הפחתת ערך משמעותית בפז: תמחק כ-200 מיליון שקל משווי בית הזיקוק

שלא בדומה להפחתת מוניטין, שהינה חד-כיוונית, במקרה זה מדובר בהפחתה ברכוש הקבוע שרשום בספרים • בדירקטוריון פז התגלעו לאחרונה חיכוכים ומחלוקות בין החברים בנוגע למדיניות החברה

ניר שטרן / צילום: כדיה לוי
ניר שטרן / צילום: כדיה לוי

השפעות התפשטות נגיף הקורונה שהובילו, בין היתר, לירידה חדה בביקוש לנפט ובהתאם לירידה חדה במחיר הנפט ושחיקה במרווחי הזיקוק העולמיים, ממשיכות לבוא לידי ביטוי בהרעה בתוצאות העסקיות של פז . החברה הודיעה הערב (ב') לאחר סגירת המסחר בבורסה על הפחתה של 210-190 מיליון שקל משווי בית הזיקוק באשדוד שנעשית בשל קבלת תחזית מעודכנת למרווחי הזיקוק לקראת פרסום הדוחות לרבעון השלישי של השנה.

שלא בדומה להפחתת מוניטין, שהינה חד-כיוונית, במקרה זה מדובר בהפחתה ברכוש הקבוע שרשום בספרים. כמו כן, אין מדובר בהערכת שווי כלכלית עליה מבוססת מכירה אלא באירוע חשבונאי בלבד (לא תזרימי) בהתאם לתקן IAS36. מדובר באינדיקציה ראשונית של החברה שנערכה על ידי מעריך חיצוני לקראת הדוחות.

בדירקטוריון פז התגלעו לאחרונה חיכוכים ומחלוקות בין החברים בנוגע למדיניות החברה בנושאים מהותיים שעל סדר יומה, ובראשם רצונו של אברהם ביגר לקדם היפרדות מבית הזיקוק של החברה. רצון זה נובע מהתפיסה של ביגר, לפיה פז נמצאת בשלב שעליה להשתנות ו"לחשוב מחוץ לקופסה" על מנת להתמודד עם שינויים שישפיעו עליה בשנים הבאות, עם תלות בהתפתחויות בצריכת ובמחירי הדלקים. ככל הנראה ביגר חש שאין די חשיבה שכזו בקרב חברי הדירקטוריון.

ביום חמישי האחרון הודיע ביגר על התפטרותו מראשות החברה. אתמול החליט דירקטוריון פז, פה-אחד, למנות את הראל לוקר לתפקיד יושב ראש החברה. לוקר, המכהן בתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, יחליף ב-1 בינואר 2021 את ביגר.

פז סיימה את המחצית הראשונה של שנת 2020 עם הפסד נקי של 101 מיליון שקל, לעומת רווח של 134 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת בשל ירידה חדה במחירי הנפט בעולם, לצד צניחה בכמויות הדלקים שמכרה, שהביאו לשחיקה של כ-36% בהכנסות החברה בתקופה זו, לעומת התקופה המקבילה, לסך של כ-4.2 מיליארד שקל. פז נסחרת היום בבורסה בשווי של כ-3.24 מיליארד שקל, לאחר ירידה של כ-30% במניה מתחילת השנה.