"הקורונה הסתירה את משבר האקלים, אבל הוא נכנס לקרן זווית"

אבנר חדד, מנכ"ל ומייסד קסם קרנות ETF מבית אקסלנס, התייחס בכנס "עושים שוק" להודעת פייזר על תוצאות הניסוי לחיסון הקורונה: "ההודעה מאוד חיובית, אך צריך לשים לב גם לתנודתיות בשווקים, מה שממחיש שיש פרשנות שונה בטווח המיידי להודעות כאלה"

"כל המידע לגבי וירוס הקורונה מגולם במחירי השוק, לכן בכל נקודה בה מגיע מידע חדש, מפתיע וחיובי, השווקים יגיבו אליו באופן חיובי, וככל שיגיע מידע בכיוון ההפוך, השוק יגיב בצורה שלילית" - כך הסביר היום (ד') אבנר חדד, מנכ"ל ומייסד קסם קרנות ETF מבית אקסלנס, בכנס "עושים שוק" של "גלובס" העוסק בקידום מודעות למשבר האקלים ובעידוד השקעות ביוזמות ירוקות. זאת בהתייחסות להשפעת הודעת חברת התרופות פייזר מוקדם יותר השבוע על תוצאות הניסוי לחיסון הקורונה שלה.

לדברי חדד, "ההודעה של פייזר היא מאוד חיובית, אבל צריך לשים לב גם לתנודתיות בשווקים, וגם ביום ההודעה המדדים בארה"ב עשו קפיצות למעלה ולמטה, מה שממחיש שיש פרשנות שונה בטווח המיידי להודעות מסוג זה".

איך משבר הקורונה השפיע על משבר האקלים?
"הקורונה הסתירה את משבר האקלים, שהוא הרבה יותר משמעותי ממשבר הקורונה, והוא הסכנה האמיתית לעולם, אבל הוא נכנס לקרן זווית בשל הקורונה. בעקבות פיתוח החיסון, נראה שמשבר הקורונה יילווה אותנו כשנה, פחות או יותר, וברגע שהוא יירד מהמסך העולמי, בתקווה כמה שיותר מהר, יצטרכו להתמודד עם משבר האקלים העולמי".

מהבחינה הזו, לדברי חדד, "הקורונה עשתה שירות טוב להדגיש את חשיבות משבר האקלים, כי בעקבותיה המודעות של כולנו, גם ברמת המדינות וגם ברמת האזרחים, לעניין הזה, היא אחרת לחלוטין ממה שהייתה טרם משבר הקורונה".

לאחר משבר הקורונה, החברות ימשיכו לאמץ התנהגויות המתאימות למשבר האקלים, אשר יהיו חיוביות גם עבורן?
"הקורונה אילצה חברות לבנות תשתיות שלחלקן לא היה מעולם, והן הבינו שאם הן לא ישתנו במהירות, הן יפסיקו להתקיים. הקורונה גרמה להרבה חברות ולאנשים להתנהגות אנושית וארגונית אחרת, והפכה ארגונים ואנשים לטובים יותר".

עוד הוסיף חדד כי "בכך הקורונה עשתה לנו שירות טוב, כי היא חשפה כשלים והציבה מראה בפני ממשלות, חברות, ארגונים וקבוצות אוכלוסייה שונות, ומהבחינה הזו היא יצרה סדר עולמי חדש שילווה אותנו גם בעתיד".

מהי יכולת השפעת הבנק המרכזי בארה"ב על נושא האקלים, אחרי שהוא הודיע שיכלול אותו כסיכון מרכזי אפשרי?
"הבנק המרכזי ידוע ביכולת הערכה משובחת, ויחד עם בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות ארה"ב, הוא הגיע לתובנה שזה הדבר הבא שצריך לטפל בו, לאחר סיום משבר הקורונה. משבר האקלים הוא הסוגיה המשמעותית ביותר היום הנדרשת לטיפול. אוכלוסיית כדור הארץ מכפילה את עצמה כל 40 שנה, כדור הארץ מתחמם, ואנחנו מכלים את המשאבים שיש בו בקצב הולך וגדל. ברגע שנתחיל להבין מה צריך לעשות כדי להתמודד עם זה, נתחיל ליישר את העקומה, וכעת הבנק המרכזי האמריקאי שם את זה על השולחן".

אפשר לדרג את היררכיית הסיכונים של משבר האקלים?
"זה קשה, משום שזה שילוב של הרבה דברים. זה נושא מאוד מורכב עם הרבה מאוד סוגיות, אבל מעל הכול זה אנחנו. כמו שהתרגלנו שחייבים לעטות מסיכה, גם בסוגיית האקלים נצטרך לעבור תהליך של הפנמה ולהבין שההתנהגות שלנו היא חלק חשוב בפתרון המשבר. בסופו של דבר, כל החברות המזהמות הגיעו מאיתנו ובעקבות דפוסי ההתנהלות שלנו".

בישראל העלו את מכסות ייצור החשמל מאנרגיה ירוקה. איפה אנחנו ניצבים ביחס לנעשה בעולם?
"אנחנו רחוקים מהעולם, יש לנו עוד דרך משמעותית לעבור. לא רואים את העניין הזה בשיח הפוליטי, וזה לא על סדר היום הציבורי, אבל העניין מחלחל דרך ארגונים וחברות שמבינים את המשמעות. אצלנו לטעמי זה קורה לאט מדי, וגם בעולם, אבל חברות שיזהמו יקבלו פחות כסף והטבות רגולטוריות מהשלטון, ומי שירצה ליהנות מכספי מדינה יהיה חייב לעמוד בסטנדרטים נדרשים. ככל שאנשים יבינו שיש פה סיפור גדול ושינוי אמיתי - פיננסי ופוליטי, הם יוכלו לצאת מכך נשכרים, כי בשנים הקרובות נראה גם הסטת משרות מעולם הכלכלה הישנה והמזהמת, לעולם חדש ונקי יותר".

האם חילופי השלטון בארה"ב מגולמים בשוק?
"השווקים אהבו את הבחירה של ביידן, וזה מגולם בשוק, ומצד שני נותר איזון בסנאט, לכן קיבלנו את הטוב מכל העולמות. מצד אחד יהיה מי שיקדם שיתוף-פעולה עם הסינים, ירגיע את מלחמת הסחר מולם ויקדם כניסה להסכם פריז. מצד שני, רפורמות מסים שונות שהשוק פחד מהן, כנראה שביידן לא יוכל לקדם. מהבחינה הזו, הקלפים הסתדרו בצורה מושלמת. יחד עם ההודעה שהגיעה מפייזר, עולם הריביות הנמוך שאנו חיים בו ורכישות האג"ח שבנקים מרכזיים בעולם מבצעים, אפשר להבין שהשווקים לא עולים סתם".

מה עתיד חבילת התמריצים בארה"ב?
"נצטרך לחכות לכניסת ביידן לכהונה כדי לראות, אבל יש הבנה עמוקה שכולם צריכים דולרים, ושאפשר עוד להשתמש בכלי הזה, לכן אני לא רואה את התכנית הזו נעצרת, וכל עוד היא תימשך, השווקים ימשיכו לעלות".

יש ענפים מעניינים במיוחד להשקעה בנושא האקלים?
"אני נמנע מלהמר על ענף, ומאמין בלראות את הכול יחד, כי החלטת ממשלה אחת, כזו או אחרת, יכולה לקבור ענף מסוים, או לחלופין להרים ענף מסוים מאוד גבוה. קשה להמר על נישה, ואני הייתי מעדיף לקחת בנצ'מרק, כי זו ריצת מרתון".