הנפגעים העיקריים מהסגר: העובדים בענפי המכירות והשירותים

בראש רשימת דורשי העבודה החדשים באוקטובר נמצאים מוכרים בחנויות, עובדי מזכירות, מטפלים בילדים ועובדי מסעדות • ישנה ירידה בהיקף מחוסרי העבודה בענף זה לעומת ספטמבר, אך היא מתונה לעומת הירידה בתום הסגר הראשון

עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

ענפי התעסוקה העיקריים שנפגעו באוקטובר הם ענפי המכירות והשירותים, כך עולה מדיווח של שירות התעסוקה. בענפים אלו נכללים מקצועות כמו מוכרים בחנויות, מטפלים, סייעי הוראה, עובדי מסעדות, עובדי אבטחה ועובדי ניקיון.

בראש רשימת המקצועות בקרב דורשי העבודה החדשים שנרשמו באוקטובר נמצאים המוכרים בחנויות עם 7,367 דורשי עבודה, אחריהם ברשימה עובדי מזכירות עם 6,279, מטפלים בילדים עם 5,617 ועובדי מסעדות עם 4,501. עוד ראוי להדגיש, כי באוקטובר נרשמו 2,669 נהגי אוטובוס ומשאיות כדורשי עבודה חדשים.

בספטמבר, חודש הסגר השני, עמד שיעורם של עובדי ענפי המכירות והשירותים על 35.3% מכלל דורשי העבודה החדשים, ובאוקטובר ירד שיעורים ל-27.9% מכלל דורשי העבודה החדשים. אף שמדובר בירידה היא קטנה בהרבה כשמשווים את הנתונים בתום הסגר הראשון, החודשים אפריל ומאי, אז עמד שיעורם של עובדים אלה מכלל דורשי העבודה על 21.9% ו-21.1% לאפריל ומאי, בהתאמה. לצד זאת, עובדי המכירות והשירותים מהווים גם את הקבוצה העיקרית בקרב החוזרים לעבודה באוקטובר ומהווים 31.3% מהם, בהשוואה לחודשים אפריל ומאי, אז עמד שיעורם על 23.5% ו-30.3%, בהתאמה.

נתון בולט נוסף הוא הירידה הדרמטית בשיעור העובדים האקדמאיים בקרב החוזרים לעבודה, אשר בספטמבר היוו 35.2% ובאוקטובר 18.7% בלבד. בנוסף, בין ספטמבר לאוקטובר נרשמה עלייה של 87% בשיעור מפעילי המכונות ומרכיבי המוצרים בקרב החוזרים לעבודה, מ-4.5% בספטמבר ל-8.4% באוקטובר.

לדברי רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "החזרה המדורגת לשגרה מבשרת על מגמת שיפור, ועלינו להוסיף ולחזק אותה. עלינו לחזק את מנגנוני התמך והתימרוץ למעסיקים, לעובדים ולדורשי עבודה להישאר בשוק העבודה ולחזור אליו, זאת באמצעות חיזוק הקישוריות לשוק העבודה בדמות מענקי עידוד למעסיקים, קורסי הכשרות מקצועיות, אימונים וניצול זמן לשיפור מיומנויות של דורשי העבודה. אך באחרונה, קידמנו שורת צעדים בנושא כדוגמת הקול הקורא בשיתוף התאחדות התעשיינים להכשרה מקצועית בענפי התעשייה".