הפניקס, ארקין, כלירמרק וברק קפיטל משתלטות על יינות ביתן

נחתם מזכר הבנות להשקעה של 400 מיליון שקל בקבוצת קמעונאות המזון • הפניקס תחזיק 20% ממניות הקבוצה, ושותפותיה לעסקה יחזיקו יחד עוד 25% מהמניות • הקבוצות התנו את כניסתן לשותפות בכך שנחום ביתן לא יהיה מעורב בניהול העסק

יינות ביתן / צילום: מיכה לובטון
יינות ביתן / צילום: מיכה לובטון

 נחום ביתן בדרך לאבד את השליטה באימפריית הקמעונאות שהקים. קבוצת משקיעים בהובלת קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת הקמעונאות יינות ביתן-מגה לרכישה של 45% ממניותיה תמורת 400 מיליון שקל.

ככל שהעסקה תושלם, הפניקס צפויה להזרים סכום של כ-200 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות, כשיתרת המניות תתחלק בין קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל. את הקבוצה מוביל צביקה מאנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

לפי שעה עדיין מדובר במזכר הבנות לא מחייב, אשר מעניק לקבוצה בלעדיות לבדוק את העסקה ולבצע בדיקת נאותות. העסקה משקפת לחברה שווי של כ-890 מיליון שקל אחרי הכסף.

גוף נוסף שניהל בימים האחרונים מגעים עם קבוצת ביתן הוא קרן קדמה, שביקשה לרכוש יחד עם קבוצת משקיעים נוספים כ-50% ממניות קבוצת קמעונאות המזון בתמורה ל-400 מיליון שקל, המשקפת לה שווי של כ-800 מיליון שקל. ככל הידוע, ישנם גופים מוסדיים נוספים שהתעניינו בהצטרפות לעסקה בחברה. 

נציין כי שתי הקבוצות הללו התנו את הכניסה שלהן לשותפות בכך שנחום ביתן - האיש שהקים את יינות ביתן ושנקלע לקשיים פיננסיים לאחר שרכש את קבוצת מגה הקורסת - לא יהיה מעורב בניהול העסק, וכי המנהלים השכירים - מיכאל לובושיץ כמנכ"ל ושלמה רודב כיו"ר - יישארו בתפקידם. ניכר כי בגופי ההשקעה השונים רוכשים הערכה לפעולות שביצעו השניים מאז כניסתם ותפקיד, וגורסים כי "הרשת לא נוהלה עד עכשיו, והיום כשמנהלים אותה אנשים רציניים, היא יותר מסודרת". 

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
 נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

מגפת הקורונה, שהזניקה את מכירות הסופרמרקטים בישראל, אפשרה לקבוצת יינות ביתן, שנקלעה לפני כשנה וחצי לקשיי תזרים, מרחב תמרון הודות לגידול אדיר במכירות. ואולם נראה כי הבנקים - הפועלים ומזרחי טפחות - נחושים לסגור עסקה.

עקב מימושי הסניפים שביצע ביתן במסגרת ניסיונותיו להקטין את החוב לבנקים, הפריסה של הקבוצה קטנה במידה ניכרת, והיא ירדה מפריסה של כ-180 סניפים לפחות מ-150 סניפים. לפי הערכות, מחזור המכירות של הקבוצה עתה נמוך מאשר היה ערב רכישת מגה, ועומד על כ-3 מיליארד שקל. עם זאת, מבחינת מספר סניפים, עדיין מדובר בקבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל. 

הפניקס היא קבוצת הביטוח והפיננסים השנייה בגודלה בשוק המקומי במונחי שווי שוק, עם שווי חברה של יותר מ-4.8 מיליארד שקל. הקבוצה ניהלה נכון לסוף הרבעון השני השנה נכסים בהיקף כולל של 208 מיליארד שקל. בקבוצה יש שורה של גופים מוסדיים ובכללם בית ההשקעות אקסלנס. את ההשקעות של הקבוצה מנהל חגי שרייבר, ואת הקבוצה מנהל אייל בן סימון.

כאמור, קבוצת יינות ביתן נהנית בתקופה האחרונה מהסנטימנט החיובי בענף המזון הודות להשלכות משבר הקורונה על המשק, שהביאו לגידול של כ-9% במכירות המזון והמשקאות והפיחו רוח חיים בקבוצה שדשדשה ערב פרוץ המשבר. לאחרונה הצהירה הקבוצה כי בכוונתה להנפיק את עצמה בבורסה בעתיד, ואף הבטיחה לעובדי החברה לקבל נתח מכך, מה שהקל עליה להעביר קיצוצים אגרסיביים במצבת כוח-האדם ולסגור את המרכז הלוגיסטי שלה.

לפני כשנה וחצי נחשף ב"גלובס" כי קבוצת יינות ביתן נקלעה לקשיי תזרים, וכי היא מעכבת תשלומים לספקים. מאז הרשת ביצעה מספר רב של מכירות סניפים למתחרות וקיבלה אשראי בהיקף של 150 מיליון שקל מבנק הפועלים ומבנק מזרחי טפחות, זאת לאחר שוויתרה על הלוואת ענק של כמה מאות מיליונים מקרן כלירמרק.

אם אכן תושלם עסקה של הפניקס עם יינות ביתן, זו לא תהיה ההחזקה הראשונה של הפניקס בענף קמעונאות המזון. לפני כשנתיים קבוצת הביטוח הפניקס, שנמנית עם צמרת המנהלים המוסדיים של חסכונות הציבור בישראל, הודיעה כי היא משקיעה כ-40 מיליון שקל, בהלוואה ובמניות בהיקף של כ-20%, ברשת הסופרים קינג סטור שבשליטת משפחת סלאח מכפר כנא.