ה-FDA אישר: בדיקה מהירה ראשונה לקורונה שניתן לבצע מהבית

שוק בדיקות הקורונה, הכולל בארה"ב לבדה כ-300 סוגי בדיקות שונים, נחלק לשני סוגים, בדיקות מהירות יחסית אבל קצת פחות מדויקות, ובדיקות מדויקות אבל איטיות •  חברת לוסירה מקליפורניה יצרה בדיקה ביתית הנופלת בין שתי האפשרויות • עם זאת, הבדיקה של לוסירה דורשת מרשם רופא

בדיקה ביתית לקורונה / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
בדיקה ביתית לקורונה / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

ה-FDA אישר היום את הבדיקה המהירה הראשונה לקורונה שניתן לבצע מהבית. הבדיקה היא מבית חברת Lucira Health מקליפורניה. המשתמש בה יאסוף דגימת אף בעצמו, ויניח אותה בתוך מכשיר שמפענח את התוצאות. המכשיר מפיק תגובה שלילית או חיובית. התוצאה אמורה להתקבל תוך כ-30 דקות.

שוק בדיקות הקורונה, הכולל בארה"ב לבדה כ-300 סוגי בדיקות שונים, נחלק בעיקרון לשני סוגים: בדיקות גנטיות מסוג PCR, אשר נותנות תוצאה מדוייקת תוך זמן רב יחסית, ובדיקות אנטיגן, שהן מהירות יחסית אבל קצת פחות מדוייקות. הבדיקה של לוסירה מתבצעת בטכנולוגיה בשם L.A.M.P אשר נופלת כנראה בין שתי האפשרויות - מדוייקת יותר מאנטיגן ופחות מ- PCR.

כיום אין אפשרות גם בארה"ב לבצע קורונה בבית במלואה. ישנן כמה בדיקות שכרוכות בנטילת דגימה בבית, על ידי הנבדק, ואחר כך הבאתה למעבדה (במתכונת בדיקת שתן). לפני כמה חודשים סיפרנו על חברת Visby אשר פיתחה בדיקה מהירה מבוססת PCR, אשר מיועדת בעתיד להפוך לבדיקה ביתית, אך בשלב הראשון תבוצע על ידי צוות רפואי.

עם זאת, הבדיקה של לוסירה דורשת מרשם רופא. כך, שעדיין אין בדיקה בארה"ב שבאמת מאפשר לאדם לקום בבוקר, לחוש מעט בגרונו, ולבצע לעצמו בדיקה "רק ליתר ביטחון" ללא כל פגיעה בשגרת יומו. ההערכות הן כי בדיקות ברמת נוחות כזו תוכלנה להאט משמעותית את המחלה, עוד לפני שניתן יהיה לחסן את רוב האוכלוסיה (או במידה ויתגלו הפתעות לגבי החיסון).

בדיקות הקורונה השגרתיות בישראל הן בדיקות PCR. ישנו גם שימוש בבידקות אנטיגן (במותג "סופיה"), אולם ישנו ויכוח עז בין רופאים בתחום, האם הבדיקות הללו מדוייקות מספיק ביחס לשימוש שמשרד הבריאות נוהג לעשות בהן. כמו כן שריין משרד המדע בדיקות Visby לכשאלה יהיו מוכנות לשיווק. אם ישראל תייבא בדיקות לוסירה, היא תוכל - אם אכן תשתכנע שהן מדוייקות - לאפשר שימוש בהן גם ללא מרשם.

קרן הון הסיכון אקליפס (Eclipse) בה שותף הישראלי ליאור סוסן, היא אחת המשקיעות בחברה.