הפניקס רוצה לרכוש נתח מיינות ביתן; קבוצת ארקין בוחנת הצטרפות לעסקה

קבוצת הביטוח והפיננסים השנייה בגודלה בשוק המקומי, הפניקס, מתעניינת ברכישת נתח ממניות יינות ביתן שבבעלות נחום ביתן • הפניקס תפעל לצרף אליה שותפים נוספים, כשלפי הערכות קבוצת ארקין עשויה להצטרף אליה וכבר בוחנת זאת

אייל בן סימון, מנכ"ל קבוצת הפניקס / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון, מנכ"ל קבוצת הפניקס / צילום: תמר מצפי

חגיגת הקורונה הזניקה את המכירות של קבוצת יינות ביתן, וענף הפיננסים רוצה לקבל ביס מהעוגה. קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס מתעניינת ברכישת נתח מהמניות של קבוצת קמעונאות המזון שבבעלות נחום ביתן. הפניקס תפעל לצרף אליה שותפים נוספים, כשלפי הערכות קבוצת ארקין עשויה להצטרף אליה וכבר בוחנת זאת. מי שמוביל את הקבוצה הוא צביקה מנס מברק קפיטל חיתום.

בכך הפניקס, והשותפים שיבואו עמה, מצטרפת למגעים שמנהלת קרן קדמה עליהם דווח בשבוע שעבר, ושבמסגרתם הקרן מנהלת משא-ומתן  לרכוש יחד עם קבוצת משקיעים נוספים כ-50% ממניות קבוצת קמעונאות המזון בתמורה ל-400 מיליון שקל, עסקה המשקפת לה שווי של כ-800 מיליון שקל.

גוף נוסף ששמו נקשר לעסקה אפשרית הוא קרן כלירמרק, שלפני כחצי שנה ניהלה מגעים עם החברה להשקעה או למתן הלוואה בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים, אולם זו התמסמסה. לפי הערכות, בסיבוב הנוכחי כלירמרק לא מתכוונת להוביל עסקה עם קבוצת קמעונאות המזון, אלא לכל היותר עשויה להצטרף לעסקה קיימת.

הפניקס היא קבוצת הביטוח והפיננסים השנייה בגודלה בשוק המקומי במונחי שווי שוק, עם שווי חברה של יותר מ-4.8 מיליארד שקל. הקבוצה ניהלה נכון לסוף הרבעון השני השנה נכסים בהיקף כולל של 208 מיליארד שקל. בקבוצה יש שורה של גופים מוסדיים ובכללם בית ההשקעות אקסלנס. את ההשקעות של הקבוצה מנהל חגי שרייבר, ואת הקבוצה מנהל אייל בן סימון.

קבוצת ארקין שבבעלותו של מורי ארקין ובניהול בנו ניר היא מקבוצות ההשקעות הבולטות במשק, בוודאי אלה הפרטיות. החברה מובילה מערך השקעות עצמאי שמשתתף בעסקאות מהבולטות במשק, לעתים לצד גופים מוסדיים גדולים.

אם אכן תושלם עסקה של הפניקס עם יינות ביתן, זו לא תהיה ההחזקה הראשונה של הפניקס בענף קמעונאות המזון. לפני כשנתיים קבוצת הביטוח הפניקס, שנמנית עם צמרת המנהלים המוסדיים של חסכונות הציבור בישראל, הודיעה כי היא משקיעה כ-40 מיליון שקל, בהלוואה ובמניות בהיקף של כ-20%, ברשת הסופרים קינג סטור שבשליטת משפחת סלאח מכפר כנא.

הקורונה דווקא עזרה

קבוצת יינות ביתן נהנית בתקופה האחרונה מהסנטימנט החיובי בענף המזון הודות להשלכות המשבר הקורונה על המשק, שהביאו לגידול של כ-9% במכירות המזון והמשקאות והפיחו רוח חיים בקבוצה שדשדשה ערב פרוץ המשבר. לאחרונה הצהירה הקבוצה כי בכוונתה להנפיק את עצמה בבורסה בעתיד, ואף הבטיחה לעובדי החברה לקבל נתח מכך, מה שהקל עליה להעביר קיצוצים אגרסיביים במצבת כוח-האדם ולסגור את המרכז הלוגיסטי שלה.

לפני כשנה וחצי נחשף ב"גלובס" כי קבוצת יינות ביתן נקלעה לקשיי תזרים, וכי היא מעכבת תשלומים לספקים. מאז הרשת ביצעה מספר רב של מכירות סניפים למתחרות וקיבלה אשראי בהיקף של 150 מיליון שקל מבנק הפועלים ומבנק מזרחי טפחות, זאת לאחר שוויתרה על הלוואת ענק של כמה מאות מיליונים מקרן כלירמרק.

במקביל, נחום ביתן מינה לראשונה מנהלים שכירים לחברה שבבעלותו: מיכאל לובושיץ מונה למנכ"ל הקבוצה, ושלמה רודב מונה ליו"ר הדירקטוריון שלה. עקב מימושי הסניפים, הפריסה של הקבוצה קטנה במידה ניכרת, והיא ירדה מפריסה של כ-180 סניפים לכ-150 סניפים. עם זאת, מבחינת מספר סניפים, עדיין מדובר בקבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל.