הקורונה והקאנביס: נובולוג הרוויחה 9.7 מיליון שקל ברבעון השלישי

השפעת הקורונה ואיחוד פעילויות שנרכשו הגדילו את הכנסות חברת שירותי הבריאות והלוגיסטיקה הרפואית נובולוג ב-9% ברבעון השלישי והן הסתכמו ב-290 מיליון שקל • נובולוג עשויה להיות חוליה בשרשרת הפצת החיסון לקורונה, אם כי עדיין לא הגיעה להסכמה עם משרד הבריאות או אחת החברות

עירן טאוס, מנכ"ל נובולוג / צילום: סיון פרג'
עירן טאוס, מנכ"ל נובולוג / צילום: סיון פרג'

הקורונה ממשיכה לעשות טוב לחברת שירותי הבריאות והלוגיסטיקה הרפואית נובולוג. החברה פרסמה היום (ג') את דוחותיה המעידים על רבעון נוסף של צמיחה בהכנסות. הכנסות החברה צמחו ב-9% והסתכמו בכ-290 מיליון שקל, הרווח הגולמי צמח ב-32%, ונובולוג רשמה רווח נקי של 9.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה מייחסת את הגידול בהכנסות לגידול במכירות של כל אחת מן החטיבות שלה (כפי שיפורט בהמשך), בין היתר בזכות השפעת הקורונה, וכן לאיחוד של פעילויות שנרכשו -בעיקר חברת הבריאות הדיגיטלית אודורו החל מהרבעון הרביעי של 2019. הגידול ברווחיות הוא תוצר ישיר של גידול בכנסות ולכן שיפור ברווחיות הגולמית, אל מול יציבות יחסית בהוצאות השיווק וההנהלה, וקיטון מסוים בהוצאות המימון.

בהסתכלות על תשעת החודשים הראשונים של השנה, ההכנסות צמחו בכ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי צמח ב-29% והרווח התפעולי הוכפל. הרווח הנקי עמד על 32 מיליון שקל, לעומת רק 4.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

"רוכשים חברות ומצליחים להשביח אותן"

לדברי עירן טאוס, מנכ"ל החברה: "אנחנו רואים את המשך המגמה לפיה אנחנו רוכשים חברות ומצליחים להשביח אותן, כלומר ההצלחה היא בשיפור העסקים ולא רק בעצם הרכישה מבחינה פיננסית. הקורונה מצד אחד עוזרת לנו, ובתחומים אחרים היא מעלה את ההוצאות שלנו או פוגעת בנו. בסך הכול התרומה היא חיובית, אבל אנחנו מאמינים שהיינו רואים מגמה דומה ללא הקורונה. אנחנו מסתכלים קדימה על המשך צמיחה אורגנית ומעוניינים לחזק את הצמיחה האורגנית באמצעות רכישות".

פעילותה של החברה נחלקת לכמה חטיבות, המרכזית ביניהן מבחינת ותק והכנסות היא חטיבת הלוגיסטיקה, המספקת תרופות וציוד רפואי לבתי חולים ומרפאות בארץ. בשנים האחרונות הקימה נובולוג גם פעילות בתחום אשפוז הבית, לוגיסטיקה ואספקת ציוד לניסויים קליניים, לוגיסטיקה של קנאביס רפואי וכן בתחום הבריאות הדיגיטלית.

הקורונה הובילה לביקוש רב יותר של טיפולים רפואיים בבתי החולים ובבית, והפצת התרופות והציוד לאשפוזים הללו פיצתה ואף מעבר לכך על הירידה בביקוש לחלק מן הציוד הרפואי הנמכר לבתי חולים וקליניקות פרטיות לטיפול במחלות אחרות. בנוסף לאספקת המעטפת הלוגיסטית לאשפוזי בית, נובולוג סיפקה בתקופת הקורונה 500 מכונות הנשמה למשרד הביטחון, פרויקט שיסתיים ברבעון הרביעי של השנה, וכן ציוד מיגון לממשלת מדינת יוטה בארה"ב. בסך הכול צמחה חטיבת הדיגיטל בתשעת החודשים הראשונים של 2020 ב-6% לעומת התקופה המקבילה, ל-722 מיליון שקל. הרווח התפעולי מן החטיבה היה 24 מיליון שקל. לדברי טאוס, גם פעילות הפצת הקנאביס הרפואי תרמה להכנסות ולרווחיות.

חטיבת שירותי הבריאות, אשר סיפקה בין היתר את שירותי אשפוז בית לחולים כרוניים בתקופת הקורונה, צמחה 66% לכ-85 מיליון שקל. הרווח התפעולי מחטיבה זו היה 12 מיליון שקל.

הקורונה דווקא פגעה בדיגיטל

גם פעילות הדיגיטל, אשר עדיין מהווה חלק קטן יחסית מעסקי החברה, המשיכה לצמוח, בעיקר על רקע תחילת שיווק של פלטפורמה של שירותי רפואה מרחוק. חלק מפעילות חטיבת הדיגיטל נפגע מן הקורונה, כמו למשל שירות הזמנת תורים לרופאים פרטיים, אך האיחוד של החברה הבת אדורו פיצה על כך בדוחות החברה, והכנסות החטיבה הזו עלו 77% לכ-16.6 מיליון שקל. רווחיות החטיבה הזו הייתה 3.8 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020.

במהלך הרבעון האחרון רכשה נובולוג את חברת Salus, המעניקה שירותי רפואה מותאמים אישית. פעילות זו תאוחד בדוחות הבאים. לדברי טאוס: "החברה מעניקה שירותי פרימיום של רפואה מותאמת אישית, עם אוריינטציה גבוהה לשירות בבית. הם פיתחו פעילות מאוד יפה של טיפול בחולי קורונה בבית באמצעות פרוטוקול מאוד ייחודי. אנחנו בשלבים מאוחרים של הטמעה של הפרוטוקול הזה בשיתוף פעולה עם אחת הקופות".

בנוסף, השיקה נובולוג השנה דרך חטיבת שירותי הבריאות שלה את פעילות "רפואה" זמינה דרך מכבי. "אנחנו עושים שינוי דרמטי בתחום של רופא עד הבית. התחלנו בפיילוט של מחוז השרון, במסגרתו במקום רופא עד הבית מגיע פרמדיק עם חיבור מקוון לרופא בחדר המיון של איכילוב. הגישה הזו מפחיתה את אשפוזי הסרק ומשפרת את הדימוי של שירות הרפואה מרחוק ללקוחות הסופיים. זה מאוד רלוונטי בקורונה".

נובולוג עשויה להיות חוליה בשרשרת הפצת החיסון לקורונה, אם כי עדיין לא הגיעה להסכמה עם משרד הבריאות או אחת החברות. לחברה ניסיון בהפצת חיסונים מסוגים אחרים. "אנחנו מאמינים שהפצה של חיסונים היא התמחות".

החברה אישררה את התחזית שלה ל-2021, ל-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של 100 מיליון שקל ורווחיות תפעולית של 64 מיליון שקל.