נוני מוזס סוגר את רשת המקומונים "ידיעות תקשורת", 100 עובדים יפוטרו

המשמעות: 17 עיתונים המעסיקים 100 עובדים ירדו ממפת התקשורת של ישראל • לא ברור אם המהלך אמור להקטין את הפיטורים בזרועות אחרות של קבוצת "ידיעות" • ארגון העיתונאים: "קיבלנו בתדהמה את ההודעה על הסגירה"

ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS
ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS

בעיצומם של המהלכים לבצר את שלטונו ב"ידיעות אחרונות", כשתאריך היעד שהוצב לסגירת העסקה לרכישת מניות בנק הפועלים בקבוצה הוא סוף דצמבר, הנהלת "ידיעות" מבצעת צעד דרמטי: ל"גלובס" נודע כי ההנהלה החליטה על סגירת רשת המקומונים "ידיעות תקשורת". המשמעות: 17 עיתונים המעסיקים 100 עובדים ירדו ממפת התקשורת של ישראל.

ההחלטה של סגירת הרשת התקבלה בעיצומו של משא-ומתן המתנהל בימים אלה בין ועדי הזרועות השונות בקבוצת "ידיעות אחרונות" עם ההנהלה, בעקבות סכסוך עבודה שהוכרז לפני כשבועיים, זאת עקב החלטת ההנהלה לפטר כ-130 עובדים בקבוצה. עיקר המשא-ומתן בתקופה האחרונה התמקד ב"ידיעות תקשורת", שם התכוונה ההנהלה לפטר כ-30 עובדים.

שלא לייחוס טוענים מקורבים כי בין הצדדים הייתה התקרבות משמעותית, ובוועדים סברו כי ניתן יהיה לסגור הסכם שיגדיר את כמות המפוטרים במקומונים ואת תנאי פרישתם בקרוב מאוד. ההחלטה לסגור את הרשת ולפטר 100 עובדים נפלה אפוא, כך נראה, כרעם ביום בהיר.

נזכיר כי כתוצאה משינויים בהרגלי צריכת המדיה מצוי תחום הפרינט כולו כבר מספר שנים במשבר קשה, ומשבר הקורונה על שני סגריו העצים את הפגיעה אף יותר. בכלל "שרשרת המזון" של הדפוס, העיתונות המקומית פגיעה מאוד, כי המודל הכלכלי שלה מושתת כולו על עסקים מקומיים, ואלה כידוע ספגו מכה קשה שבעתיים כתוצאה מהמשבר.

לקבוצת "ידיעות אחרונות" יש שלוש זרועות: הזרוע הדיגיטלית ynet, שלפחות בתקופת טרום הקורונה הייתה הזרוע הרווחית של הקבוצה, ושם על-פי ההערכות לא צפויים קיצוצים ופיטורים, אך ייתכנו איחודי תפקידים; שתי הזרועות האחרות הן העיתון "ידיעות אחרונות" על מוספיו השונים ו"ידיעות תקשורת" - שם העריכו מראש כי יהיו עיקר הפיטורים מבחינת אחוזים.

לעובדי העיתון "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט" יש עם ההנהלה הסכם קיבוצי, שאמור להעניק להם חסינות מפיטורים עד פברואר 2021, ובכל זאת בעיתון עצמו התעתדו כאמור לפטר כ-100 עובדים. לא ברור אם המהלך הנוכחי של סגירת רשת המקומונים אמור להקטין את הפיטורים בזרועות אחרות. 

ארגון העיתונאים: קיבלנו בתדהמה את ההודעה

מנכ״ל ארגון העיתונאים, אלי גרשנקרוין, אישר את הידיעה ומסר בתגובה: "במסגרת ישיבת משא-ומתן שבה דנו היום עם הנהלת 'ידיעות' על הסכם שיסדיר את הפיטורים ברשת המקומונים, קיבלנו בתדהמה את ההודעה של הנהלת 'ידיעות' על כך שבכוונת החברה לסגור את כל רשת המקומונים ולשלוח הביתה 100 עיתונאים מוכשרים, מקצועיים, אשר עושים את עבודתם נאמנה בתנאים לא פשוטים, במיוחד מאז פרוץ הקורונה".

לדבריו, "בחודש האחרון ניהלנו משא-ומתן אינטנסיבי שמטרתו לגבש תוכנית הבראה מוסכמת שתאפשר את המשך פעילות הרשת ואת העסקתם של מרבית העיתונאים. לא ברור אם מדובר בכוונה אמיתית או בצעד טקטי שנועד להרתיע את העובדים על רקע עסקת הענק של רכישת מניות הבנקים מכספי החברה, שנועדה לבצר את שלטונו של נוני מוזס בחברה. הניסיון של הנהלת 'ידיעות' להאשים את העיתונאים ונציגיהם בסגירת הרשת הוא ניסיון מגוחך וחסר כל חיבור למציאות".

ואילו ב"ידיעות אחרונות" זורקים את הכדור לארגון העיתונאים וטוענים כי ההתעקשות שלהם היא שדחפה את ההנהלה לקבלת החלטה כזו: "לאחר ניסיונות רבים וכנים מצד הנהלת הקבוצה להבריא את רשת המקומונים, ומשלא נולדה האפשרות להגיע להסכמות, נאלצנו לקבל החלטה על סגירת הרשת", אומר שלא לייחוס גורם המקורב לעיתון.

*** גילוי מלא: ארנון (נוני) מוזס הוא מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט", שנמצאים בתחרות עם "גלובס".