אתגר השיווק והמיסוי: למה יונדאי סונטה הייבריד תעלה יותר ב-2021

מתחת לעיצוב המוחצן של יונדאי סונטה הייבריד החדשה מסתתרת מכונית מתקדמת שמרגישה, נוסעת ומאובזרת כמו מכוניות פרמיום, שעולות 50% יותר • עדכון המס בינואר עשוי לשנות את התמונה

יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח"צ
יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח"צ

אם הוועדה הציבורית שמעניקה את "פרסי ישראל" הייתה עוסקת גם בתחום המיסוי, קרוב לוודאי שבפרס "חתן פרס ישראל למסים" היה זוכה מי שהמציא את "המיסוי הירוק" על רכב. מאז כינונו לפני עשור הגדיל המיסוי הזה את הכנסות המדינה ממסי רכב במיליארדי שקלים בשנה והפך לכלי חיוני ומדויק מאוד בארגז הכלים של רשות המסים; פעם בשנתיים בוחנים קברניטי המס אילו קטגוריות דגמים נמכרות במיוחד בישראל, ומחמירים את נוסחת המס הירוק (המעורפלת) כדי לחסל/להקטין את הטבות המס עליהם.

הקטגוריה שסובלת יותר מכל מנחת הזרוע של אותו מיסוי היא קטגוריית רכבי המנהלים ההיברידיים. כמעט כל עדכון שעבר המס הירוק בשנים האחרונות, "העיף" את המכוניות הללו מקבוצת הזיהום שמזכה אותם בהטבת מס על רכב היברידי וחיבל ביסודיות בתחרותיות שלהם. התוצאה היא "שיווק בזיגזג": המותגים הרלוונטיים מייבאים דגמי מנהלים היברידיים במחיר אטרקטיבי, נהנים מביקוש ער, מוכרים את הרכב במשך כמה חודשים ואז נוחת שוב גרזן המיסוי. הדגמים מאבד את ההטבה "ההיברידית", המחיר קופץ אל-על והייבוא מופסק, לפחות עד שהיצרן והיבואן מצליחים למצוא דרך להתאים את הרכב לנוסחת המיסוי המעודכנת. וחוזר חלילה.

דוגמה אקטואלית יונדאי סונטה הייבריד החדשה, שחוזרת אלינו בימים אלה לאחר הפסקה ממושכת ושיווק שזיגזג במהלך השנים עקב עדכוני המס הירוק. הדור החדש נהנה כרגע מהטבת המס ונמכר במחיר אטרקטיבי, אבל העדכון הקרוב של המס הירוק, בינואר 2021, שוב יגרום לו לאבד את ההטבה ההיברידית (מס קניה מופחת ושווי שימוש נמוך) וספק אם יבוא הרכב לארץ יימשך אחרי תום המלאי הנוכחי.

לעומת זאת, בארצות הברית, השוק העיקרי של הסונטה ההיברידית, זוכה המכונית לביקוש יציב, נרחב ונטול גחמות-מס, ויונדאי מתייחסת אליה כאל דגם אסטרטגי וייצוגי. הגישה הזו בולטת בעיצוב הדור החדש שלה הרכב, שהוא אולי הנועז והבולט ביותר בתולדות המותג.

את קווי המתאר של סדאן קלאסית מחליף כעת מרכב זורם וספורטיבי עם מכסה מנוע מעוטר בפס כרום צידיים, שמשתפל בתלילות לעבר גריל עם פסי רוחב נוצצי וממונעים ופנסים צרים ומלוכסנים. הגג זורם לאחור בקו חלק ו"מהיר" ואלגנטי, נוסח אינפיניטי, שמודגש על ידי חלונות צד בתצורת טיפה ומסתיים בזנב קצר ועתיר זוויות, שבקצהו העליון מעין "ספוילר" ספורטיבי.

הוסיפו לעסק גם חישוקים ייחודיים ותוספות אווירודינמיות בשחור מבריק בתחתית המרכב, וקיבלתם מראה שמשלב אלמנטים מתוצרת גרמניה, יפן, ארה"ב ומאדים. המכונית מושכת תשומת לב גם ביום, אבל בלילה היא כבר הופכת למיצג אורות נייד נוסח "מפגשים מהסוג השלישי" של ספילברג, עם פסי LED מוארים מצידי מכסה המנוע ופנסי אחורי רוחבי, שמזכיר ספינת חלל.

תא נוסעים גרמני אמיתי 

העיצוב החיצוני הוא אולי חוץ-פלנטרי, אבל תא הנוסעים הוא כולו גרמניה. ליתר דיוק, מותגי הפרימיום הגרמנים. תא מוקף במשטחי הדיפון רכים, מוצקים והדוקים עם צבעים שממזגים בין שחור-תכליתי ונירוסטה עכשווית לחום חם וקלאסי. המושבים מעוצבים לתלפיות, ריפוד העור עשיר למראה ולמגע, בידוד הרעשים טוטאלי והכל עטוף באיכות גימור וייצור, שצריכה להדאיג מאוד את הקולגות ממינכן ושטוטגארט. במיוחד כשהיא באה במכונית עם מותג ותמחור ללא יומרות פרימיום.

מערך הפיקוד מזכיר מאוד את אאודי עם לוח מחוונים דיגיטלי רב-תכליתי, ברמת הגימור הגבוהה, שמשלב כמה אלמנטים מקוריים דוגמת שעוני תצוגה, שהופכים למסך הוידאו של המצלמות האחוריות בעת הפעלת האיתות, ומסך מולטימדיה שנראה כמו טלוויזה ביתית אופנתית.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, אם כי החלפת הילוכים באמצעות מתגים אינה ההעדפה האישית שלנו. מה רע במוט הקלאסי? רמת האבזור בגרסה המפוארת כוללת כמעט את כל האופציות הקיימות, כולל רבות שעבור רובן הגרמנים גובים אקסטרה. כל הדגמים מגיעים עם מערכת בטיחות אקטיבית מרשימה, כולל מערך היקפי של מצלמות ונהיגה סמי-אוטונומית.

המרחב הפנימי מצוין, תודות לממדים המוגדלים ולבסיס גלגלים נדיב, אם כי מרחב הראש מאחור אינו ידידותי במיוחד לגבוהי קומה בשל מבנה הגג המשתפל לאחור. לעומת זאת תא המטען מסיבי.

לא מתרגשת בכבישים מפותלים

מערכת ההנעה היא בתצורה המוכרת של הסונטה היוצאת עם מנוע 2 ליטר בנזין בשילוב עם מנוע חשמלי וסוללת ליתיום, שמייצרים הספק כולל של 194 כ"ס ומומנט משולב של כ-32 קג"מ. המנוע משודך כעת לתיבה אוטומטית משודרגת עם העברה לינארית וזמני תגובה מהירים והתוצאה היא יחידת כוח חלקה ומעודנת מאוד.

נסיעה עם רגל קלה כאשר הסוללה טעונה במלואה, בעיר או על הכביש המהיר, מכניסה לפעולה את המנוע החשמלי בלבד, אך כשעולה הצורך שני המנועים מספקים מיידית תאוצות מיידיות. העברת הכוח בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין חלקה מאד למעט עלייה קלה ברמת הרעש. לא הצלחנו לאמת את טענת היצרן לגבי צריכת דלק ממוצעת של 20 ק"מ לליטר ­(בארה"ב), הממוצע בפועל קרוב יותר ל-15 קילומטר לליטר. אבל מחשב המנוע שדיווח על טווח של כמעט 900 קילומטר עם מיכל מלא.

האגף הדינמי החזיר אותנו שוב לטריטוריה הגרמנית. תשכחו ממתלים "אמריקאים" רכרוכיים: על כבישים מתפתלים המכונית מרגישה מוצקה, הדוקה ומדויקת, עם תזוזות גוף מזעריות ושינויי כיוון זורמים ונעימים. תחושת ההיגוי אמנם לא ניצבת בקצה העליון של הפלח, אך היא השתפרה משמעותית לעומת הדורות הקודמים של הסונטה.

אנחנו עדיין לא אוהבים את תחושת ההתנגדות של הבלמים, שאופיינית למכוניות היברידיות עם מערכת למיחזור אנרגיית הבלימה, וגם ההתערבות האקטיבית בהיגוי היא מטרד, שחייבים למצוא דרך לעקוף אותו. אבל בסך הכול זו מכונית נעימה לנהיגה נמרצת, שגם סופגת בצורה בוגרת את רוב המהמורות העירוניות.

המחיר של סונטה הייבריד מתחיל ב-182 אלף שקל ומטפס עד לכ-196 אלף שקל לגרסה המאובזרת, שמעניקה חווית פרימיום לכל דבר. המחירים הללו מגלמים כמובן את הטבת המס הירוק וכאשר משקללים את האבזור הם מציבים את הסונטה החדשה בדרגה אובייקטיבית של תמורת לכסף, שעולה משמעותית על זו מכוניות מקבילות מבית מותגי עילית, שעולות 50-100 אלף שקל יותר. אבל, כפי שאמרנו בפתיחה, באוצר לא אוהבים "לחלק כסף". לפיכך המכונית המצוינת הזו חיה כאן על זמן שאול. 

חלק מהמתחרות

סקודה סופרב

180 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סקודה סופרב 2 ליטר טורבו, שמייצרת 190 כ"ס ומאיצה את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות. המכונית מרווחת מאוד ומצוידת בתא מטען ענק. מעבר לפינה נמצאת גרסת פלאג-אין הייבריד עם הספק כולל של 218 כ"ס, טווח חשמלי של 55 ק"מ וצריכה של מעל 60 קילומטר לליטר

סקודה סופרב / צילום: יח"צ
 סקודה סופרב / צילום: יח"צ

טויוטה קאמרי הייבריד

המתחרה הישירה של יונדאי מארה"ב מציעה ממדים רציניים, עיצוב חוץ ופנים יוקרתי והנעה היברידית שמשלבת מנוע 2.5 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק כולל של 218 כ"ס. איכות הייצור גבוהה מאד, צריכת הדלק מזערית ורמת האבזור בגרסה הבכירה מקיפה מאוד. המחירים נעים בין 185 ל-205 אלף

טויוטה קאמרי הייבריד / צילום: יח"צ
 טויוטה קאמרי הייבריד / צילום: יח"צ

פיז'ו 508

פיג'ו 508 החדשה הייתה אחת הראשונות בפלח שאימצו מראה ספורטיבי דמוי קופה. זוהי מכונית בגודל מכובד, עם בסיס גלגלים של 2.79 מ' ושלדה הדוקה ונמרצת. ב-200 אלף שקל מקבלים מנוע טורבו-בנזין עם 180 כ"ס ותא נוסעים עמוס טכנולוגיות. גרסת פלאג-אין הייבריד נמצאת מעבר לפינה

פיז’ו 508 / צילום: יח"צ

צרו איתנו קשר *5988