הושלמה סגירה פיננסית לזכייניות הרכבת הקלה בירושלים

את מימון הפרויקט מוביל בנק הפועלים בהשתתפות הבנק הבינלאומי, בית ההשקעות אלטשולר שחם וחברת הביטוח מגדל

חניונים בשכונת מלחה בירושלים יהפכו למתחם תחזוקה וחניון קרונות לרכבת הקלה / הדמיה: אדריכל גיל קריבין, צוות אב לתחבורה
חניונים בשכונת מלחה בירושלים יהפכו למתחם תחזוקה וחניון קרונות לרכבת הקלה / הדמיה: אדריכל גיל קריבין, צוות אב לתחבורה

זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, חברת שפיר הנדסה  ושותפתה CAF הספרדית (בחלקים שווים), השלימו את הסגירה הפיננסית לפרויקט למימון ההקמה והתפעול של רשת קווי רכבת קלה בירושלים. במסגרת הפרויקט, בהיקפו מוערך בכ-5.1 מיליארד שקל, יורחב הקו האדום הקיים ויוקם הקו הירוק של רשת הרכבת הקלה בירושלים.

את מימון הפרויקט, בהיקף ראשוני של כ-3.7 מיליארד שקל (כ-2.8 מיליארד שקל לשנתיים הקרובות ועוד כ-220 מיליון אירו לאחר מכן),הוביל בנק הפועלים, בהשתתפות הבנק הבינלאומי, בית ההשקעות אלטשולר שחם וחברת הביטוח מגדל.

המיזם כולל הקמה של מסילות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של כ-100 קרונות, הקמת מתחם דיפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזים. הפעלת הרשת צפויה להתחיל באופן הדרגתי בשנת 2022 ולהגיע להפעלה מלאה בשנת 2025.

כחלק מפרויקט הקו האדום מבצעת עיריית ירושלים באמצעות צוות אב לתחבורה את עבודות התשתית הבסיסיות לאורך תוואי הקווים (מה שמכונה Infra-1), כשהזכיין אחראי להנחת הפסים, התקנת מערכות החשמול, האיתות התקשורת והכרטוס, אספקת הרכבות והפעלתן. במרכז הפרויקט - הקמת הדיפו (מרכז שירות תחזוקה ומחסן מרכזי לרכבות) בקריית הלאום בירושלים בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל.

לזכיין קשורות גם Steconfer הפורטוגלית ו-Kyivpastrans האוקראינית, שאינן שותפות לבעלות בזכיין. שפיר ו-CAF גברו בשלב הגמר של המכרז על שיכון ובינוי ואגד שניגשו למכרז עם CRRC הסינית. בפברואר השנה נסללה הדרך להעברת ההפעלה של הקו האדום, לאחר שהמדינה רכשה בחזרה את הקו מהזכיינית שלו, חברת סיטיפס, תמורת 1.6 מיליארד שקל.

מערכת הסעת ההמונים הנבנית בירושלים מיועדת להסיע כחצי מיליון נוסעים מדי יום - כפליים ממספר הנוסעים היומי בכל הרכבות בארץ. רשת ה-JNET מונה בשלב ראשון שני קווים (האדום והירוק) ובעתיד תורחב לקו שלישי (הכחול) שהמכרז להקמתו נמצא כיום בשלב המיון המוקדם.

הפרויקט יבוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, של שותפות בין המגזר הפרטי והציבורי, ויהיה לפרויקט הגדול ביותר מסוג זה שנעשה עד היום בישראל. במסגרת הפרויקט הזכיין יפעיל ויתחזק את הקו האדום הקיים, ובמקביל יממן, יקים, יפעיל ויתחזק את הארכות הקו האדום ואת הקו החדש (הירוק). הזכיין יפעיל את הרשת לתקופה של 15 שנה עם אופציה לעשר שנים נוספות, ויתחזק את הרשת למשך 25 שנה.

שפיר הנדסה נסחרת בבורסה בשווי של כ-8 מיליארד שקל לאחר עלייה של 30% במניה בשנה האחרונה.

מבנק הפועלים הובילו את העסקה ליאור מנצר, מנהל מערך מימון פרויקטים ותשתיות, ונטע סעדה, ראש צוות העסקה.

המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה העסקית, צחי כהן: "הוכח שהשקעה בתשתיות הינה בעלת חשיבות עליונה בעידוד הצמיחה במשק וחשיבות זו אף עולה בעת הזו הן בטווח הקצר בתרומה לשיפור התעסוקה והן בטווח הארוך. כבנק שמימן את הקו האדום הקיים אנו רואים חשיבות רבה להמשיך ולממן את השלב השני של פרויקט הרכבת הקלה בבירה. האסטרטגיה של הבנק היא להמשיך ולהוביל את תחום מימון התשתיות".

משותפות שפיר-כאף נמסר כי "השלמת הסגירה הפיננסית בתקופה מאתגרת ובמועד הנוכחי הינה הבעת אמון והוכחה לאיתנות השותפות ולחוזקו של הפרויקט - פרויקט התחבורה הגדול בישראל. הפרויקט אשר מתווה את פיתוח התחבורה בירושלים, הוא משמעותי הן לשפיר ולכאף והן לציבור הרחב ולמדינת ישראל".

את העסקה ליווה מטעם בנק הפועלים עו"ד יונתן פינקלשטיין ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. מטעם הזכיין ליווה עו"ד דוד מגריזו ממשרד שיבולת ושות', יועץ פיננסי תום מוריס מחברת תאסק. מטעם שפיר הנדסה ליווה עו"ד מיכה טולמן ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, מטעם כאף ליווה עו"ד סיימון ג'פה ממשרד ברנע ושות'.