משפחת יודקובסקי: נוני מוזס מנסה להשתלט מחדש על ידיעות אחרונות

במכתב שהעביר לבית המשפט עו"ד המשפחה המחזיקה מניות מיעוט בקבוצת ידיעות אחרונות, נטען כי מוזס מנסה לקדם בדירקטוריון אישור לרכישת מניות החברה המוחזקות על ידי בנק הפועלים

נוני מוזס / צילום: אביב חופי
נוני מוזס / צילום: אביב חופי

הסכסוך בין משפחת יודקובסקי ובין שאר בעלי המניות בידיעות האחרונות, שמלווה גם בהליך משפטי, ממשיך לחשוף את מאחורי הקלעים של דירקטוריון החברה ואת הכוונות העסקיות של ארנון (נוני) מוזס מו"ל ידיעות. לפי מכתב שהגישה השבוע משפחת יודקובסקי לבית המשפט, מוזס מחדש את מאמציו להשתלט על החברה, ולרכוש את המניות שמוחזקות כיום בידי בנק הפועלים.

מהמכתב שהגיש עו"ד דוד ליבר, המייצג את משפחת יודקובסקי, עולה כי בתחילת אוגוסט האחרון, עלה לסדר היום בישיבת הדירקטוריון "דיון ראשוני בקידום מהלך לפנייה לבעלי מניות בחברה, לרכישת מניות החברה שבידיהם על ידי החברה". המכתב הוגש במסגרת תביעה הכוללת שורה של בקשות סביב התנהלותו של מוזס.

בנק הפועלים מחזיק 34.1% ממניות הקבוצה במסגרת כינוס הנכסים של אליעזר פישמן. גורמים בענף העריכו כי המאמץ הגדול של מוזס להגיע לשליטה במניות החברה נועד לבצר את מעמדו, באופן שלא ניתן יהיה להזיז אותו מתפקידו לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על הצעת שוחד לרה"מ בנימין נתניהו בתיק 2000.

לפני שנה התפוצצה עסקת ענק שבמסגרתה אמור היה מוזס לרכוש את מניות בנק הפועלים בקבוצת ידיעות אחרונות, כחלק מעסקת חבילה שכללה גם רכישה של חלק ממניותיה של מרים (מימי) נופך-מוזס ואת אלה של משפחת יודקובסקי.

מי שאמור היה לבצע את העסקה בפועל הייתה "חברת ידיעות אחרונות", וחלק מהמימון - 120 מיליון שקל - אמור היה להגיע מהלוואה מחברת הביטוח מנורה מבטחים. בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל, והסיבה עליה דווחו הכונסים הייתה "מתיחות עתיקת יומין בין בעלי המניות"

מי יממן את הייצוג של מוזס בתיק 2000

בהמשך הגישה משפחת יודקובסקי תביעה נגד נוני מוזס, מרים נופך מוזס ועו"ד אבי פילוסוף המכהן כבא כוחו של בנק הפועלים בדירקטוריון ידיעות אחרונות עם שורה של תביעות, ביניהם דרישה לגילוי מידע וכן בקשות לקבוע שהחלטות שהתקבלו בדירקטוריון הן חסרות תוקף.

כך לדוגמה, דרשה משפחת יודקובסקי כי ההחלטה שהחברה תישא בהוצאות המשפטיות של ייצוגו של מוזס במסגרת הליך תיק 2000 או ההחלטה להאריך את כהונתו כמנהל העסקים הראשי של הקבוצה לתקופה של חמש שנים יבוטלו.

נזכיר כי בתביעה נטען כי מוזס הפסיד כמיליארד שקל בעסקאות מט"ח ולמעשה הוא פושט רגל.

עתה טוען עו"ד ליבר כי העסקה לרכישת מניות שוב על הפרק, והתקיימו לפחות שלוש ישיבות דירקטוריון במהלכן אף "העבירו במחטף החלטה בדירקטוריון המאשרת עקרונית את התקדמות החברה לעסקה לרכישת מניותיה".

לטענתו "כעת כאשר נרקמת עסקה במסגרתה החברה מתעתדת לרכוש ממניותיה שלה במאות מיליוני שקלים, ואף מתכוונת לקחת הלוואה עצמה, כאשר לטובת נטילת ההלוואה העצומה החברה מתכוונת לשעבד את מרבית נכסיה, כאשר המשיבים מנסים לכנס ישיבות דירקטוריון ולהעביר בהן החלטות ביחס לעסקה - תוך שהם מסתירים מהמבקש את המידע הנדרש, וכאשר המשיבים אף מרחיקים לכת ובניסיון למנוע מהמבקש 'להפריע' לעסקה הם מתכוונים גם לשנות את תקנון החברה באופן שיאפשר להם לבצע את העסק בין השאר על בסיס תכנון מס אשר התקבל ומומן על ידי החברה גם מבלי לחשוף את המידע בפני המבקש, הרי שנדרשת התערבות מיידית ומידתית במסגרתה גם המבקש (כמו יתר שני הדירקטורים) יהיה חשוף למתרחש בחברה , כדי שיוכל למלא את תפקידו ולהגן על החברה לפי מיטב הבנתו ושיקול דעתו".

עו"ד ליבר טוען כי מוזס מסרב לחשוף בפניו מידע כלשהו לרבות מה התמורה שבה רוצים שהחברה תרכוש את מניותיה, מי יהיו המוכרים הפוטנציאלים בעסקה, נתונים ביחס לעמידת החברה במבחני החלוקה, וכל מידע רלוונטי אחר.

לטענת עו"ד ליבר הוא שאל את מוזס, "מאחר שבין הבנקים (הפועלים שמחזיקים במניות פישמן ודיסקונט המחזיקים בחלק ממניות יודקובסקי- ע.ב.ל) יש סדר גודל של 40% זה רכישה עצומה. כמה החברה יכולה לרכוש ובאיזה מחיר לדעתך? מר מוזס השיב כשנדע את התמונה הכוללת נמסור נתונים".

במהלך אוגוסט הועלתה להצבעה בדירקטוריון החלטה פוזיטיבית שלא נכללה בסדר היום שהופץ לקראת הישיבה "לאשר קידום מהלך של רכישת מניות החברה מבעלי מניות החברה על ידי החברה.

כשביקש עו"ד ליבר להבין מנין צץ הצורך בקבלת החלטה המאשרת באופן עקרוני קידום עסקה, נמסר לו כי ההחלטה דרושה וכי המשיבים מעוניינים לאשר עקרונית את קידום המהלך כולו. "כך", טוען עו"ד ליבר, "דירקטוריון החברה אישר 'עקרונית' רכישה עצמית, בלי למסור מידע האם החברה בכלל מסוגלת לבצע רכישה, מה המחיר הצפוי, כמה מניות וכיו"ב".

עוד טוען עו"ד ליבר כי "החברה, חלק ניכר ממשאביה, אין סוף עורכי דין, מעריכי שווי, יועצי מס - כולם מועסקים לטובת קידום עסקה, ולמבקש אסור לדעת מה העסקה והאם היא אפשרית בכלל".

חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ארנון (נוני) מוזס בעיצומם. מוזס הוא בגדר חשוד, מכחיש בתוקף את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.

גילוי מלא: ארנון (נוני) מוזס הוא מו"ל קבוצת ידיעות אחרונות וכלכליסט, שנמצאים בתחרות עם גלובס