טראמפ פספס בשבוע את הניסוי המוצלח של פייזר

לו רק הדיווח על החיסון של פייזר וביונטק היה מתפרסם ביום הבחירות, סיכוי גבוה שלטראמפ היו עוד 4 שנים בבית הלבן • בכל זאת, איש לא יכול היה לטעון - גם האויבים המושבעים ביותר שלו - שזה לא הישג שלו

דונלד טראמפ במטוס אייר פורס 1/ צילום: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ במטוס אייר פורס 1/ צילום: Alex Brandon, Associated Press

הייתי רוצה להיות זבוב על הקיר ברגע שהנשיא דונלד טראמפ קיבל את הידיעה על ההצלחה של ניסוי החיסון של חברת פייזר, יחד עם החברה הגרמנית ביונטק. לו רק זה היה מתפרסם לפני השלושה בנובמבר. עוד יותר טוב: ממש בשלושה בנובמבר. בסבירות גבוהה שזה היה מכריע את הבחירות לטובתו. הרי מספיק ששברירי האחוז היו נעים מכחול לאדום בכמה מדינות - ולטראמפ היו עוד 4 שנים בבית הלבן. איש לא יכול היה לטעון - גם אויביו הכי משובעים - שזה לא הישג שלו.

בחודש יולי הודיע ממשל טראמפ על עסקה של שני מיליארד דולר עם חברת פייזר לרכישת 100 מיליון מנות של החיסון בחודש דצמבר 2020, עם אופציה ל-500 מיליון מנות נוספות. העסקה הייתה חלק ממהלך גדול של הממשל לפיצוח החיסון ולהבטחת יכולת ייצור המונית.

במהלך מסע הבחירות הצהיר הנשיא טראמפ במספר הזדמנויות שהוא מצפה להגעה לחיסון יעיל לפני יום הבוחר.

למרות שהקשר של הנשיא עם האמת הוא לא תמיד הדוק, הפעם הייתה לו סיבה לא רעה לשדר אופטימיות: מנכ"ל פייזר, ד"ר אלברט בורלה, רמז בתחילת חודש ספטמבר ש"תהיה לנו תשובה בסוף אוקטובר". מה שלא קרה. המתחרות האחרות נזהרו עד כה מקביעת תאריכי יעד.

נכון, ההצבעה המוקדמת ובאמצעות הדואר הייתה אולי מנטרלת את הידיעה המוקדמת על הצלחת החיסון, אבל עדיין חבל שהזבוב לא היה על הקיר.