אופוריית החיסון בוול סטריט: הדאו ג׳ונס זינק, מניות התרופות והתיירות קפצו, נאסד"ק לעומת זאת איבד מעל 1%

פייזר וביונטק דיווחו על תוצאות ראשוניות טובות בניסוי החיסון לקורונה ומניותיהן זינקו • מניות הנופש והתעופה המריאו • בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות • רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI: "תוצאות הבחירות  בארה"ב נוחות לשווקים בטווח הקצר, אך מחלישות את פוטנציאל ההתאוששות של המשק האמריקאי"

שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס
שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר יום מסחר עמוס עליות שערים, דאו ג'ונס טיפס ב-3.39%, S&P 500 עלה ב-1.17% ואילו נאסד"ק מחק 1.53% מערכו.

את הסנטימנט החיובי ביום המסחר הניע הדיווח מפייזר וביונטק על תוצאות מוצלחות בניסוי המוקדם שלהן בחיסון לנגיף הקורונה. מניית פייזר זינקה ב-7.69% וביונטק קפצה ב-13.84%.

מרבית המגזרים שנפגעו בצורה החזקה ביותר מהמשבר אליו הוביל נגיף הקורונה טיפסו הערב, ביניהם מניות המלונאות, התעופה והקרוזים, שם הובילה את העליות מניית חברת השיט קרניבל שקפצה ב-39.29%. מניית דיסני טיפסה ב-11.8% בתקווה שתוכל לפתוח את הפארקים שלה בקרוב.

מניות הבנקים האמריקאיים ריכזו עניין גם כן, מניות ג'י.פי מורגן-צ'ייס, סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה זינקו כולן במעל 11%.

מניית זום נפלה ב-14.1%, אמזון מחקה 3.1% מערכה ונטפליקס צללה 6.9%.

22:35

פחות מ-25 דקות לנעילת בורסות וול סטריט ומדד נאסד"ק עובר לירידות שערים, משיל 0.37% מערכו. דאו ג'ונס ו-S&P 500 ממשיכים לטפס, ב-4.34% ו-2.39% בהתאמה.

22:25

פחות משעה לנעילה והראלי בוול סטריט נמשך, דאו ג'ונס מזנק ב-4.5%, S&P 500 קופץ ב-2.74% ונאסד"ק מוסיף 0.17% לערכו.

הנפט מזנק בשעה זו ב-8.5% ואילו הזהב צונח ב-4.87%.

מניית פייזר מוסיפה לטפס, ב-8.48% בשעה זו. מניית השותפה שלה לניסוי בחיסון לקורונה, ביונטק מזנקת ב-15.5%.

מניית מודרנה, גם היא במסלול לפיתוח חיסון לנגיף, קופצת גם היא, ב-8.28%.

גל האופטימיות בעקבות הדיווח של פייזר על החיסון מוסיף להקפיץ את מניות המלונאות, הקרוזים והתעופה שמזנקות בהובלת חברת הקרוזים קרניבל שעפה ב-35.74%.

מניית דיסני נוסקת ב-12.9%, בעקבות תקוות מחודשות לפתיחת הפארקים העולמיים של החברה.

מרבית המניות שמזנקות בעקבות הדיווח האופטימי של פייזר מגיעות מהסקטורים שנפגעו משמעותית מהמשבר שהביאה הקורונה לשווקים.

20:59

ירוק בוהק במדדי וול סטריט, דאו ג'ונס טס ב-4.85%, S&P 500 קופץ ב-3.17% ונאסד"ק מוסיף 0.66% לערכו.

מניית פייזר ממשיכה לטפס, ב-10.95% בשעה זו, בעקבות הדיווח לאפשרות לחיסון לקורונה. השותפה ביונטק מזנקת ב-15%.

מניות הקרוזים, המלונאות והתעופה ממשיכות להתחזק בעקבות הסיכוי לחיסון - קרניבל נוסקת ב-36.2%, בואינג טסה ב-14.9%, ווין ריזורטס מזנקת ב-27.66% ויונייטד איירליינס קופצת ב-18.6%.

מניית שברון מובילה את העליות במניות האנרגיה וטסה ב-12.36%.

19:56

הראלי בבורסות וול סטריט נמשך, דאו ג'ונס מזנק ב-4.64%, S&P 500 קופץ ב-3% ונאסד"ק מוסיף 0.62% לערכו.

מניית פייזר טסה ב-11% בשעה זו והדיווח מהחברה בנוגע לחיסון שלה ממשיך להניע את המשקיעים.

מניות הנופש והתעופה נוסקות בשעה זו, ביניהן ווין ריזורטס שקופצת במעל 27%, קרניבל שעפה ב-36.8% ויוניטייד איירליינס שטסה ב-18.9%. בואינג עולה ב-13.9%.

מניות הבנקים וחברות האשראי גם הן מרכזות עניין - אמריקן אקספרס מזנקת ב-21%, ג'יי.פי מורגן-צ'ייס קופצת ביותר מ-12% ו-ויזה מוסיפה 8.8% לערכה.

בצד השלילי של המדדים, מניית ביוג'ן מתרסקת ב-28.9%, זום צונחת ב-14% ונטפליקס מוחקת כמעט 6%.

19:05

בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים חדות. דאקס קפץ ב-4.94%, פוטסי טיפס ב-4.67% וקאק טס ב-7.57%. הדיווח מפייזר בנוגע לחיסון הקורונה ממשיך להניע את הסנטימנט החיובי בשווקים.

מדדי וול סטריט ממשיכים לטפס, אך העליות נחלשות - דאו ג'ונס מזנק ב-4.12%, S&P 500 קופץ ב-2.84% ונאסד"ק מוסיף 0.78% לערכו.

16:40

עליות תלולות בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס מזנק בכ-5% ונמצא בשיא של כל הזמנים. גם מדד ה-S&P קופץ ב-3.3%. לעומתם, הנאסד"ק מציג עליות מדודות של 0.6%. מניית פייזר  עולה ב-8% לאור תוצאות הניסוי שפרסמה היום.

לאור החדשות המשמעותיות שמעידות על חזרה לשגרה, מניותיהן של חברות תיירות ופארקים קופצות: סאות'ווסט איירליינס עולה ב-20%, וולט דיסני ב-12%, ומפעילת ספינות העונג Carnival Corp עולה ב-40%. 

15:55

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות: "שוב מתברר כי סנטימנט חיובי מנצח את הפנדמנטלס. בטח לפרקי זמן קצרים. כשהשווקים צמאים לחדשות טובות, השילוב של בחירת ביידן, הקונגרס החצוי והודעת פייזר על החיסון לקורונה עושים את העבודה. זה מה שהשוק 'רוצה'. כל נכסי הסיכון עולים בחדות, מרווחים מצטמצמים, ומנגד נכסי חוף מבטחים כמו הדולר ואג"ח ממשלתיות אמריקאיות יורדים.

"חשוב לזכור, עם זאת, כי לטווח הבינוני יש השפעה חזקה יותר לפנדמנטלס, ולכן יש להתייחס בזהירות הראויה לעליות החדות. כדי שהעליות תימשכנה, או לפחות תחזקנה מעמד, יהיה צורך בדיווחים חיוביים נוספים בשתי החזיתות. העליות שאנו רואים היום לא בהכרח מעידות על כך שבתקופה הקרובה השווקים יהיו פחות תנודתיים". 

14:20

עליות של 4.5%-3% בחוזים על מדדי וול סטריט כעת, בעקבות ההודעה של פייזר. עליות גם בבורסות אירופה.

מניית פייזר מזנקת ב-8% במסחר המוקדם לאחר שהחברה דיווחה לפני זמן קצר על תוצאות חיוביות בפיתוח חיסון לקורונה. החברה, המפתחת חיסון לנגיף ביחד עם  BioNTech הגרמנית, הודיעה כי החיסון יעיל ביותר מ-90% מהמקרים שנבדקו. 94 משתתפים בניסוי כבר חלו בקורונה, והחלוקה שלהם בין קבוצות המחקר והביקורת, מעידה כאמור על 90% יעילות של החיסון. 

הנפט מזנק ביותר מ-7% ואילו הזהב נחלש בכ-1%. 

12:05

נמשכות העליות באירופה. המדדים המובילים מטפסים ב-1.3%-1.8%. גם במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט המגמה חיובית עם עליות של 1.4%-1.8% בהובלת החוזים על מדד נאסד"ק 100.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, מציין בסקירה שפרסם כי "תוצאות הבחירות בארה"ב, שבשלב זה מצביעות על נשיא דמוקרטי אך קונגרס מפוצל, נוחות לשווקים בטווח הקצר, אך מחלישות את פוטנציאל ההתאוששות של המשק האמריקאי ומחזקות את התלות הקיימת במדיניות המוניטארית ובפתרון בריאותי למשבר". 

"מבחינת התמחור בשוקי המניות, הרי שהעלייה החדה בשבוע האחרון שיקפה בעיקר ירידה בפרמיית הסיכון תוך עלייה במכפילים. סביבת המכפילים בארה"ב שבה לרמות הגבוהות של החודשים האחרונים ופרמיית הסיכון מתקרבת לרף התחתון של הטווח המאפיין אותה בשנים האחרונות (למעט תקופת רפורמת המס של טראמפ). מכיוון שללא שליטה דמוקרטית בקונגרס ההסתברות לתרחיש של הרחבה הפיסקאלית משמעותית ירדה באופן ניכר, הרי שהתמחור הנוכחי מגביל את הפוטנציאל להמשך מגמה חיובית ממושכת בשווקים, כך שהיא נשענת בעיקר על המשך תמיכה מצד הבנק המרכזי האמריקאי ועל מציאת פתרון בריאותי". 

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית והמדדים המובילים מטפסים ב-1.2%-1.6%. 

הזהב ממשיך במומנטום החיובי של הימים האחרונים ומטפס קלות לרמה של 1,960 דולר לאונקיה והנפט מטפס ב-2.4% (חוזה ברנט) ל-40.4 דולר לחבית.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מציין בסקירת הנפט והגז השבועית כי " עליית מחיר הנפט בשבוע החולף התרחשה על רקע הסימנים מצד קבוצת OPEC+ כי יתכן שהיא תדחה את ההקלה המתוכננת במכסות הייצור ולמרות עליית ההיצע הנובעת מהעלייה בייצור הנפט בלוב יחד עם החשש מירידת הביקוש האירופאי בשל הידוק המגבלות באירופה והחזרת הסגרים באופן קל במספר מדינות. כמו כן, ברקע לעלייה קלה של מחיר הנפט יש את ההיחלשות של הדולר בעולם שתמכה במחיר". 

באשר לתוצאות הבחירות בארה"ב והשפעתן על הנפט כותב בפמן כי "ארה"ב היא הראשונה שיצאה מהסכם האקלים שנחתם בפריז, לאחר שהנשיא טראמפ זנח בשנת 2017 את המאמץ הגלובלי לריסון פליטות הפחמן המזהמות והאטת התחממות כדור הארץ. הנשיא הנבחר ביידן הצהיר שבכוונתו להביא את ארה"ב חזרה להסכם פריז כבר בקרוב, מיד עם כניסתו לבית הלבן. צעד זה הינו צעד ראשון במהלך של ביידן להבאת ארה"ב למצב אפס פליטות פחמן בעתיד".

08:20

המומנטום החיובי בשווקים בעולם בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב נמשך, ומדדי המניות בבורסות אסיה נסחרים היום בעליות חדות. גם במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט המגמה חיובית עם עליות של 1.2%-2.4% בהובלת החוזים על מדד נאסד"ק 100.

עליות חדות של 3%-3.5% רושמות ענקיות ההייטק הסיניות טנסנט ועליבאבא הנסחרות בבורסת הונג קונג. 

בזירת המאקרו לא יתפרסמו היום נתונים משמעותיים. בתחום הסחורות, הזהב ממשיך במומנטום החיובי של הימים האחרונים ומטפס בעוד 0.5% לרמה של 1,962 דולר לאונקיה והנפט מטפס ב-2.4% (חוזה ברנט) ל-40.4 דולר לחבית.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי מדד מנהלי הרכש הגלובלי המשולב לענפי התעשייה והשירותים עלה באוקטובר לרמה של 53.3 נקודות והוא מצביע זה החודש הרביעי ברציפות על התרחבות בפעילות. עם זאת, "למרות המומנטום החיובי בפעילות הכלכלית הריאלית בתעשייה והשירותים בעולם, סביר להניח שמגמה זו תיחלש בחודשים הקרובים על רקע החזרה של סגרים ומגבלות על תנועה ומסחר במדינות ובערים רבות בעולם".

בטורקיה, שר האוצר בראט אלבייראק התפטר אתמול (א') מתפקידו, כאשר הוא מציין שסיבת ההתפטרות היא בריאותית. אלבייראק ציין בהודעת ההתפטרות שפרסם ברשתות חברתיות כי הוא מתכוון לבלות את זמנו בחיק משפחתו. הודעת ההתפטרות של אלבייראק מגיעה לאחר ששלשום פיטר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את נגיד הבנק המרכזי במדינה מוראט אויסאל ומינה במקומו את שר האוצר לשעבר נאצ'י אגבאל הנחשב למקורבו.