Wolt | בלעדי

האלגוריתם שהשתנה, תלונות השליחים וסיבוב הפרסה של וולט (חוץ מבתל אביב)

וולט השלימה פיילוט של שבועיים במסגרתו שינתה את האלגוריתם שלה, כדי שיקצר את זמני המשלוח ויגדיל את ההכנסות שלה • השליחים בחלק מהאזורים לא היו מרוצים, ועתה מתברר כי השינוי באלגוריתם בוטל בערים שמחוץ לת"א וסביבתה

שליח של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס
שליח של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס

וולט השלימה פיילוט של שבועיים במסגרתו שינתה את האלגוריתם שלה. השליחים בחלק מהאזורים לא היו מרוצים, ועתה מתברר כי השינוי באלגוריתם בוטל בערים שמחוץ לתל אביב וסביבתה.

חברת משלוחי האוכל הפינית החלה באמצע החודש שעבר פיילוט שבמהלכו ביקשה לייעל את האלגוריתם שלה, באופן שיקצר את זמני המשלוח עבור הלקוחות ויגדיל את ההכנסות שלה. האלגוריתם גרר ביקורת מצד שליחים של החברה, כאשר אחדים מהם אף התבטאו נגדה בחריפות ברשתות החברתיות.

"לצערנו האופטימיזציה החדשה לא עבדה מספיק טוב", כך נכתב בהודעה שקיבלו שליחי וולט והגיעה לידי "גלובס". האמירה הזו מתייחסת לערים פתח תקווה וסביבתה, הרצליה, רמת השרון, ראשון לציון ואזור השרון.

במסר שוולט שלחה לשליחים נטען כי "מרחקי הנסיעה התארכו יותר מהצפוי, ולמרות שההכנסות עלו ב-8.9%, רובכם העדפתם לחזור לאופטימיזציה הישנה". על הרקע הזה, וולט הצהירה בפני שליחיה כי בתחילת החודש הנוכחי החברה צפויה לחזור לשיטת האופטימיזציה הישנה.

פגע בשליחי אופניים וקורקינט

מהדברים שכתבה וולט לשליחיה עולה כי סוגיית הגדלת מרחקי הנסיעה פגעה יותר בשביעות-הרצון של שליחים שכלי הרכב שלהם הוא אופניים או קורקינט (בניגוד לאופנוע שמסוגל להגיע למהירות גבוהה יותר בכבישים עירוניים ובינעירוניים). שינוי האלגוריתם הביא לפגיעה בבאנדלים (איסוף של שני משלוחים על דרך), אשר מאפשרים לשליחים לנסוע את אותו מרחק ולהרוויח יותר. בחברה ציינו בהודעה לשליחים כי השינוי הזה ביתר הערים בהן פועלת וולט יופסק ב-2 בנובמבר.

ואולם דווקא בתל אביב ובסביבתה, טוענת וולט, הפיילוט הניב תוצאות חיוביות גם עבור השליחים שלה. בהקשר זה כתבו בוולט לשליחים כי "רובכם המכריע בחרתם להישאר איתה", ועל כן המודל של האופטימיזציה החדשה ימשך לפעול בעיר וסביבתה.

וולט מתמודדת עם ביקורת מתמדת על מודל ההעסקה שלה. לפני כשלושה חודשים דווח לראשונה ב"גלובס" כי הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מוערך של 24 מיליון שקל נגד וולט, בטענה להפרה בוטה של זכויותיהם של כ-4,000 שליחיה. זוהי התביעה הראשונה שהוגשה נגד החברה בעולם בגין מודל ההעסקה שלה. בתביעה נטען כי וולט מפרה באופן בוטה את הזכויות הסוציאליות של השליחים שלה לקבל הכרה כעובדי החברה ולקבל בשל כך את הזכויות הסוציאליות הנובעות ממעמד זה.