אנט גרופ | פיצ'ר

האיש העשיר של סין וביטול ההנפקה הגדולה בעולם: "היה צריך לשמור על פרופיל נמוך יותר"

ההנפקה הגדולה בהיסטוריה - 34 מיליארד דולר - של אנט גרופ, בוטלה על ידי הרגולטורים הסיניים ימים ספורים לפני שיצאה לדרך • לדברי דנקן קלארק, שכתב ביוגרפיה על מייסד החברה, "ג'ק מא היה צריך לשמור על פרופיל נמוך יותר"

ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת"
צילום: רויטרס-Yuya Shino
ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת" צילום: רויטרס-Yuya Shino

הבחירות בארה"ב היו החדשות החמות ביותר בעולם בחודש האחרון, אך לרגע הצליחה ידיעה אחרת לגנוב את ההצגה. אחרי שבועות של ציפיה להנפקה הגדולה בהיסטוריה, שבה חברת הפינטק הסינית אנט גרופ היתה אמורה לגייס לפחות 34.4 מיליארד דולר, הודיעה הבורסה בשנחאי ברגע האחרון על דחייתה, בשל מה שהוגדר "שינויים בסביבה הרגולטורית". אחריה הודיעה הבורסה בהונג קונג, שם מניית אנט אמורה היתה להיסחר במקביל, גם היא על דחייה.

ב-21 באוקטובר קיבלה אנט אישור סופי מהרגולטורים הסינים להירשם להנפקה בשנחאי. שבועיים לאחר מכן האישור הזה נמשך במפתיע מתחת לרגליה, יומיים בלבד לפני ההנפקה. "משהו השתבש בין התקופה שבה ניתן האישור לבין הביטול שלו והשיבוש הזה היה צריך להיות משמעותי מספיק כדי להוביל להשעיית ההנפקה, שזה צעד שהמחיר שלו גבוה", אומר ל"גלובס" דנקן קלארק, מייסד חברת הייעוץ העסקי BDA הפועלת מבייג'ינג וכותב הביוגרפיה עטורת השבחים על ג'ק מא, היזם שמאחורי עליבאבא ואנט גרופ.

השיבוש המפתיע הזה קשור אולי לגודל העצום של ההנפקה. הביקוש למניות אנט בקרב משקיעים פרטיים סינים שבר שיאים והגיע ל-2.8 טריליון דולר, פי 872 מההיצע של המניות. משקיעים סינים שנמשכו למוניטין של מא אפילו לקחו הלוואות כדי לקנות מניות.

כלל ידוע לגבי הצנזורה הסינית על האינטרנט הוא שנושאים מסוימים יכולים להיחשב לגיטימיים לדיון אונליין, עד שהם צוברים פופולריות רבה מדי שמאיימת על הממשל. נראה שאותו אפקט גודל תקף גם במקרה של הנפקת אנט גרופ. "העניין העצום בחברה הכניס את הרגולטורים הסינים, שהמטרה המרכזית שלהם היא לשמור על יציבות המערכת, למתח רב וכך אנט הפכה במידה רבה לקורבן של ההצלחה של עצמה", מנתח קלארק.

הבנקים כמקור תעסוקה חשוב

קלארק מלווה את מא מאז 1999, אז הקים היזם את חברת המסחר המקוון עליבאבא מסלון דירתה של אישתו. ב-2016 הוא פרסם את הספר הסוקר את מסלול הקריירה המדהים שלו: "עליבאבא: הבית שג'ק מא בנה".

אנט גרופ קמה כזרוע בתוך עליבאבא ב-2004 ופוצלה לחברה נפרדת שבע שנים לאחר מכן. בתחילה אנט תפקדה כפלטפורמה להעברת תשלומים אלקטרוניים ומשם התרחבה למכירת מוצרי השקעות, ביטוחים והלוואות באפליקציה. מתן אשראי למקור רווח מרכזי של אנט ולתחום הצומח ביותר שלה, כשבשנה החולפת 500 מיליון סינים נטלו הלוואה דרך אנט גרופ.

לפי הגרסה הסינית הרשמית, הרגולטורים חוששים כי ההלוואות שמחלקת אנט יצרו בועת אשראי ענקית, שתאיים על יציבות המערכת. כדי להפיג חשש זה, אנט נדרשת כעת להחזיק יותר הון עצמי, לקבל יותר רישיונות ולהאט את קצב הצמיחה באשראי כתנאי ליציאה להנפקה מחודשת בעתיד. אולם קלארק סבור שהרגולטורים מודאגים לא פחות שההצלחה של אנט תפגע בבנקים בבעלות הממשלה.

"הבנקים הם מעסיקים ענקיים שקולטים בוגרים טריים מהאוניברסיטה והעסקת הבוגרים היא נושא חשוב מאוד למפלגה", אומר קלארק. "גם אם אנט תופסת עדיין רק חלק קטן מהמערכת הבנקאית, המודל שלה, שמבוסס על הקצאת אשראי מהיר, הוא משבש ויוצר שינויים גדולים מאוד".

את ההגנה של סין על הבנקים צריך לראות בהקשר רחב של התפקיד הגדל שהממשל והמפלגה הקומוניסטית השולטת נותנים לחברות בבעלות ממשלתית בכלכלה המקומית. לאורך העשורים האחרונים פנתה סין ליזמים פרטיים יצירתיים כדי שיקדמו את החדשנות והתחרותיות של המשק הסיני. אלא שבשנים האחרונות, תחת הנשיא שי ג'ינפינג שמחזיר את סין לקו סוציאליסטי יותר, כיוון הדברים השתנה.

"שי אפילו לא מזכיר את המונח הסקטור הפרטי ומדבר במקום זה רק על הסקטור הלא-ציבורי", אומר קלארק. "אתה כל הזמן שומע ממנו דגש על חשיבות החברות הממשלתיות והרעיון שיזמים פרטיים ייכנסו לתחומים חשובים ומשמעותיים לא מתאים לאקלים הנוכחי. לשלוט בקמעונאות ובמסחר כמו עליבאבא זה משהו אחד, בזה יש פחות בעיה, כי קמעונאות אף פעם לא נחשבה לסקטור מרכזי של הכלכלה בתפיסה הקומוניסטית, אבל בנקים הם ממש מרכז העצבים".

החשיבות של החברות הממשלתיות גברה בעקבות ההצלחה הסינית במלחמה בקורונה. בנאום באפריל בו הכריז על הניצחון על הקורונה, אמר הנשיא שי כי החברות הממשלתיות הוכיחו את ערכן הן בשליטה על המגפה והן בתפוקה התעשייתית. שי אמר כי חברות ממשלתיות הן עמוד מרכזי של שלטון המפלגה הקומוניסטית, ואסור להזניח ולהחליש אותן. "שי מרגיש שהתגובה הסינית לקורונה היתה יותר מוצלחת מהמערב וההצלחה הזאת התבססה על החברות הממשלתיות", אומר קלארק.

חצי יהודי , חצי אירי

והיו גם ההערות הביקורתיות שהטיח מא ברגולטורים הפיננסיים בסין. שלושה ימים אחרי שאנט קיבלה את אישור ההנפקה הסופי, מא האשים את הרגולטורים והבנקים בסין בגישה מיושנת, וטען שהפחד שלהם מסיכונים הורג את החדשנות. "אני לא חושב שהמילים הספורות הללו לבדן הובילו לביטול ההנפקה, אך הן גם לא הועילו בכלל", מפרש קלארק.

"אני נוהג להגיד שמא הוא חצי אירי וחצי יהודי, כי יש לו יכולת מדהימה לדבר והרבה חוצפה להתבטא ביחס למוקדי הכוח. הוא היה צריך לשמור על פרופיל נמוך יותר ולהבין שהזמנים השתנו, והמקום של יזמים פרטיים קטן יותר ביחס ללפני חמש או עשר שנים. ביטול ההנפקה הוא השפלה עבור מא ואני חושב שזו תוכננה להיות השפלה כדי לשלוח מסר שהחוקים השתנו ושי ג'ינפינג לא משחק משחקים".