אי הציות בקרב בעלי העסקים גובר ומעמיד את הממשלה בדילמה

מנכ"ל קבוצת "ביג" חי גאליס קרא לשוכרים לפתוח את החנויות במרכזים הפתוחים בערים הירוקות • עד כה ההתעלמות מההנחיות הייתה מוגבלת לעסקים קטנים, אך נראה כי המכתב מעניק רוח גבית למהלך גם בקרב השחקנים הגדולים ומסמן קו פרשת מים

סוחרים מפגינים נגד החלטות הממשלה / צילום: איל יצהר, גלובס
סוחרים מפגינים נגד החלטות הממשלה / צילום: איל יצהר, גלובס

מאז ההכרזה על הסגר השני, בשבועות האחרונים נשלחים מדי יום עשרות מכתבים מקשת רחבה של מגזרים עסקיים שקוראים להחזיר את עסקיהם לפעילות. בראשם בעלי החנויות והמרכזים המסחריים, המסעדנים, בעלי חדרי הכושר, המאמנים, בעלי אולמות האירועים, ועוד רבים בתחומים כמו תיירות ותרבות שפונים בקריאות שבר לממשלה ולקבינט הקורונה לאפשר להם לחזור לפעילות.

בימים האחרונים השטף הזה הולך ומתגבר כשכעת נראה כי הוא מגיע לשיא עם מכתב שפרסם מנכ"ל קבוצת מרכזי הקניות ביג, חי גאליס, שקרא לעסקים להתעלם מהתקנות ולפתוח את החנויות. ככל שהזרם הזה ימשיך ויחריף, הממשלה תצטרך לבחור: להחמיר את האכיפה בצורה מהותית, לוותר עליה ולהסתכן באי ציות בקנה מידה שטרם נראה כדוגמתו לתקנות - או לבחון מחדש את ההנחיות.

לאחר שבועות שבהם רשתות אופנה והמסעדות איימו לפתוח בניגוד להנחיות הממשלה אך חזרו בהם, המחאה על ההנחיות עולה שלב. אלה מיואשות מהמשבר ומההחלטה שהתקבלה בסוף האחרון שלא לפתוח את חנויות הרחוב עד לתחילת השבוע הבא, ומחליטות להתעלם מההנחיות של הממשלה.

חנויות פתוחות בניגוד להנחיות  / צילום: כדיה לוי, גלובס
 חנויות פתוחות בניגוד להנחיות / צילום: כדיה לוי, גלובס

הרוח הזו שמאפיינת את ההתנהלות של בעלי העסקים בימים האחרונים קיבלה כאמור  רוח גבית ממנכ"ל קבוצת הנדל"ן המניב ביג, שהכריז כי החברה תאפשר לבעלי עסקים לפתוח את החנויות שלהם במתחם. גאליס קורא לשוכרים במתחמים לפתוח את החנויות במרכזים הפתוחים של החברה בערים הירוקות, ולשלם שכר דירה מלא עבור פעילותן. גאליס אף ביקר את ההתנהלות בנוגע לפתיחת העסקים כשהוא אומר: "הממשלה משחקת בנו".

חנות בגדים פתוחה / צילום: כדיה לוי, גלובס
 חנות בגדים פתוחה / צילום: כדיה לוי, גלובס

ההפגנות מתגברות והמאבק מסלים

מדובר בעליית מדרגה במאבק של רשתות האופנה והמסעדות שנלחמות על חזרתן לפעילות לאחר כחודש וחצי של סגר, שמתווסף לסגר נוסף באביב. עליית המדרגה הזו מתבטאת גם בקצב התגברות הפגנות המחאה בהן לוקחים חלק בעלי עסקים בענף, כשבחלקן אלה שרפו סחורה, בין היתר בגדים ובובות חלונות ראווה.

בסוף השבוע האחרון קבע קבינט הקורונה כי חנויות הרחוב לא יפתחו השבוע, אלא ב-8 בנובמבר, כשטרם נקבע מועד לפתיחת מרכזי הקניות הפתוחים והקניונים. זאת במסגרת הסגר השני שהוטל על המשק בישראל שהחל באמצע ספטמבר, ומצטרף לסגר הראשון שנמשך בין אמצע מרץ עד תחילת מאי.

מאות מעובדי ונציגי העסקים והרשתות הקטנות, הבינוניות והגדולות שבהתאחדות רשתות המסחר הפגינו ביום ראשון בראשון לציון נגד האפליה וזועקים לממשלה לאפשר את פתיחתם. בין מארגני ההפגנה נמנה מני מורנו מנכ"ל החברת המייבאת את כפכפי הוויאנס לישראל, ששמה דיפרנט. בשיחה עם "גלובס" אמר מורנו: "לאחר חודשים שאני יושב שקט ומתוסכל לנוכח מה שקורה במדינה, בעוד בעלי העסקים הפכו לשעירים לעזאזל של המדינה הזאת, החלטנו אני ונתי סולימנוב בעלים של רשת מטרו סיטי לצאת להפגנה. אין לנו דרישות כספיות מהמדינה, אלא רק שתיתן לנו לפתוח ולעבוד. העובדה שהמדינה לאט לאט נפתחת, ורק אנחנו תחת מגבלות ואיסורים מהווה אבסורד לנוכח העובדות שתופעת ההדבקה לא מחוברת ולא הייתה מחוברת לחנויות ומקומות מסחר מהתחלת המגפה הזאת".

הפגנת בעלי העסקים. "אין לנו דרישות כספיות מהמדינה, אלא רק שתיתן לנו לפתוח ולעבוד" / צילום: איל יצהר, גלובס
 הפגנת בעלי העסקים. "אין לנו דרישות כספיות מהמדינה, אלא רק שתיתן לנו לפתוח ולעבוד" / צילום: איל יצהר, גלובס

עוד טוען מורנו כי "מעבר לכך שאנחנו מפסידים בכל יום שהחנויות שלנו סגורות וממשיכים לשלם שכר דירה, אנחנו גם נאלצים לשלם סכומים מופקעים על אחסון סחורות שמגיעות מחו"ל בקונטיינרים התקועים בנמלים ושטחי אחסון נוספים ובנוסף באופן אבסורדי נדרשים לשלם למדינה מע"מ על הסחורות הללו, שתקועות ולא נמכרות, בזמן שהעסקים שלנו סגורים". כעת הוא אומר, "אז עד כאן ואנחנו לא מוכנים לסבול את המצב הזה יותר ולשמוע מדי יום על בעלי עסקים סביבנו שלא עומדים במצב יותר וסוגרים ולחכות שבשורת האיוב תגיע גם אלינו".

האמירות הללו מצטרפות להתבטאויות של מנכ"ל ביג כאמור, במסגרתן הוא אומר "הממשלה הנכבדה משחקת בנו", כשהוא מוסיף כי "נטענות טענות מטופשות שחנויות ברחוב שונות מהחנויות במרכזי קניות גדולים".

גאליס לא דרש מהעסקים לפתוח את החנויות, אך הוא עודד אותם לעשות זאת והבהיר כי יגבה הפעם שכר דירה. לקריאות של ביג הצטרפה קבוצת מרכזי קניות נוספת - צים סנטרס, שבשליטת רני צים.

אור ירוק לתקדים מסוכן

למרות האמפתיה הרבה למצוקתם של העסקים נראה כי מדובר בקו פרשת מים מבחינת התעלמות מהנחיות הממשלה. בימים האחרונים עסקים קטנים החלו לחזור לפעילות ולהתעלם מהתקנות, אך הרוח הגבית מהמכתב ששלח מנכ"ל ביג שולחת מסר גם לשחקנים הגדולים כי הם מורשים לעשות זאת. סוג של קריאה לאנרכיה. גם ככל שהמחאה הנוכחית מוצדקת, היא למעשה נותנת אור ירוק להתעלמות מהנחיות הממשלה, דבר שעלול להוות תקדים מסוכן.

בין העסקים שצפויים לפתוח את החנויות, נמנות גם רשתות אופנה גדולות בהן אינטר ג'ינס שעומדת מאחורי מותגים בולטים כמו ריפליי, שמתכננת לפתוח כ-12 חנויות רחוב ומרכזים פתוחים. על רקע ההחלטות שהתקבלו בתום הסגר הראשון, התקבעה בקרב הרשתות וגם בקרב הציבור תפיסה לפיה חנויות הרחוב ואלה שבמרכזים הפתוחים מסוכנות פחות.

בסוף השבוע האחרון פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון שלו ברשתות החברתיות קריאה לסוחרים להמתין. ״לכל חבריי הסוחרים, אני יודע כמה קשה" כתב רה"מ, והוסיף: "אני מבקש מכם לשתף פעולה עוד כמה ימים. אנחנו התחייבנו לפתוח ביום ראשון הבא (8.11), אולי לפני אם התחלואה תרד, וזו הבעיה העיקרית - התחלואה מזנקת בכל העולם״. לדבריו: ״הצלחנו בכוחות משותפים להוריד אותה בישראל ואנחנו לא רוצים שהיא תעלה בחזרה ואז נצטרך להטיל שוב מגבלות״.

אלא שהצעד של גאליס, מי שנחשב לסמן ימני של הגינות, קור רוח וסבלנות בענף, וזכור כמי שהיה הראשון להעניק הקלות מפליגות לשוכרים ולתמוך בהם, מערער כעת את האיזון בענף. המכתב של מי שנתפס כשומר חוק, ומי שמוביל קבוצה ציבורית ששוויה 3.9 מיליארד שקל, אמור להדליק נורות אדומות בקרב מקבלי ההחלטות.

אמנם ניתן להעריך כי נציגות מקומיות של חברות בינלאומיות לא יצטרפו למרד, בהן  קבוצות אופנה גדולות כמו H&M או זארה, אבל בהחלט מדובר בסוג של נקודת אל חזור במערכת היחסים השברירית שבין בעלי העסקים לממשלה. החשש הגדול הוא לא רק מהיציאה מהסגר השני, אלא כיצד ינהגו אלה כשיידרשו, כפי שסביר להניח, בחורף ההולך וקרב להתמודד מחדש עם הגבלות והנחיות חמורות לא פחות.