בחירות | ניתוח

גדעון סער רוצה לתקן את שיטת הבחירות. האם הפתרון שלו מתאים לבעיה שהוא מציג?

סער מציע בחירות אזוריות כפתרון לייצוג הפריפריה. אבל האם התרופה מתאימה למחלה? • המשרוקית של "גלובס"

גדעון סער, הליכוד / צילום: מארק ניימן, לע"מ
גדעון סער, הליכוד / צילום: מארק ניימן, לע"מ

בחירות חצי-אזוריות שבהן 60 ח"כים ייבחרו במחוזות גיאוגרפיים: זאת התרופה החדשה שמקדמים גדעון סער ויפעת שאשא-ביטון. תרופה לאיזו מחלה, בעצם? בראיון לכאן ב', סער הסביר שהצעת החוק החדשה אמורה להבטיח ייצוג פוליטי מאוזן יותר. "יש תת-ייצוג של אזורים שלמים בישראל", הוא פסק, "בדגש על אזורי פריפריה או אזורים יותר-מרוחקים מהמרכז. ויש ייצוג יתר למרכז". 

הטענה שמספר הנציגים בכנסת יורד ככל שמרחיקים מתל אביב נשמעת כמעט טריוויאלית. אבל האם היא נכונה? סיווגנו את חברי הכנסת הנוכחית לפי "אשכול הפריפריאליות" של מקום מגוריהם. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחלקת את יישובי ישראל לעשרה אשכולות כאלה, מהנידח ביותר (1) ועד למרכזי ביותר (10). הציון מבוסס על שני מרכיבים: מרחק הנסיעה המשוקלל לכל יישוב אחר; והמרחק ממטרופולין ת"א. בתחתית נמצאת רק אילת; בצמרת - ת"א ושכנותיה.

בספירת ראשים פשוטה, האשכול המיוצג ביותר הוא 5 (שבו אשקלון וקריית גת) עם 24 ח"כים; אשכול 10 שולח 23 ח"כים, ורוב האחרים 12-9 ח"כים. אבל לספירה כזאת אין משמעות, כי מספר התושבים משתנה מאשכול לאשכול. 24 הח"כים מאשכול 5 מייצגים אוכלוסייה כפולה מ-12 הח"כים מאשכול 7. לכן יצרנו מדד משוכלל יותר: ח"כים ל-100 אלף תושבים, ובקיצור חל"ת. ככל שהחל"ת גבוה, הייצוג עולה.

הממצאים תומכים בטענת סער רק בחלקם. אשכול 10, "הבועה התל אביבית", נהנה מייצוג חריג של 2.7 חל"ת. שני האשכולות הנידחים לא מיוצגים: אין ח"כים מדרום לדימונה, ברמת הגולן ובעמק הירדן. אבל הייצוג של שאר האשכולות נע בין 1.1 ל-1.6 חל"ת, וקשה להבחין במגמה ברורה.

מכאן לא נובע שאין פערים בייצוג של יישובים שונים, אלא רק שאם יש פערים כאלה - הם לא קשורים במישרין למרחק ממרכז הארץ. ואכן, כשמסווגים את מקומות המגורים של הח"כים לפי קריטריונים כלכליים, מתברר שבכנסת יש ייצוג-יתר ליישובים חזקים. לצד האשכולות הפריפריאליים, למ"ס מסווגת את היישובים גם לעשרה אשכולות חברתיים-כלכליים; העניים ביותר נמצאים באשכול 1, והעשירים ביותר באשכול 10.

האשכול שזוכה לייצוג הרב ביותר הוא אשכול 8, שבו נמצאת תל אביב. יש בו כ-2.6 חל"ת. אחריו אשכול 7, עם 1.5 חל"ת. האשכול העני ביותר הוא גם הדל ביותר בייצוג - 0.6 חל"ת. אנחנו מתעלמים כאן מאשכול 10 האמיד-מאוד, שבו רק 5,600 נפש בכמה יישובי יוקרה. יוצא דופן הוא אשכול 2, שיש לו הרבה נציגים בכנסת. הסיבה היא כנראה שירושלים, על כמיליון תושביה, נכללת באשכול הזה. 

בשורה התחתונה: דברי סער חצי נכונים. אין קשר מובהק בין מרכזיות היישוב במדד הפריפריאליות של למ"ס ובין שיעור הייצוג של תושביו בכנסת. עם זאת, לאזורים רחוקים במיוחד בצפון ובדרום אין נציגים.

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס