חוק שיפוט מהיר של עברייני אלימות במשפחה - לחזק את המוחלשות

כשנגיף האלימות במשפחה הולך ומתפשט, אולי יימצאו חברות וחברי הכנסת שיאמצו את הצעת החוק לשיפוט מהיר של עברייני אלימות במשפחה שהוצעה עוד ב-1995 ויתחילו לקדם צעד קטן, אך חשוב מאין כמוהו, במאבק באלימות במשפחה

אלימות במשפחה / צילום: שאטרסטוק
אלימות במשפחה / צילום: שאטרסטוק

לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות במשפחה ראוי שנחזור על המספרים. 182 נשים נרצחו על ידי בני משפחותיהן מאז שנת 2011, 15 נרצחו רק השנה. בצל המגפה הבריאותית והחברתית, האלימות במשפחה הופכת למגפה חמורה לא פחות, כאשר מספר התלונות עולה ומי יודע כמה מקרים שמתרחשים לא מדווחים, עד למכה הבאה.

המחוקקים הישראלי עיוורים ברובם הגדול למצוקתן של הנשים החלשות. ההתגייסות לפני שבועות מספר של חברי וחברות כנסת להפיל את הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית, היא רק סימפטום לבעיה של העדר החמלה לחלש שהשתלטה על מוקדי קבלת ההחלטות בישראל.

אבל אם יש עוד חברות וחברי כנסת שלא איבדו את התקווה לשנות, יש בנמצא הצעת חוק שכבר 25 שנה מונחת לפתחם, שיכולה לעשות שינוי. מדובר בהצעת החוק לשיפוט מהיר של עברייני אלימות במשפחה שהוצעה על ידי, כבר ב-1995. אלימות במשפחה היא ברוב המוחלט של המקרים לא חד פעמית. המכות וההתעללויות חוזרות על עצמן פעם אחר פעם כסימנים המבשרים פעם אחר פעם על עוצמת הסכנה. הגברים האלימים חוזרים ופוגעים בבנות משפחתן פשוט כי הם יכולים. פוגעים ובוכים וחוזר חלילה. הלחץ שמופעל על הנשים המוחלשות ממילא שלא להתלונן, "לתת לו עוד צ'אנס", במקרים רבים מאוד מצליח ובמקרים רבים נגמר גם באסון.

הצעת החוק לשיפוט מהיר של עברייני אלימות במשפחה, מבקשת לתת מענה ללחץ האדיר המופעל על קורבנות אלימות במשפחה שלא להתלונן, או לחזור בהן מתלונתן. ככל שההליך המשפטי מתארך, כך האפשרויות להפעיל על קורבן האלימות לחץ נפשי, כלכלי ומשפחתי גוברות. כדי לתקן זאת מאפשרת הצעת החוק הגשת כתב אישום מהיר והגעה למשפט תוך 24 שעות ולכל המאוחר עד 7 ימים מיום המעצר או עד מועד סיום המעצר. כך נמנע ככל הניתן מגע בין התוקף לקורבן, טרם הגשת כתב האישום.

באמצעות החוק, לא רק שנפחית את יכולת הלחץ של העבריין על הקורבן, אלא נאפשר למערכת "להכות על הברזל בעודו חם". ככל שהגשת כתב האישום תהיה סמוכה יותר לאירוע עצמו, יהיה גם קל יותר למשטרה ולפרקליטות לאסוף ראיות, במיוחד כשמדובר בתיעוד חבלות גופניות ונפשיות אשר חומרתן מתכהה עם חלוף העיתים.

חלקה השני של ההצעה עוסק בעיתוי ניהול המשפט עצמו וקובע כי מיד לאחר הגשת כתב האישום יתחיל ההליך השיפוטי עם הקראת כתב האישום לנאשם. אם נלך רק חצי דרך להגשת כתב אישום מהירה, אך להליך משפטי איטי ומייגע, המטרה של הפחתת הלחצים על הקורבן לא תושג. יש חשיבות הרתעתית ראשונה במעלה להליך שפיטה מהיר ולענישה שתעשה בטווח זמן קרוב למקרה והדבר יושג רק במידה והמשפט יחל בסמיכות מקסימאלית להגשת כתב האישום ויתנהל ביעילות ובמהירות.

על אף שמדובר בהצעה קלה ופשוטה ליישום, היא שוכבת כבר 25 שנה ללא שיימצא מי שייקדם אותה. כעת, כשנגיף האלימות במשפחה הולך ומתפשט, אולי יימצאו חברות וחברי הכנסת, שיאמצו אותה ויתחילו לקדם צעד קטן, אך חשוב מאין כמוהו, במאבק באלימות במשפחה. 

הכותבת היא מנכ"לית ומייסדת ארגון "משפחה חדשה"