המסחר בתל אביב ננעל בירידות; מדד הבנקים קפץ ב-2%

מדד ת"א 35 נחלש ב-0.4%, ת"א 125 איבד 0.6% ומדד ת"א 90 ירד ב-1.3% • בניגוד למגמה, מדד הבנקים בלט בעלייה של 2%, דיסקונט קפצה 3% • נייס איבדה 6% לקראת פרסום הדוחות ביום חמישי • אנרג'יאן זינקה ב-9.3%

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

השווקים משתוללים, ובג'יי.פי מורגן מנמיכים את הלהבות - האם הריצה של המדדים תימשך | דו"ח השווקים עם גיא בן סימון

17:25

יום המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 נחלש ב-0.4%, ת"א 125 איבד 0.6% ומדד ת"א 90 ירד ב-1.3%.

בניגוד למגמה, מדד הבנקים בלט בעלייה של 2%. מניית דיסקונט קפצה 3% וזו של לאומי עלתה ב-1.6%.

בצד השלילי בלטו מדד ביטוח שאיבד 2%, מדד ביומד שירד ב-1.5% ומדדי טכנולוגיה וגלובל בלו טק, שאיבדו 2.4% ו-1.6%, בהתאמה.

אנרג'יאן זינקה ב-9.3% לאחר דוח משאבים למאגרי כריש תנין.

15:50

המסחר ממשיך להתנהל בירידות: ת"א 35 מאבד 0.7%, ת"א 125 יורד ב-1% ומדד ת"א 90 נחלש ב-1.4%.

מדדי טכנולוגיה וגלובל בלוטק יורדים ב-3% ו-2%, בהתאמה, במקביל לירידות עולמיות במגזרי הטכנולוגיה, שהרוויחו מהמגות של מגפת הקורונה, על רקע התקווה שמעניק החיסון האפשרי לקורונה של פייזר.

14:15

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בטריטוריה האדומה, מלבד מדד הבנקים שעולה ב-1.4% נגד המגמה בשוק.

נייס צונחת ב-4.5%, לייבפרסון מאבדת 5.2%, כלל עסקי ביטוח מאבדת 3%, מנגד אנרג'יאן מזנקת ב-7, ומיטרוניקס צונחת ב-7%.

באירופה המדדים מטפסים בשעה זו בכ-1% בהמשך לעליות החדות שנרשמו אתמול על רקע ההודעה החיובית של פייזר לגבי תוצאות הניסוי בחיסון לקורונה.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, אמר היום בוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות, בשיתוף בנק הפועלים ומשרד עוה"ד פישר בכר חן וול אוריון ושות': "במבט לעתיד, הממשלה צריכה לנהל סדרי עדיפויות וליזום צעדים שיאפשרו השקעה במנועי צמיחה שישפרו את הפיריון לטווח הבינוני והארוך. במקביל עליה לתכנן את דרך חזרת המשק לתוואי פיסקאלי בר קיימא, וכמובן שהתקציב הוא חלק מתהליך זה".

ערן יעקב, מנהל רשות המסים ומ"מ מנכ"ל משרד האוצר, אמר בכנס: "חברות דירוג האשראי בוחנות את העלייה בהיקף החוב הישראלי, אבל הן רואות תרחישים דומים גם ברוב מדינות העולם. בתרחיש פסימי נגיע ל-90% יחס חוב-תוצר, ותחזית הגירעון שלנו צפויה לחזור רק בשנת 2023 לרמות סבירות. תחזית הצמיחה הגלובאלית כפופה לצד הבריאותי. בהשוואה בינ"ל, אנחנו במקום טוב באמצע עם שיעור התכווצות של כ-6% ב-2020 וצפי לצמיחה של 4.9% במהלך שנת 2021".

לדברי יעקב, "בשוק ההון אנחנו רואים פערי תשואות בין השוק הישראלי לשווקים בחו"ל, לצד עלייה משמעותית במחזורי המסחר, שלא הובילה דווקא לעלייה בגבייה ממסים. יש חברות, לא מעטות, גם חברות הייטק, שצמחו אפילו בצורה משמעותית בהכנסות במהלך המשבר, אבל שוק העבודה סובל מאד, ואנחנו רואים את הפגיעה בעיקר בעובדים ללא השכלה אקדמאית, ואנחנו מקווים שנוכל לחזור לשיעור אבטלה סביר, של מתחת ל-10% בעתיד הקרוב".

13:05

ירידות קלות בבורסה כעת. מניות לייבפרסון , איי.אפ.אפ, מיטרוניקס  ואודיוקודס בולטות בירידות חדות.

הדולר משנה כיוון ומתחזק ב-0.7% לרמה של 3.385 שקלים. קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון , מציין כי "בעוד ישראל מתאוששת מהסגר השני, ואירופה בעיצומו של סבב סגרים נוסף, השקל התחזק אתמול מול הדולר מתחת לרמה של 3.37, ואף הגיע אתמול לרמת שפל של 12 שנים, בשער 3.3550 שקל לדולר. לעומת זאת, השקל שומר על יציבות מול הסל ברמה של 78.5, קרוב לרמות השיא של העשור האחרון. הצמד דולר-שקל נסחר בחודשיים האחרונים בקשר הדוק עם שוקי המניות הגלובליים - השקל מתחזק במקביל לעליות במניות, ונחלש במקביל לירידות".

"בשבוע האחרון השקל אמנם התחזק מול הדולר, אך הפגין ביצועי חסר מול כל מטבעות השווקים המפותחים ומרבית השווקים המתפתחים. לפיכך, להערכתנו, בשלב זה אין בהתחזקותו של השקל מול הדולר ביטוי לעוצמתו של השקל, אלא לחולשתו של הדולר . האות להיחלשות האחרונה של הדולר בעולם ניתן עם העליות החדות בשוקי המניות לאחר פרסום תוצאות הבחירות ומציאת חיסון. כתוצאה מכך, הדולר, שנתפס כמטבע מקלט בעתות משבר, נחלש על חשבון כלכלות אחרות ובעיקר מול שווקים מתעוררים . בהעדר סיכונים ואי ודאות, הדולר ימשיך להערכתנו להיחלש בעולם עקב הרחבת גירעון התאומים (הגרעון בחשבון השוטף ובתקציב הממשלה) ובגלל ריבית ריאלית שלילית, שצפויה להישאר כזו לאורך זמן. בישראל ניכר כי קיים היצע כבוש בשוק המט"ח ובעיקר בדולר, הממתין לשערים גבוהים יותר של הדולר מול השקל לצורך מכירת דולרים, כך שפוטנציאל היחלשותו של השקל מוגבל וצפוי להיתקל בהיצע זה", כותב לוי.

12:05

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם ירידה מזערית ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.6%. מדד הבנקים עולה ב-1.4%. 

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי ההודעה של פייזר אתמול "הופכת את המחשבה שהחיסון לקורונה יתחיל להיות מופץ בשנה הבאה מתיאוריה למציאות קרובה יותר. מכאן, שלראשונה אפשר להתחיל ולתמחר "תחתית" לחברות בענפים שתלויים ב"התקהלות" לצורך הפעילות. בנוסף, ממשלות יוכלו לכמת ביתר קלות לעוד כמה זמן הן יצטרכו להמשיך את סיוע החירום לכלכלה ולענפים שנפגעו, ולתכנן יציאה הדרגתית מהמדיניות המרחיבה. יש לזכור שלמרות החדשות הטובות, אלו רק תוצאות ראשוניות, שנקווה שיאושררו בעוד מספר שבועות אך אנו מאמינים שההודעה תומכת בהמשך היתללות עקום התשואות ועלייה בציפיות לאינפלציה".

10:40

מגמה שלילית בבורסה. מניית טלדור  מזנקת ב-34% במחזור גבוה ומניית וואן טכנולוגיות  עולה בכ-7% לאחר ששתי החברות הכריזו היום על מיזוג ביניהן. 

גם סייברוואן  בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה הודיעה הבוקר לבורסה כי לראשונה היא תכנס לשוק הליסינג בעקבות חתימה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת אלדן תחבורה. במסגרת ההסכם סייברוואן תמכור, תתקין ותעניק שירות ואחריות למערכות Saverone למניעת היסח דעת משימוש מסוכן בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה בכלי הרכב שאלדן מחכירה ללקוחותיה, על בסיס הזמנות שתזמין אלדן מעת לעת וכן על בסיס הפניית לקוחות החברה ולקוחות פוטנציאליים שלהם רכבים המוחכרים מאלדן.

10:00

ירידות קלות נרשמות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5% לאחר שאתמול קפץ ביותר מ-3%. 

עליות בולטות רושמות מניות טבע  ואנרג'יאן . האחרונה פרסמה היום דוח משאבים מעודכן לפיו במאגרים כריש, כריש צפון ותנין, מצויים כ-Bcm 98.2 של גז טבעי וכן 99.6 מיליון חביות נוזלים (משאבים מוכחים) - הנאמדים בכ- 729 מיליון חביות שווה ערך נפט.  

08:55

חברת המלונות פתאל החזקות  השלימה בהצלחה את השלב המוסדי של הנפקת אגרות חוב שקליות הניתנות להמרה - סדרה 1 (סדרה חדשה). במסגרת השלב המוסדי זכתה החברה לביקושים בהיקף של כ-463 מיליון שקל, מתוכם בחרה לגייס בשלב זה סכום של כ-252 מיליון שקל.

במסחר במטבעות מתחזק הבוקר הדולר בכ-0.3% ונסחר סביב 3.37 שקלים והאירו נחלש בכ-0.2% סביב 3.99 שקלים. 

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לירידות קלות בבורסה

יום המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח בירידות קלות. זאת, על רקע ההתמתנות במגמה החיובית בוול סטריט בחצי השני של יום המסחר אתמול, מגמה מעורבת באסיה היום וירידות קלות במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב. 

אתמול בתל אביב, נזכיר, ננעל המסחר בעליות חדות בעקבות ההודעה של פייזר על יעילות גבוהה מאוד בחיסון שפיתחה לקורונה ושלחה את שווקי העולם לסחרור כלפי מעלה. מדד ת"א-35 עלה ב-3.2%, ת"א-125 ב-2.97%, ות"א-90 טיפס ב-3.19%. 

בוול סטריט ננעל המסחר אתמול במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס ננעל בעלייה של כ-3%, מדד S&P 500 עלה ב-1.17% ואילו הנאסד"ק רשם ירידה של 1.53% . שנפגעו בצורה החזקה ביותר מהמשבר אליו הוביל נגיף הקורונה טיפסו הערב, ביניהם מניות המלונאות, התעופה והקרוזים, שם הובילה את העליות מניית חברת השיט קרניבל שקפצה ב-39.3%. מניית דיסני טיפסה ב-11.8% בתקווה שתוכל לפתוח את הפארקים שלה בקרוב. 

המניות הדואליות חזרו עם פערים מעורבים. נייס עם פער שלילי של כ-3%, נובה  2.6%, לייבפרסון  כ-5%, טאואר 2.5%, ואלביט מערכות 1.2% כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, טבע  עם פער חיובי של 2.5% ואורמת 1.4% והן צפויות לעלות. 

2. "אור בקצה המנהרה ולא סוף מגפת הקורונה"

כלכלני דויטשה בנק מציינים, בסקירה שפרסמו, כי "החדשות האחרונות בנוגע לחיסון אפשרי לקורונה אינן מסמנות את סוף מגפת הקורונה אלא אור בקצה המנהרה. גם אם יינתן אישור חירום בשבועות הקרובים המשמעות היא כי אוכלוסיות בסיכון עדיין לא יקבלו את החיסון לפני החודשים הראשונים של 2021 ומספר המנות הקיים עדיין נמוך. אישור גורף לחיסון כלל אוכלוסיית ארצות הברית עדיין אינו ידוע ודרוש על מנת לבצע חיסון מקיף של כלל האוכלוסייה עד המחצית השנייה של 2021".

"התלהבות השווקים עם זאת מובנת לחלוטין שיעור האפקטיביות של החיסון הוא דומה לחיסונים רבים של מחלות ילדים וגבוה בהרבה מרמת האפקטיביות של חיסון לשפעת. ככל שרמת האפקטיביות של החיסון גבוהה כך יש צורך בפחות אחוז מהאוכלוסייה שיתחסנו על מנת להגיע למצב של חסינות עדר. גירסאות עתידיות של החיסון יחד עם פיתוח תרופות יעילות יותר ופריסה של מערך בדיקות מהירות ויעילות יעזרו כולם בהתמודדות עם הנגיף בעתיד. בפעם הראשונה מאז פרוץ המגפה ישנה תקווה כי חזרה לנורמליות יכולה להתרחש בסוף שנת 2021". 

בשורה התחתונה, הם מציינים, "השווקים בהחלט חוגגים את החדשות אך יש לחכות להתפתחויות עתידיות. כפי שראינו מגפת הקורונה כבר חשפה את אותם הבעיות הכלכליות המבניות שכבר קיימות לאורך שנים. חדשות על החיסון לא ישנו את המגמה שסקטור הטכנולוגיה מנותק מן השווקים כבר משנת 2014". 

הפועלים: החברות ששילמו את המחיר הגבוה ביותר יובילו את ההתאוששות

האנליסטים ביחידת המחקר של בנק הפועלים מציינים כי מציאת חיסון תקף ויעיל ללא ספק משנה את חוקי המשחק. "ממש כפי שחוקי המשחק השתנו עם פרוץ מגפת הקורונה, וסיפקו רוח גבית לחברות הטכנולוגיה, האונליין, הקמעונאיות והבריאות, הרי שמציאת חיסון צפויה להערכתנו לשנות את חוקי המשחק בשנית, ולספק רוח גבית לשוק המניות כולו, אולם בעיקר לחברות ששילמו עד כה את המחיר הגבוה ביותר, כדוגמת: חברות התעופה, התיירות, הפנאי והפיננסים. אנו מעריכים כי לפחות בטווח הקצר צפויה להתרחש מעין תמונת ראי בשווקים, לפיה הסקטורים ותחומי הפעילות שרשמו את הירידות החדות ביותר מאז תחילת השנה, ירשמו כעת את תיקונים חדים בערכם, בעיקר על רקע התקווה לסיום המשבר הבריאותי. סקטור הבריאות, שאומנם עלה עד כה, ימשיך גם הוא, להערכתנו, במגמה החיובית. עם זאת, חשוב לזכור שהדרך לסיומה המוחלט של המגפה עדיין ארוכה וכוללת נדבך של אי וודאות הקשור בעיקר ללוחות הזמנים". 

האנליסטים של הפועלים סבורים כי "הבשורה החיובית אתמול, בשילוב עם תמחור יחסית נוח של מניות רבות בבורסה וציפייה ל"אפקט סוף השנה" בשוק, ימשיכו לתרום למגמה חיובית בשוקי המניות בטווח הקרוב. נזכיר, כי אנו ממליצים על חשיפה מנייתית של 80%-90% תוך איזון בין הרכיב המקומי לגלובלי". 

3. מאקרו וסחורות: הזהב מתאושש מהנפילה

בזירת המאקרו, בגרמניה יתפרסם היום סקר ה-ZEW למצב סנטימנט העסקים, שצפוי לעמוד ברמה של 45 נק'. בארה"ב לא יתפרסמו היום נתונים משמעותיים. בתחום הסחורות, הזהב מתאושש מנפילה חדה אתמול ורושם היום עלייה של 1.2% לרמה של 1,878 דולר לאונקיה. הנפט (חוזה ברנט) יורד ב-1% לכ-42 דולר לחבית לאחר עלייה חדה אתמול.

4. עונת הדוחות: ויליפוד, נובה וגילת

היום צפויות לפרסם תוצאות החברות נובה, ויליפוד וגילת, מחר יפרסמו קמהדע ותדיראן הולדינגס וביום חמישי איי.סי.אל (לשעבר כיל) , נייס  וטאואר.

בוול סטריט צפויה היום ליפט לפרסם תוצאות וביום חמישי יפרסמו תוצאות החברות סיסקו, דיסני ואפלייד מטריאלס.

5. סאפיינס רוכשת עוד חברה

ולסיום, חברת סאפיינס  ממשיכה באסטרטגיית הרכישות שלה, והודיעה אתמול כי היא מבצעת את הרכישה השלישית שלה לשנה זו. החברה דיווחה על רכישת השליטה (95%) ב-TIA Technology מדנמרק בעסקה של 78 מיליון דולר, לפי שווי של כ-82 מיליון דולר לחברה הנרכשת, וזאת במטרה להרחיב את נוכחותה בשוק הנורדי, דרום אפריקה והמדינות הבלטיות.