"לא משנה מי ינצח בבחירות בארה"ב, שוקי המניות יעלו מדרגה"

אורי תובל, סמנכ"ל השקעות בכיר בחברת ניהול התיקים עציוני, מאמין שנוצרה הזדמנות קנייה, ועכשיו זה הזמן להשקיע במניות • "לא הכול ימשיך לעלות, וצריך לבחור את החברות והמגזרים הנכונים" • אילו מגזרים ומניות מעניינים להשקעה לדעתו?

אורי תובל / צילום: נועה לוי
אורי תובל / צילום: נועה לוי

על רקע המשך ההתפשטות של מגפת הקורונה בארה"ב ואירופה והחששות מכניסה לסגר נוסף שיפגע קשות בכלכלות של מדינות מרכזיות ביבשת הישנה והחדשה, הפחד חזר לשווקים בימים האחרונים, ומדדי המניות בבורסות של אירופה וארה"ב (וגם בישראל) רשמו ירידות חדות. אז האם זה הזמן לברוח משוקי המניות או דווקא לקנות? והאם כדאי להשקיע בישראל, בוול סטריט או באירופה?

"אנחנו נמצאים ממש לפני הבחירות בארה"ב, ויש הרבה הנחות שגויות של משקיעים, העיקרית שבהן היא שאם ביידן ינצח השווקים יפלו כי טראמפ היה כל כך מוצלח לשווקים הפיננסים. אני מעריך שלא משנה מי ינצח בבחירות השווקים יעלו מדרגה מכיוון שחוסר הוודאות שקיים היום יתפוגג. אם טראמפ ייבחר השווקים יעלו בגלל שזה טראמפ והוא ימשיך לפמפם את וול סטריט ואם ביידן ינצח השווקים יעלו כי יש תוצאות ברורות ולביידן יהיה קל יותר להעביר תוכנית תמריצים אפילו גדולה יותר ממה שטראמפ מתכנן. כמובן שמגזרים שונים יהנו מניצחון של כזה או בצורה שונה". כך אומר בריאיון ל"גלובס" אורי תובל.

תובל (40) , מכהן כיום כסמנכ"ל ומנהל ההשקעות הבכיר בעציוני ניהול תיקים, בית השקעות בוטיק שהוקם לפני כ-14 שנים ע"י איתן עציוני ומנהל כיום כ-1.2 מיליארד שקל. לפני שהצטרף לעציוני תובל שימש בעבר בתפקידי ניהול בבנק דיסקונט וכמו כן ניהל השקעות בחברת הנוסטרו ברק קפיטל.

איפה כדאי יותר להשקיע כיום, בישראל או בארה"ב? הבורסה המקומית מאוד איכזבה את המשקיעים בשנים האחרונות..

"נכון, אם אנחנו משווים בין השוק בישראל לשוק האמריקאי אנחנו בפיגור די גדול בשנים האחרונות. הפער נובע ממספר גורמים. הראשון הוא המצב הפוליטי בישראל והתפקוד הקלוקל של הממשלה שלנו בשנה האחרונה, השני הוא מבנה מדד ת"א 35 שהיה מאוד מוטה לאנרגיה, עד לאחרונה, ופיננסים, שנפגעו גם כן ועדיין לא התאוששו השנה בניגוד לחשיפה הגדולה לטכנולוגיה שיש שבארה"ב במדד S&P 500 ובנאסד"ק בפרט".

"להערכתי הפער ייסגר במידה מסויימת בעיקר בגלל שהנסד"ק כמדד קצת מנופח ומניות טכנולוגיה מסויימות התנפחו שם לממדים לא הגיוניים , טסלה למשל, גם אם היא ממשיכה לעלות זה לא אומר שהשווי שהיא נסחרת בו הוא השווי האמיתי שלה, בסוף המשקיעים יתרסקו לקרקע המציאות. למרות זאת אני חושב שטכנולוגיה תמשיך להוביל את השווקים אבל תהיה יותר סלקטיביות. עוד מגזר שנמשיך לראות אותו נהנה מעליות בשנה/שנתיים הקרובות הוא אנרגיה ירוקה ופה יש עדיפות לניצחון של ביידן בבחירות אבל לא רק. למרות שהמניות הללו כבר ממש לא זולות. ככל שנמשיך לראות דחיפה של ממשלות לעבר אנרגיות מתחדשות וסובסידיות, החברות הללו ימשיכו ליהנות מהטרנד. אחת החברות המובילות בתחום הזה היא משלנו  - סולאראדג'  הישראלית".

לדבריו, "דווקא במניות החבוטות של הבנקים והפיננסים בישראל יש את ההזדמנות הגדולה ביותר, נאמר שנה קדימה, לפי הערכתנו. בכל משבר בכמה עשורים האחרונים הבנקים היו הראשונים להיפגע, ומי שהשכיל לזהות את ההזדמנות עשה עליהם תשואה עודפת כשהגיעה ההתאוששות. כשמכפיל ההון של בנק לאומי לדוגמה עומד על כ-0.6  זאת הזדמנות שזועקת לשמיים שכן בדרך כלל בנקים נסחרים במכפיל 1 ויותר על ההון שלהם. הפאניקה שיש כיום על כך שאנשים לא יוכלו להחזיר הלוואות והבנקים יפסידו המון כסף , נובעת מחוסר הבנה בהתנהלות הבנקים בישראל. אם לא קוראים לך נוחי דנקנר או אליעזר פישמן וכו', אתה תחזיר את כל חובך לבנק עד השקל האחרון. אולי ייקח לך יותר מ-5 השנים המקוריות של מסלול ההלוואה שלך, אבל הבנק ידאג שתשלם את הכול עם ריבית דריבית. אין כאן הלוואות נון-ריקורס כמו בארה"ב".

אילו עוד מגזרים מעניינים כיום?

"מגזר מעניין נוסף הוא הנדל"ן למגורים (לעומת הנדל"ן המניב שנפגע ויפגע גם בטווח הארוך). אנחנו לא רואים שהביקוש לדירות יקטן בטווח הקצר והבינוני , לעומת זאת ההיצע בהכרח יקטן בשל התארכות זמן השלמת דירה בתקופה הקרובה , בשל הקטנת שיווק הקרקעות החדשות ובשל הירידה בהתחלות הבנייה, ולכן חברות הנדל"ן היזמי בהכרח יהנו מהמצב הנוכחי".

"לא משנה מי ינצח בבחירות בארה"ב, שוקי המניות יעלו מדרגה"

התנודתיות בשווקים קפצה בימים האחרונים ונרשמו ירידות חדות. מה לדעתך יקרה לאחר הבחירות בארה"ב בשבוע הבא?

"ייתכן", אומר תובל, "שאם טראמפ יפסיד השווקים יגיבו בירידות מסוימות בימים הראשונים לאחר הבחירות אך להערכתי הירידות יימחקו מהר מאוד, בדיוק כמו שהיה לאחר הניצחון המפתיע של טראמפ לפני 4 שנים. בכל מקרה ככל שאנחנו מתקדמים לעבר חיסון או תרופה השווקים ימשיכו לתקן כלפי מעלה. ובדיוק כאן מגיעה הנקודה החשובה ביותר. משיא המשבר (סוף מרץ) ועד לפני כחודש היה יתרון להשקעה פאסיבית בנאסד"ק או להתמקדות במניות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב, ומפה והלאה יש חשיבות גדולה לסלקטיביות".

"לא הכול ימשיך לעלות, וצריך לבחור את החברות והמגזרים הנכונים.  להערכתי ברגע שיהיו תוצאות חיוביות לחיסון, זה כנראה יקרה בחודש-חודשיים הקרובים, דווקא החברות החבוטות ביותר יובילו את העליות ולכן יש מקום לעליות מכובדות בשווקים בשנת 2021. יתרה מזו אם מסתכלים על ישראל יש שונות אדירה בין מי שהשקיע באופן פאסיבי במדדים בישראל בשנים האחרונות ובאופן מובהק יותר השנה, לבין מי שידע לבחור את החברות והמגזרים הנכונים".

אז זה זמן טוב לקנות מניות? השוק לא בועתי?

"אנחנו חושבים שמי שיצא מהשוק בשיא הירידות ועדיין לא חזר לשוק או סתם מי שיושב על הגדר צריך לחשוב שוב. השווקים נמצאים עדיין בעמדה נוחה להשקעה, בעיקר בישראל, הן מבחינת המניות והם מבחינת אג"ח, למעט אג"ח ממשלתי ששם כבר אין בשר ויש סיכון גדול להפסדי הון".

מניות בארץ: מגזרי הבנקים והבנייה למגורים

יש לך דוגמאות למניות אטרקטיביות? 

"יש הרבה הזדמנויות, אם זה במניות הבנקים - אנחנו מעדיפים את מזרחי טפחות , בינלאומי ולאומי  כיום, אם זה בחברות הנדל"ן היזמי (מגורים) דוגמאת אזורים  ופרשקובסקי  ואם זה בחברות ספציפיות כמו קסטרו, האחים נאוי או אלביט מערכות . גם באג"ח הקונצרני יש עדיין איפה לשים את הכסף והיום יש הרבה יותר בשר ממה שהיה לפני שנה".

"לפני שנה אגרות החוב הקונצרניות כבר לא גילמו את הסיכון והתשואות היו מאוד נמוכות. גם היום יש באג"ח מקומות שלא כדאי לשים בהם את הכסף כמו הממשלתי או אג"ח בדירוג סופר גבוה אלא יש צורך לבדוק לגופה של חברה האם התשואה מגלמת את הסיכון ואם השוק עדיין חושב שהסיכון גדול מדי לעומת מה שקורה בפועל. לפני כשנתיים וחצי כתבתי (בעיתון זה) שאגרות החוב האמריקאיות ( BVI ) ברובן מסוכנות ,לא מתומחרות נכון ביחס סיכון סיכוי ושומר נפשו ירחק. בדיעבד, צדקנו וב-2018 אגרות החוב האלו צנחו בעשרות אחוזים. כיום יש בין שלל החברות הללו מספר מצומצם מאוד של חברות שנותנות תשואה מספקת על הסיכון שגלום בהם והן מעניינות להשקעה, כמו דה זרסאי, דה לסר וסטרוברי".

לסיום אומר תובל, "תמיד מצחיק אותי שמשקיעים (או לקוחות) מפחדים או בורחים מחברות שכבר נפגעו ,לפעמים באופן מוגזם, ולא מבינים את ההזדמנות שנמצאת לנגד עיניהם. למשל תחום התיירות והתעופה. אני חושב שדווקא המגזר הזה, בארץ אין הרבה חברות בתחום אבל בארה"ב זה יותר דומיננטי, יהנה מאוד בשנה הקרובה מההתאוששות הצפויה". 

*** חברת עציוני ניהול תיקים מחזיקה עבור לקוחותיה בחלק או בכל ניירות הערך המוזכרים בכתבה. אין לראות בנאמר, המלצה לביצוע פעולה כלשהי או תחליף להכוונה מקצועית המתחשבת בצרכים מיוחדים של כל אדם.