התחזקות הדולר פגעה באדמה: ירידה של 50% ברווח ברבעון השלישי

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה אדמה רווח נקי מתואם של 95 מיליון דולר, המשקף ירידה של 45% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

חקלאות / צילום: איל יצהר
חקלאות / צילום: איל יצהר

התחזקות הדולר מול המטבעות בשווקים המתפתחים ממשיכה להכות בדוחות חברת האגרוכימיה אדמה, שבשליטת קבוצת סינג'נטה גרופ, הסינית-שוויצרית. מדוחות אדמה שפורסמו היום עולה, כי החברה ספגה ברבעון השלישי של 2020 ירידה של 50% ברווח הנקי המתואם לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-21 מיליון דולר.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה אדמה רווח נקי מתואם של 95 מיליון דולר, המשקף ירידה של 45% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לדברי החברה, ההשפעה נטו של היחלשות המטבעות העולמיים על הרווח הנקי מסתכמת באיבוד של כ-81 מיליון דולר מהרווח הנקי ברבעון השלישי ושל כ-201 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים.

אדמה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של קוטלי עשבים ומזיקים (חרקים ופטריות), הנמכרים על ידה בכל רחבי העולם. ברבעון השלישי גדלו מכירות החברה ב-3% ל-978 מיליון דולר ואילו בתשעת החודשים הראשונים נרשמה עלייה קלה בלבד של 1% במכירות ל-2.987 מיליארד דולר.

לדברי החברה, הצמיחה המתונה במונחי דולר משקפת את חולשת המטבעות מול הדולר, בעיקר בשווקים המתעוררים באמריקה הלטינית ובאזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה, בהם החברה צומחת בקצב המהיר ביותר. שערי המטבעות החלשים הובילו לאיבוד מכירות במונחים דולריים של 88 מיליון דולר ברבעון השלישי ושל 222 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים.

מנתונים שפרסמה החברה עולה כי ברבעון השלישי היא נהתה מצמיחה של 11% במכירות באמריקה הלטינית ל-335 מיליון דולר, מעלייה של 7% במכירות באסיה-פסיפיק ל-148 מיליון דולר ומגידול של 3% במכירות בהודו, המזה"ת ואפריקה, ל-170 מיליון דולר. מנגד, נרשמו ברבעון השלישי ירידה של 9% במכירות בצפון אמריקה ל-145 מיליון דולר ושחיקה של 4% במכירות באירופה ל-181 מיליון דולר.

הסיבה העיקרית לפגיעה החריפה של התחזקות הדולר מול הריאל הברזילאי, הרופי ההודי ועוד, נובעת מאי הצלחתה של החברה להעלות את מחירי המכירה של מוצריה במונחי המטבעות המקומיים. תהליך זה עלול לקחת זמן ולהכביד על ביצועי החברה, כל עוד תימשך החושלה במונחים אלו.

להערכת הנהלת אדמה, שוק האגרוכימיה העולמי צמח ברבעון השלישי של שנת 2020 באופן מתון, כשההשפעות הנלוות של מגיפת הקורונה עדיין מורגשות בשווקים רבים. "מחירי מרבית הגידולים החקלאיים העיקריים התאוששו, אך לגבי גידולים מסוימים כגון כותנה, שטחי הזריעה הצטמצמו עקב מחירים נמוכים יותר בעונת הזריעה במחצית הראשונה של השנה, דבר שהשפיע על המכירות בשוק הכותנה במדינות כמו ארה"ב, ברזיל וטורקיה. ממשלות ברחבי העולם ממשיכות לכלול את החקלאים במסגרת תוכניות סיוע מקיפות, אשר מקזזות באופן חלקי את אובדן הכנסות החקלאים כתוצאה מהמגפה", מציינת הנהלת אדמה.

לדברי מנכ"ל אדמה איגנסיו דומינגז, "על אף האילוצים והשינויים הגדולים המשפיעים על האופן בו אנו מתנהלים בעולם כולו בתקופה מאתגרת וחסרת תקדים זו, החברה ממשיכה להשיג צמיחה עסקית שוברת שיאים, הן ברבעון השלישי והן בתקופת תשעת החודשים. אולם, למרות התאוששות מסוימת במטבעות העולמיים אל מול הדולר ברבעון, הם נותרו יחסית חלשים בהשוואה לשנה הקודמת, בעיקר בשווקים המתעוררים, שם הצמיחה שלנו היא החזקה ביותר - דבר אשר המשיך להגביל את הצמיחה העסקית והשפיע באופן מהותי על הרווחיות שלנו במונחי דולר".

במקביל דיווחה אדמה על התקדמות משמעותית ברכישת השליטה במתקני הסינטזה והפירמול למוצרים להגנת הצומח של חברת הוייפאנג הסינית. במסגרת השלב הראשון, שסוכם בנובמבר 2019 ושהשלמתו צפויה במהלך השבועות הקרובים תרכוש אדמה 50% ממניות חברת דיבאי, חברה בת בבעלות מלאה של הוייפאנג, אשר עיקר פעילותה מתמקדת במכירה והפצה של מוצרים מפורמלים להגנת הצומח בסין.

בשלב השני, שסוכם כעת, תרכוש אדמה 51% ממניות חברת קלינונג, חברה בת בבעלות מלאה של הוייפאנג, שתחזיק את מתקני הסינטזה והפירמול העיקריים של הוייפאנג למוצרים להגנת הצומח. בנוסף, תרכוש אדמה בשלב השני עוד 1% ממניות חברת דיבאי.

לדברי אדמה, השלמת השלב השני כפופה לתנאי ההשלמה המקובלים, כולל אישורים רגולטוריים ואישורים מסחריים נוספים, וכן לחידוש מלא של פעילות הייצור במתקנים הרלוונטיים של הוייפאנג. "הוייפאנג התקדמה באופן משמעותי בתיקון הליקויים הסביבתיים במפעליה, ומצויה בתהליך קבלת האישורים הדרושים לחידוש פעילות הייצור", מסרה אדמה.

בסך הכול תשלם אדמה סכום של 1.224 מיליארד יואן (כ-175 מיליון דולר) תמורת רכישת 51% ממניות שתי החברות. לדברי אדמה, רכישת דיבאי בסין תחזק באופן משמעותי את מעמדה ואת סל המוצרים של אדמה בשוק מרכזי זה. דיבאי מחזיקה בסל אטרקטיבי של מוצרים מפורמלים להגנת הצומח, רישויים בלעדיים ליותר מ-150 מוצרים של הוייפאנג, וכן צוות מכירות מנוסה המונה כ-170 עובדים ברחבי סין.

אדמה נסחרת בבורסה של שנזן לפי שווי של 19 מיליארד יואן (2.83 מיליארד דולר), לאחר שמנייתה איבדה כ-7% מערכה בשנה האחרונה. מחירה הנוכחי של המניה משקף את רמתה הנמוכה ביותר מאז מוזגה עם חברת סנונדה הסינית, וזאת למעט ימים בודדים בתחילת חודש אפריל בהן נסחרה המניה מעט נמוך יותר בעקבות קריסת הבורסות בעולם בעקבות הבהלה מהתפשטות נגיף הקורונה.