות שלה, ובהמשך הרחיבה את פעילותה בישראל כשפתחה גם שירות מוזיקה המתחרה בספוטיפיי, מעוניינת להקים בישראל שירות של משלוחי מזון.

בימים אלה החלה החברה לגייס עובדים לעבודה במשמרות, שכוללת ליקוט ואריזה בשעות עומס, ופעילות של שבעה ימים בשבוע. לפי שעה, הפעילות הזו שצפויה להתחיל בימים אלה מוגדרת כפיילוט שיתמקד בתל אביב, מה שיאפשר לחברה לבחון את השירות.

"גוגל הרוסית"

יאנדקס הרוסית היא מעצמת ענק בתחום הטכנולוגיה ומנועי החיפוש. מנוע החיפוש שלה נחשב לאחד הגדולים בעולם, ובהתאם היא כונתה לא פעם "גוגל הרוסית". החברה שהמטה שלה במוסקבה, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-20 מיליארד דולר.

בנוסף לכך, יאנדקס היא גם הבעלים של אפליקציית המוניות יאנגו, והיא מפעילה תחת הפעילות הזו שני שירותים בתחום האוכל. האחד הוא יאנדקס איטס (Yandex.EATs) - שירותי משלוח אוכל שדומה לזה של וולט ותן ביס, בהם היא מאפשרת מעקב אחרת ההזמנה והמשלוח שפרק זמן הממוצע שלו עומד על כחצי שעה.

השירות השני שהיא מפעילה נקרא יאנדקס לאווקה (Yandex.Lavka), שמספק משלוחי אוכל מסופרמרקטים מקומיים, שנראה שזה הכיוון שאליו מכוונת יאנדקס כעת בישראל. תחת הפעילות הזו יאנדקס מפעילה מרכזי ליקוט בהם היא מעסיקה מלקטים שאוספים עבורה את משלוחי האוכל. זמן המשלוח הממוצע עליו היא מדווחת ברוסיה עומד על 10-15 דקות, והמשלוחים שלה נעשים בדרך כלל בחינם. תחת הפעילות הזו מוכרת יאנדקס מוצרי מזון כמו ירקות, פירות, מוצרי חלב, אוכל מוכן, ולצידם מוצרים לבית, כמו טואלטיקה, ניקיון, מוצרים לילדים ומוצרים לחיות.

הכפלה במכירות משלוחים

בנוסף לאלה, מפעילה החברה ברוסיה גם שירות למנויים, במסגרתו היא מוכרת ערכות להכנת אוכל בבית. ההכנסות של הסגמנט הזה, שכולל גם את משלוחי האוכל, וגם את פעילות המוניות של יאנדקס, עמדו ב-2019 על 38 מיליארד רובל (כ-1.7 מיליארד שקל) - כמעט הכפלה לעומת מחזור המכירות שלה בשנה הקודמת.

יאנדקס ישראל פועלת מאז 2014, וכיום היא מנוהלת על ידי אנה גולייבה. מטה החברה פועל ממתחם שרונה בת"א. בשנת 2018 החברה נכנסה יאנדקס לתחרות בשוק המוניות בישראל, כשהשיקה את שירות יאנגו. בנוסף, באותה שנה השיקה החברה בארץ גם שירות מוזיקה שמתחרה בשירותים כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק. לפני כעשרה חודשים החברה עשתה קפיצת מדרגה נוספת בפנייה לקהל הישראלי, והשיקה גרסה מקומית לשירות שאינה באנגלית. במרץ האחרון עזב מנכ"ל יאנגו ישראל יניב אלפי את תפקידו בחברה לאחר כשנתיים.

מיאנדקס נמסר בתגובה: "אנחנו אכן בוחנים כעת תפעולית פיילוט לשירות חדש. נשמח להרחיב בנושא אם וכאשר נחליט להתקדם עם הפיילוט לשירות ממשי".